• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TNT... dyr men snabb frakt....

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har handlat lite prylar från EW-power i CZ Republika... frakten för 27kg går på över 700.-Skr till den plats jag just nu befinner mig på (södra Spanien).... På TNT´s hemsida kan man beräkna hur lång tid fraktan skall ta..... så jag gjorde det.... en vecka.. och det kan jag stå ut med....
Jag fick ett mail att varorna är skickad den 4 juni i år.... en vecka senare så skulle min plan med ett arbete på H-bilen börja.... men jag hörde inget från TNT.... dagarna gick och den 14 juni, alltså 4 dagar efter att mina grejor skulle ha varit här skickade jag ett mail till EW-p. ... De svarar att grejerna är på väg.... när veckan var slut så hade jag inte fått något.... så jag ställde in mig på måndag den 18 juni... men än en gång blev jag besviken.... skickade ett nytt mail.... de svara att det tar inte många dagar innan jag har varorna.... I dag är det 20 juni och än har jag inte fått något (allt är förbetalt)
Nu har det gått mer än 10 dagar extra för den frakten jag betalade för... och nu börjar jag bli lite IRRITERAD..:mad: En sak är säkert kommer mina varor då kommer jag att göra en reklamation... för betalar jag dyr frakt så tycker jag TNT skall hålla vad de lovar.. det är ju precis som när man är ute och flyger... håller inte bolagen vad de lovade då kan man få "skadestånd"... och det är just vad jag kommer att kräva av EW-Power...
Det värsta senarium skulle bli om jag inte fått varorna innan den 1 juli... för den dagen tänker jag starta och köra österut... ut ur Spanien... Vad tycker ni är rimligt krav att ställa i en sådan här situation :twitcy:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Har du försökt att spåra godset? Du har väl fått ett kolli-id? Börja i så fall med att spåra & kontakta TNT för en förklaring. Tala om att du snart kommer att byta uppehållsort & att du behöver ha grejerna innan det.
Track & Trace - Track your shipment
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag tror att felet liger i Spanien (mañana landet)... Beställde en liten dieselpump från Tyskland till Benidorm och blev lovad en veckas leverans. Det tog 4 veckor och det visade sig att prylen låg först i den Spanska sorteringen ett tag innan utkörningen till en annan butik några mil därifrån (samma ägare) där den sedan fick häcka av sig i ytterligare 2 veckor tills man gjorde en samordnad körning med massa annat till Benidorm butiken.

Du borde kunna spåra den om du har spårningnummer, precis som Bensan skriver ovan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jodå.... men när jag trackar på T&T så säger de att det finns inget packet och på TNT så kommer ingen info upp överhuvudtaget :msn_wall: ..... Sen tycker jag nu att det är inte mitt problem att lösa "problemet" det är EW-P. skylldighet jag har ju betalat dem för en tjänst...

Går jag in här och fyller i där jag har satt en massa xxxxx och sen klickar på sök som finns längre ner på bilden (hos mig)

1.jpg

Då kommer denna ruta upp..... jag har provat på den svenska, spanska, Cez republik och engelska webbpage och får samma dåliga resultat....

2.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror att felet liger i Spanien (mañana landet)... Beställde en liten dieselpump från Tyskland till Benidorm och blev lovad en veckas leverans. Det tog 4 veckor och det visade sig att prylen låg först i den Spanska sorteringen ett tag innan utkörningen till en annan butik några mil därifrån (samma ägare) där den sedan fick häcka av sig i ytterligare 2 veckor tills man gjorde en samordnad körning med massa annat till Benidorm butiken.

Du borde kunna spåra den om du har spårningnummer, precis som Bensan skriver ovan.


Jag har köpt en hel del nu när jag är i Spanien från Eu och även utanför Eu... inte ett enda packet har varit försenat.. vad som är problemet här vet jag inte men det blir säkert en anmälan till konsument Eu om inte EW-P återbetalar del på frakten.... (om jag nu får packetet)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om EW-P har beställt en frakt av TNT, vilket dom gör elektroniskt, då får dom direkt ett kolli-id (tracking number) så skall det komma upp direkt om du söker på detta nummer. Troligtvis är det TNT's system som krånglar eftersom du fått ett kolli-id. Då kan paketet vara någonstans på väg till dig & komma när som helst.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kolli-id får man ju när man registrerar en frakt. Sedan går det med automation, speditören (i detta fall TNT) kommer vanligtvis inom 2 arbetsdagar & hämtar godset. Finns kolli-id sedan 4/6 (för 17 dagar sedan) så måste detta betyda att TNT har hämtat godset. Alltså har avsändaren gjort sitt & nu ligger bollen hos TNT & det är dom man skall stöta på. Allra helst sedan avsändaren uppger att godset gått iväg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om du har avtal med speditören och eget dataprogram som printar ut adresslappen, kan man mycket väl få ett kollinummer som sedan inte används förrän man själv lämnar sändningen speditören.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg ville be avsender om å spore fra sin side i og med det ikke går fra din. Om de da kommer med annen kolli-id så forklarer det mye :D. Har opplevd at ekspress pakke med et kurer selskap ble liggende på et lokalt kontor mens en stykkgods sending med samme bolag ble levert på døren. Ekspress sendinger med det bolaget kunne hentes mellom 10 og 14, mandag til fredag - vanige pakker kunne hentes 7 dager i uken 07 til 18 og ble utkjørt i henhold til ruteplan - for oss på torsdager.

Eller en juegave som lå på et postkontor i 2 mnd før den kom i februar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Muskatten: Var glad att du inte bor i Sverige och får leveranser via PostNord!

Den 5/4 skickades ett rekommenderat brev från Odessa till mig. Detta ankomstscannades i Sverige 10/4.

Den 25/4, alltså efter drygt 2 veckors liggtid hos Postnord, fick jag ett brev där jag ombads att skicka in underlag som visade värdet på försändelsen. Detta underlag skickades via mejl samma dag.

Efter en månads ytterligare funderande från PostNords sida, fick jag den 25/5 ett brev där jag uppmanades att inbetala 0,02 kr (2 öre!) i importmoms och 75 kronor i speditionsavgift. (Samtidigt upptäckte jag att brevet fått ett nytt kolli-id.) Betalning skedde samma dag, vilket omgående kvitterades av PostNord, som samtidigt uppgav då att man skulle göra allt man kunde för att jag skulle få min sändning inom en vecka.

Idag (21/6), nära 5 veckor senare, har jag ännu inte fått försändelsen! Om jag på PostNords hemsida försöker spåra det ursprungliga kollinumret, får jag veta att ”Sändningen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu.” Om jag i stället söker på det nya kollinumret, så ger det inte någon träff.

Vid kontakt med PostNord får jag veta, att det nya kollinumret tillhör ett vanligt brev (alltså inte ett rekommenderat, vilket det ju ursprungligen var), och därför ej går att spåra.

Det ovan relaterade är inte en engångshändelse, utan jag har haft problem med flera andra rek från länder utanför EU. Detta är dock det värsta exemplet.

Pålle
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kolli-id får man ju när man registrerar en frakt. Sedan går det med automation, speditören (i detta fall TNT) kommer vanligtvis inom 2 arbetsdagar & hämtar godset. Finns kolli-id sedan 4/6 (för 17 dagar sedan) så måste detta betyda att TNT har hämtat godset. Alltså har avsändaren gjort sitt & nu ligger bollen hos TNT & det är dom man skall stöta på. Allra helst sedan avsändaren uppger att godset gått iväg.

Detta är en ganska intressant fråga.... är det TNT eller EW-P. som jag skall trycka på?.... har jag köpt och betalat till EW-P. och då är det väl de som jag har ett "avtal" med, att de sen använder sig av TNT är för mig helt ointressant just nu...
Kan också säga att jag ringde TNT i Sverige förra veckan.... de var vänliga att spåra åt mig... och sa sedan att packetet har försvunnit, men vi ser också att det är nu på väg och att de har hittat packetet... och det är nu över en vecka sedan jag fick den info.
En sak är säkert att den service som jag har betalt för, den har fallerat ganska kraftigt nu....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jeg ville be avsender om å spore fra sin side i og med det ikke går fra din. Om de da kommer med annen kolli-id så forklarer det mye :D. Har opplevd at ekspress pakke med et kurer selskap ble liggende på et lokalt kontor mens en stykkgods sending med samme bolag ble levert på døren. Ekspress sendinger med det bolaget kunne hentes mellom 10 og 14, mandag til fredag - vanige pakker kunne hentes 7 dager i uken 07 til 18 og ble utkjørt i henhold til ruteplan - for oss på torsdager.

Eller en juegave som lå på et postkontor i 2 mnd før den kom i februar.

Jag har mailat EW-P. och de säger att packetet är i spanien.... det är nu en vecka sedan och fortfarande har jag inte fått packetet.... Jag tror att man måste sätta lite hårt emot fraktbolagen så jag får den service jag betalar för, ett avtal är ju ett avtal...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag väntade på Postnord's leverans i 48 dagar och fick betala VAT/moms + obligatoriska 75:- i admin kostnader vilket var mer än försändelsens totala värde på 5 €... Det går inte heller att klaga hos PostNord då det är leverantören som är deras kund dit jag fick referensen att vända mig till.
Min beställning gjordes från en site i Holland, men varan skickades från Guernsey vilket tydligen ligger utanför EU! Var god skölj...

images-1.jpeg


Muskatten (som är i Spanien) slipper PosNord åtminstone...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Muskatten: Var glad att du inte bor i Sverige och får leveranser via PostNord!

Den 5/4 skickades ett rekommenderat brev från Odessa till mig. Detta ankomstscannades i Sverige 10/4.

Den 25/4, alltså efter drygt 2 veckors liggtid hos Postnord, fick jag ett brev där jag ombads att skicka in underlag som visade värdet på försändelsen. Detta underlag skickades via mejl samma dag.

Efter en månads ytterligare funderande från PostNords sida, fick jag den 25/5 ett brev där jag uppmanades att inbetala 0,02 kr (2 öre!) i importmoms och 75 kronor i speditionsavgift. (Samtidigt upptäckte jag att brevet fått ett nytt kolli-id.) Betalning skedde samma dag, vilket omgående kvitterades av PostNord, som samtidigt uppgav då att man skulle göra allt man kunde för att jag skulle få min sändning inom en vecka.

Idag (21/6), nära 5 veckor senare, har jag ännu inte fått försändelsen! Om jag på PostNords hemsida försöker spåra det ursprungliga kollinumret, får jag veta att ”Sändningen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu.” Om jag i stället söker på det nya kollinumret, så ger det inte någon träff.

Vid kontakt med PostNord får jag veta, att det nya kollinumret tillhör ett vanligt brev (alltså inte ett rekommenderat, vilket det ju ursprungligen var), och därför ej går att spåra.

Det ovan relaterade är inte en engångshändelse, utan jag har haft problem med flera andra rek från länder utanför EU. Detta är dock det värsta exemplet.

Pålle

Nja... ibland vet jag inte... när jag var i Grekland så tog bl.a. DPD över kollin när det anlände till Grekland... och gav det ett nytt trackning nummer :confused:... utan att informera mottageren om det nya nummert :swoon:
Sen är det en annanj sak som fraktbolagen gör.... har man en Poste Restante adress och väntar på ett packet som INTE skickas med posten, utan med en speditions firma så är det nästan omöjligt att få packetet, för när speditionsfirmorna tar emot packetet och pengarnar för frakten så vet de redan där att de INTE levererar till en Poste Restante adress... packetet blir sen returnerad p.g.a. "adress felaktigt" alltså de tar emot pengarna för en tjänst de VET att de inte kan fullfölja:eek:.... nä just nu är fraktbolag "rövare och banditer."..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag väntade på Postnord's leverans i 48 dagar och fick betala VAT/moms + obligatoriska 75:- i admin kostnader vilket var mer än försändelsens totala värde på 5 €... Det går inte heller att klaga hos PostNord då det är leverantören som är deras kund dit jag fick referensen att vända mig till.
Min beställning gjordes från en site i Holland, men varan skickades från Guernsey vilket tydligen ligger utanför EU! Var god skölj...

Visa bilaga 154074


Muskatten (som är i Spanien) slipper PosNord åtminstone...


Hmmm... mycket märkligt för jag har läst en hel del om just Postnord innan och efter att de tänkte inför kontroller och ta avgifter.... där stod bl.a. om jag nu minns rätt .... är värdet under 200.-Skr så skulle packetet gå direkt till mottagaren utan avgifter (då kostnaden för admin.. skulle bli för höga med tanke på värdet)... sen var det upp till mottagaren om han/hon var ärlig eller inte och själv betalade in avgifterna.... så detta du skriver stämmer ju inte med vad Postnord informerade då om.... tycker du skall klaga
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag råkade för DPD's "adress felaktigt" i Almerimar eftersom ingen fanns i "receptionen" kl. 20:30 på kvällen. Sen tog det ytterligare 3 dagar tills min försändelse återigen "besökte" ställplatsen, men då var det en Engelsman som sprang fram och tog emot mitt paket. Paketet som kostade några tusenlappar låg troligen i den lilla DPD-skåpbilen flera nätter på rad!

Det jag skriver stämmer på pricken, jag har t.o.m. begärt skriftligt kvitto och fått det från PostNord för att kunna begära ersättning från Holland. Jodå, Holländarna la in pengarna på mitt konto så att jag kunde handla mer... Aldrig i livet säger jag bara, avstår hellre den "discount" jag fick, där handlas det inte mer!


Bild: lån från nätet
Internet.jpg


Edit: Så här ligger det till hos PostNord

Hanteringsavgift
PostNord har fått uppdraget att se till att moms på dessa försändelser betalas in till staten innan leverans kan ske. Förutom momsen tillkommer en hanteringsavgift för detta arbete. Avgiften ska täcka kostnader för upprättande av momsdeklarationer, exempelvis löner, teknisk utrustning och lokalhyra. Är försändelsens värde mindre än 1 500 kronor blir avgiften i normalfallet 75 kronor. Om värdet är 1 500 kronor eller mer, eller om försändelsen innehåller så kallad restriktionsvara (exempelvis kosttillskott), blir avgiften 125 kronor, och omfattar då också den tulldeklaration som måste göras. Alla hanteringsavgifter är inklusive moms. Genom att betala avgiften till PostNord, godkänner du att PostNord utses som direkt tullombud enligt gällande tullombudsvillkor (pdf). På Tullverkets webbplatskan du läsa mer om import av varor med särskilda regler.
 
Senast ändrad:
Toppen