• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toalukt i bilen

kentzon

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
140
Medlemskap
2026
Har fått problem med illalukt i bilen från toan. Öppnar man fönster lite vid körning så kommer det en odör från toan. Kan nämnas att den är utrustad med fläkt som startar vid spolning. Kan det bli under tryck i bilen så det sugs in via holken i bilen? Ska det inte sitta en backventil på luftslangen Eller var fan kommer lukkten in? Är det någon som har råkat ut för detta?
:mad:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Toalukt i bilen

Är du säker på att odören kommer från toan?

Har du en SOG till toan skall du inte märka någon odör från den.

Det är mer troligt att det är från gråvattentanken som odören kommer. Kolla att du har vattenlås på alla avlopp i bilen alt. sätt i vaskpropparna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Toalukt i bilen

Sjekk at luken i toan slutter helt igjen, lukk og tapp på litt vann. Det skal bli stående. Hvis liften er en SOG så har den bare en utjamning slik at det ikke skal bli over eller undertrykk i tanken når viften ikke er i gang.

På elder utgaver av SOG ble slangen fra viften festet i tappe tuten på tanken og overtrykk ventilen limt igjen, har opplevd at denne limingen har gått opp og da stinket det. I nyere installasjoner er denne ventilen byttet ut med feste for luftslangen. Her blir det bare utett luke i toaen som veil for lukten...
 

kentzon

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
140
Medlemskap
2026
Sv: Toalukt i bilen

Tackar! Har provat med vatten över spollocket, det ligger kvar.
Tog bort slangen och täppte till hålet det blev bättre då. Kan det vara till luftknappen som används vid tömning som inte sluter tätt?
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Toalukt i bilen

Hej. Vi fick samma problem och det avhjälpte vi med ättiksprit.
Töm gråtanken och fyll den med ca tio liter friskvatten, töm i två deciliter ättiksprit och kör med det så det får skvalpa omkring en timme eller så. Töm gråtanken och häll i en deciliter ättiksprit sen är problemet ur världen. Var gång gråtanken tömms så töm i några centiliter ättiksprit. Lycka till.
mvh. Olle.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Toalukt i bilen

Enig med Gunnar, gråvannstanken kan lukte like ille som toa,
På de fleste husbiler er det små vannlåser, og det kan lett komme luft fra gråvannstanken og dette stinker.

Tipset med ettiksprit vil redusere gassdannelsen og dermed lukten.
Dere kan teste teorien med å tape igjen alle avløp - spesiellt det i duschen.
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Toalukt i bilen

Hej Kentzon.
Har det löst sig med "mugglukten" i bilen?
Om så är fallet, hoppas jag, vad var felet?
mvh Olle.
 

kentzon

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
140
Medlemskap
2026
Sv: Toalukt i bilen

Hejsan!
Det är att vänta till nästa helg när de blir en tur. Är svårt att veta när man bara har gjort rent. men med alla snälla svar och andra inlägg så tror jag att jag har kommit till svaret på eländet. Jag kommer tilbaka med svar när jag hundra vet. Tack till alla
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Toalukt i bilen

Gråvattentanken är den tank som är kopplad till handfat, diskho och eventuell dusch. Enklast är nog att hälla ättikspriten i diskhon och sedan skölja ner med lite vatten.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Toalukt i bilen

Jag har märkt också att om man öppnar fönstret på förarsidan om man kör så kommer en dos av ruttna ägg .
Är det för att det blir undertryck i kupén och lukten sugs upp från avloppstanken via diskhon ? Det luktar ju inte "kiss och bajs" utan mera ruttet .

Skall testa och trycka i proppen i diskhon/toahandfatet under körning och köra med rutan nere .
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Toalukt i bilen

Hej Bengt Åke! Ser att du har alkovbil som jag. Jag känner igen problemet. Det blir rejält undertryck när man har fönstren öppna. Naturligtvis skall avloppskranen vara stängd under färd. Det skall finnas en öppning till: Ventilation av avloppstanken; det är en ca 10 mm slang som mynnar under golvet (ute). Här kan det bli baksug. Jag har satt en backventil på slangen så att luft endast kan komma ut och inte in här. Har nu inga problem med avloppslukten. Tidigare en gång såg jag att avloppet i diskhon såg ut som en fontän.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Toalukt i bilen

Hej Telijej . Är det "överfyllningsskyddet" på avloppstanken som du menar du satt en backventil på ?

Med "överfyllningsskydd" menar jag att om man överfyller tanken så kommer det rinna ut under bilen och inte fyllas på upp i handfatet .
 

kentzon

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
140
Medlemskap
2026
Sv: Toalukt i bilen

Efter en säsång som inte är slut än, så har vi lärt oss att sätta i propparna till avlopp i duch och handfat när vi åker. Lukten har upphört att tränga in i bilen. Börjat med att hälla i lite ätiksprit i gråvatten tanken med jämna mellanrum. Tack för alla trevliga inlägg. Vi lär så länge vi lever.
Ha en trevlig höst alla
 
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Toalukt i bilen

Nu har vi provat Grumme grönsåpa i toan, den senaste månaden, och det måste vi säga var en positiv upplevelse......:yes:
Det funkar precis lika bra som Green Viking, som vi använt oss av i ett par år, och som vi tidigare tyckte var det bästa.
Ingen lukt i husbilen!!!
Nu blir det gråvattentanken som ska få sin beskärda del av såpan :yes:.
Tack för dom tipsen !!:bock:
 
F

F.d. 3738

Guest
Sv: Toalukt i bilen

Hej Telijej,

har samma bekymmer.
Vad har du använt för sorts backventil ? ( jag plockar än så länge med en propp, på o av ) då jag inte hittat någon backventil som funkar. Av ett tipps blir jag glad !
Ingbert
 
Toppen