• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjuvström Ford Transit

F

F.d. 21331

Guest
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2 diesel
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: T555 siesta
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Elektronik
Hejsan. Har en Hobby T555 siesta på Ford Transit chassi.

Mitt problem är att den laddar ur startbatteriet, den har varit på en bilel firma
men dem kunde lokalisera vart problemet är men inte varför det uppkommer.
Hela började med att den var helt slut batteriet och så körde jag boostern för att starta den, sedan har jag underhållsladdat den men den drar ur batteriet direkt, så piper det i motorrummet hela tiden, den drar 1,7 ampere
Felmeddelandena som uppkommer är
Spjäll/pedallägesgivare
CAN-kommunikation med abs/esp styrdon
Huvudrelä
Can-kommunikation med centralt elektroniskt system
Kommunikation med immobiliser
Okänt fel.

Behövs det en programuppdatering eller kan det vara något värre tro?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Kopplade de en amperemätare för att mäta strömmen avstängd och sedan drog ut en säkringen i taget för att se om nån elkrets var relaterad till strömförbrukningen ?

Den här killen i ett engelskt forum hade problem att batteriet drogs ur och det visade sig att ett relä stod och klickade hela tiden, ett nytt relä löste problemet.
http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=5&t=139381&start=15#p1159678

Eftersom dina problem började efter batteriet varit urladdat, tog du ur batteriet och laddade upp det fullt ?
Om inte så löpte nog generatorns laddning amok efter start eftersom du troligtvis har något som kallas " smart charging system " som Ford har på praktiskt taget alla motorer efter 2000 och systemet kan i unika fall om batteriet är dåligt laddat dra på med 17 - 18 volt vilket naturligtvis inte är bra för diverse elektronik, normalt laddar det med mellan 14 - 15 volt direkt efter start.

Hur vet jag om min Ford har smart charge ?
På generatorn sitter det en liten kontakt med 3 eller 4 småkablar som går till motorstyrningen och batteriet.
http://www.valeoservice.com/data/master/webfile/2945759434DDE6E8714173.pdf
Bild längst ned i ovanstående pdf.

Det finns ett antal förhållningsregler om man har Ford smart charge.

1. Startbatteriet måste var av Silver-kalcium typen eller Fords egna för detta system eftersom ett vanligt bly-batteri kommer att koka sönder med tiden.
2. Om batteriet är urladdat så skall det laddas upp fullt innan startförsök, om det är dåligt så skall det ersättas med ett nytt fullt av samma typ.
3. Man får aldrig använda startkablar eller startbooster eftersom risken är stor att man får de problem du fick.

Finns en engelsk förklaring om hur systemet fungerar i vilket mina 3 punkter ovan ingår.
http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=102351#p866314

Att jag refererar till engelska forum beror på att finns så mycket mer information än på svenska, verkar t.o.m. som att en del Fordverkstäder/återförsäljare eller reservdelsförsäljare inte kan mycket om detta.

Man kan även fråga sig hur bodelsbatterierna klarar den höga spänningen som generatorn kan ge när motorn går ?
 
F

F.d. 21331

Guest
Tack för informationen det hjälpte ganska mycket.
Jag hade den inne på en bil el firma.
Jag vet vilket relä det är och har beställt en sådan nu.
Men jag har startat den med boosterpack så den måste ha fått ett flipp då, men nu så hör jag inget pipande i motorrummet eller något klickande ifrån relät. så det verkar ha ordnat upp sig själv men jag beställde ett nytt ändå och har batteriet på laddning just nu, så får vi se om det håller sig men det ser positivare ut nu iaf som tur är, tacksamt när man åker på ut på fredag.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Skönt att höra att du verkar hittat problemet.

Tänk bara på mina 3 punkter i framtiden så att du inte får samma fel.

Har själv en Mondeo -06 med smart charge och jag tycker inte det är vidare smart om systemet får för sig att ladda med mer än 15 v bara för att batteriet är dåligt laddat.

Bytte orginalbatteri för 2 år sedan efter jag sett att generatorn hela tiden laddade med 14,6 -14,9 volt trots lång körsträcka, läste på om det " smarta " systemet och bytte till ett nytt silver-kalcium från biltema, därefter så har laddningen legat mer i området 14,3 - 14,7 v en stund efter start, så ett gammalt batteri kan orsaka hög laddspänning.

Systemet känner även av yttertemperaturen och kan om det är minusgrader lägga sig närmare 15 v direkt efter start men spänningen bör sjunka ju längre sträcka man kör.

Så är batteriet på väg att ta slut bör man bytta till fulladdat nytt.
 

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Hejsan.

Jag har något liknande problem med min husbil.
Har en ford 2.4tdci 2008 och den rycker o går lite ojämnt i början när motorn är kall men sen när den kommer upp i temp så går det bra!

Men ibland kommer det en svart rökpuff vid gaspådrag, men sen är det okej igen. Nu däremot lyste motorlampan för första gången men motorn gick bra, tappade ingen kraft men hackade lite men det var som vanligt kändes det som..

Kan detta vara något som kan vara vanligt eller får husbilen tillbringa hela semestern på verkstaden?
Eller räcker det för en bilverkstad o släcka lampan eftersom bilen gick bra idag!
Visserligen körde jag bara 1 mil idag bara för att köra ut bilen lite innan semestern!

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Jonatan
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
jonatanrimor skrev:
Hejsan.

Jag har något liknande problem med min husbil.
Har en ford 2.4tdci 2008 och den rycker o går lite ojämnt i början när motorn är kall men sen när den kommer upp i temp så går det bra!

Men ibland kommer det en svart rökpuff vid gaspådrag, men sen är det okej igen. Nu däremot lyste motorlampan för första gången men motorn gick bra, tappade ingen kraft men hackade lite men det var som vanligt kändes det som..

Kan detta vara något som kan vara vanligt eller får husbilen tillbringa hela semestern på verkstaden?
Eller räcker det för en bilverkstad o släcka lampan eftersom bilen gick bra idag!
Visserligen körde jag bara 1 mil idag bara för att köra ut bilen lite innan semestern!

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Jonatan

Nu är inte jag en expert på Ford diesel eller moderna dieslar, min Mondeo är en bensinare.
Men har din bil stått länge eller t.o.m. haft batteriet bortkopplat så kan man få felkoder i bland p.g.a. att nåt inte vill funka rätt på direkten.

Är det en tillfällig felkod så kommer den att gå bort efter ett antal starter, i bland räcker det med att slå på tändningen vänta några sekunder, slå av tändningen vänta några sek. och upprepa detta åtminstone 5 -6 gånger så kan motorlampan slockna om felkoden var tillfällig.

Man kan ju även skaffa nån billig OBD2-läsare som visar felkoder och kan släcka tillfälliga felkoder, OBS ! gäller endast dieslar från 2003 -2004 och bensinare från 2000 - 2001.

Exempel på kodläsare;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ment-och-Elektronik/Felkodslasare-2000031400/

http://www.kjell.com/sortiment/hus-...-2/obd-2-adapter-elm-327-for-bluetooth-p48500

http://www.kjell.com/sortiment/hus-...obd-2/obd-2-adapter-elm-327-for-iphone-p48400

De två med blåtand eller wifi för Android och iPhone får man hämta hem appar som visar felkoderna, apparna finns både i gratis och betalversion.

Ex. på appar som finns till Android och iPhone:
http://techpp.com/2014/03/18/obd-apps/

Robins problem var nog mera relaterat till Fords smarta generatorladdning som fick för sig att överladda när batteriet var för dåligt laddat.
 

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
pekke skrev:
Nu är inte jag en expert på Ford diesel eller moderna dieslar, min Mondeo är en bensinare.
Men har din bil stått länge eller t.o.m. haft batteriet bortkopplat så kan man få felkoder i bland p.g.a. att nåt inte vill funka rätt på direkten.

Är det en tillfällig felkod så kommer den att gå bort efter ett antal starter, i bland räcker det med att slå på tändningen vänta några sekunder, slå av tändningen vänta några sek. och upprepa detta åtminstone 5 -6 gånger så kan motorlampan slockna om felkoden var tillfällig.

Man kan ju även skaffa nån billig OBD2-läsare som visar felkoder och kan släcka tillfälliga felkoder, OBS ! gäller endast dieslar från 2003 -2004 och bensinare från 2000 - 2001.

Exempel på kodläsare;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ment-och-Elektronik/Felkodslasare-2000031400/

http://www.kjell.com/sortiment/hus-...-2/obd-2-adapter-elm-327-for-bluetooth-p48500

http://www.kjell.com/sortiment/hus-...obd-2/obd-2-adapter-elm-327-for-iphone-p48400

De två med blåtand eller wifi för Android och iPhone får man hämta hem appar som visar felkoderna, apparna finns både i gratis och betalversion.

Ex. på appar som finns till Android och iPhone:
http://techpp.com/2014/03/18/obd-apps/

Robins problem var nog mera relaterat till Fords smarta generatorladdning som fick för sig att överladda när batteriet var för dåligt laddat.

Ok, ska prova de!! Har annars en liten verkstad 100m där jag bor som dom kan kolla!
Men man får alltid goda råd o tips här på sidan innan man skickar iväg bilen till verkstan!
Jo, jag vet.. Blev lite fel i inlägget, skulle varit på en annan sida som också haft problem med bilen/motorn!

Tack för hjälpen!
 
F

F.d. 21331

Guest
Pekken.

Nu har jag bytt relät, hoppas det funkar, annars vet jag inte vad jag tar mig till, isf får man väl använda strömbrytaren som är satt i efterhand på startbatteriet helt enkelt. verkstäderna har ju inte någon tid just nu.
Hörde ett pipande ifrån motorrummet men så fort jag låste upp dörren så slutade det.
 
F

F.d. 21331

Guest
Det pipande ljudet återstår, någonting somsagt ha hänt efter jag körde med boostern, så det känns som det får bli en tur till verkstaden efter semestern.:mad:
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
jonatanrimor skrev:
Hejsan.

Jag har något liknande problem med min husbil.
Har en ford 2.4tdci 2008 och den rycker o går lite ojämnt i början när motorn är kall men sen när den kommer upp i temp så går det bra!

Men ibland kommer det en svart rökpuff vid gaspådrag, men sen är det okej igen.
Med vänlig hälsning Jonatan


Det där är ett klassiskt fel på ford personbilar, har precis råkat ut för samma på min mondeo -06 med tdci. EGR-ventilen är oftast boven.

Enklast, koppla bort den och se om det hjälper. Du kan få motorlampan att lysa då, men den går ju att återställa.
Om man konstaterat att det är EGR-ventilen är det vanligt att stoppa i en sk. "Blanking" plåt. På Euro4 med elektrisk EGR behöver man dock en plåt med ett hål i.

Googla på "ford tdci stuttering" så hittar du massor av info...
 
Toppen