• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toaletten

Lalla55

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
18537
Medlemskap
2024
Kommer inget vatten när jag ska spola.Det lyser en röd lampa som visar att tanken är full men den är nästa tom. Någon som har en ide' om vad det kan vara.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Toaletten

Nej, men det vara ett givarproblem, så vanlig felsökning gäller, kolla vad du behöver göra för att få lampan att slockna, gå sedan vidare utifrån detta ställe.

//Tommy
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Toaletten

Du skriver inget om vad det är för toalett eller åtminstone ungefär hur gammal. Men jag vågar mig på en gissning, nämligen att röda lampan beror på att magneten på flottören i tanken som skall tala om för avkänningskontakten i toastolen inte fungerar. Ett vanligt fel på Thetford C250 m fl. Enklast är att koppla bort det eller sätta svart tape över dioden inne i tablån.

Att det inte kommer något vatten när du spolar är en annan sak som säkerligen inte har något med röda dioden att göra. Här får någon annan komma med hjälp.
 
B

Brincken

Guest
Sv: Toaletten

Hade exakt samma problem. Det är flottören inne i tanken som hängt sig.
Denna har en induktiv överföring som gör att lampan inte slocknar. Öppna luckan på ovansidan så ser du flottören. Troligtvis är det papper som satt sig i infästningen. Spola rent och känn sedan på flottören så att den löper lätt upp och ner.
Mvh Bosse
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Toaletten

Hej,

nu vet jag inte vad det är för en toa du har men jag hjälpte en kompis förra året med ett liknande problem.

I den han hade så fanns det en lite microbrytare i "rälsen" där toan löper.
Det var kontaktfel i den och indikerade att toakassetten saknades och då låg där en förregling så att det inte gick att spola.

Ha det // Per
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Toaletten

Nåt liknande är det på min husbil, visserligen fungerar microbrytaren men även om kassetten klickar in på plats så lyser lampan, jag måste hålla emot nertill (så inte toan glider, den är av modellen som man kan dra ut en bit från under tvättstället) och trycka till rätt kraftigt. Då slocknar lampan som lyser när kassetten är uttagen och allt fungerar.
 
Toppen