• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toalettproblem

F

F.d. 50038

Guest
Är Både nybliven medlem och husbilsägare och har i min nyinköpta begagnade Hymern råkat ut för ett problem med läckande toalett. Märkte att det var blött på golvet i badrummet, undrade vart vattnet kom ifrån, upptäckte att toaletten spolat över.Så fort jag öppnar en kran i kök eller badrum så börjar det rinna i spolningen i toaletten och även om jag spolar i toaletten fortsätter det att rinna, och jag hör att pumpen inte går.
Vart sitter felet?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Toalettproblem

Har problem med att min toalett spolar dåligt ibland. När jag frågade på mässan blev jag hänvisad till att det var en magnetventil som kärvade, har en känsla av att detta är samma fel fast din ventil stänger inte istället. Den var besvärlig att nå man fick skruva utifrån luckan, in en bit och så rakt upp behöver en spegel för att kunna se.

Har inte haft tid att fixa min egen, hoppas det löser sig! Du kan ju ringa tillverkaren direkt de brukar vara hjälpsamma.

Mvh Torbjörn
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Toalettproblem

Du har troligen skräp av något slag som fastnat i toa-ventilen (spolanordningen)
när du sedan kör varmvattenberedaren ökar trycket i systemet och vatten kommer
i toastolen. utan att du spolar eller att vattenpumpen går.
Jag tror vattensystemet är slutet finns ej expantionskärl.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Toalettproblem

Har ingen riktig koll. Men det sitter väl en magnetventil som öppnar när du trycker på spolning och stänger när du inte trycker ner spolknappen. Det verkar som den är öppen hela tiden. Jag antar att du har en thetford. Kolla på nätet så hittar du säkert en schematisk bild. Så ser du hur det funkar. Hoppas att jag inte har kollrat bort dig fullständigt med mina funderingar
 
F

F.d. 50038

Guest
Sv: Toalettproblem

Tack för tipsen som hittills kommit. Eftersom den spolar dåligt också så låter teorin om magnetventilen inte helt fel.
Jag hade även mycket skit i ledningarna när jag fyllde vattensystemet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Toalettproblem

Skitt i slangen til toa kan føre til at et flak legger seg og blokkerer for lukking av magnetventilen. I slangen før toa skal det sitte en liten reduksjonsventil (hvit plast dings) for å begrense mengden med vann i spylingen, koble bort denne midlertidig og forsøk å spyle ut det som sitter i magnetventilen (åpne og lukke ventilen mange ganger med dette større trykket) det kan lønne seg å lede vannet mer ned i skålen med en liten slangestubb eller et plastark slik at det ikke spruter ut over gulvet.

Hjelper ikke dette så demonter magnetventilen og skyll baklengs gjennom den, evt kjøp ny ventil.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Toalettproblem

Knut, du säger : "I slangen før toa skal det sitte en liten reduksjonsventil (hvit plast dings)"
Vilken slang för toan talar du om och var sitter den? Jag tänker nämligen ta bort reduktionsventilen för att öka trycket som alldeles för dåligt.
Mvh
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Toalettproblem

Liljan

Råkade ut för exact samma öde som du vid premiärturen mot Öland.
Jag har inte tittat på detta ännu. men befarade att det skulle kunna vara en magnetventil som ställde till det.

Följdfrågan blir åxå: När man tappar ut vattnet inför vintern blir det väl en vattenpelare stående mellan pumpen och denna magnetventil!

Uppenbar frysrisk, eller hur.

Kåre
 
F

F.d. 50038

Guest
Sv: Toalettproblem

Har ikväll försökt komma åt magnetventilen på min Thetford toalett, och det är inte lätt, den sitter inte precis åtkomlig. Längst upp under sittringen. Så jag har skruvat loss hela toastolen underifrån och där sitter även reduceringsventilen. Den var naturligtvis full av skräp. Skall ordna en slangskarv imorgon och förbikoppla reduceringen och se om det blir bättre tryck i spolningen och prova om magnetventilen fungerar, om jag nu får tillbaks toastolen, det är ju inte precis rymligt i skithålet underifrån.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Toalettproblem

På flere modeller kan en komme til slangen med reduksjonsventilen fra luken, den sitter rett innefor og over åpningen. Det er også mulig å komme til magnetventilen på de samme modellene.
 
F

F.d. 50038

Guest
Sv: Toalettproblem

Har nu lyckats bytt magnetventilen och samtidigt tagit bort reduceringsventilen med ett mycket gott resultat. Nu spolar toaletten med ett mycket bättre tryck. På den modell thetford toalett som sitter i min Hymer går det inte att komma åt dessa delar uppifrån, det finns ingen lucka som i vissa modeller. Det är minst sagt ett rent he... att komma åt dessa underifrån, men efter att lossat hela stolen och använt spegel inne i luckan för att överhuvedtaget se skruvarna så går det.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Toalettproblem

Tack liljan, då vet jag vad som väntar!

Jag ser att det i min Hymer finns ett antal skruvar i vertikalplanet när man ser in från luckan.
Räcker det att lossa dessa? Antar att det måste vara fler i bottenplanet!

Hälsningar
Kåre
 
F

F.d. 50038

Guest
Sv: Toalettproblem

Tack liljan, då vet jag vad som väntar!

Jag ser att det i min Hymer finns ett antal skruvar i vertikalplanet när man ser in från luckan.
Räcker det att lossa dessa? Antar att det måste vara fler i bottenplanet!

Hälsningar
Kåre

Du måste lossa 3 decimetrlånga bleck som håller muggstolen underifrån som håller fast i spåret som gör att muggstolen går att snurra. Man måste använda en spegel inne i kassettutrymmet för att se dessa, sen får man snurra stolen så att skruvarna kommer i läge för att komma åt dessa. Lycka till.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Toalettproblem

Hej skogis

Det beror på vem du frågar.
lilja har just klarat av det med gott resultat.
Smeden kommer att ta sej an det i veckan.
Hoppas på samma goda resultat som lilja.

Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Toalettproblem

Tack för detta.

Det var meningen att ta helgen i anspråk, men jag sätter en papperstuss i toan så att inte trycket/vattnet försvinner.

Tar en tur istället, kanske till Kroksjön.
Vi får se!

Kåre
 
Toppen