• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjocklek på bränsleslang? - Ducato -88

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hej,

Så var det säsongsdags för att damma av husbilen igen. En Solifer 5500 från 1988 med 2.0L bensinmotor.
I fjol gick det mindre bra, det sista som då hände var att vattenpumpen gav upp precis när den slutparkerades men det gick att ta sig hem och där byta pump.

Även i år hände nåt - fast inte lika allvarligt: bensinslangen som går från själva pumpen och upp till förgasaren (via ett filter) har av någon anledning gett upp och en fin stråle bensin sprutar ut när man startar den. Det gick alltså inte att köra den vidare och inga verktyg hade jag med mig. Dessbättre så är det hyfsat åtkomlig och byts ganska snabbt men min fundering är nu om någon vet vilket innermått det ska vara på slangen för att passa direkt på pumpen? Finns tydligen en mängd varianter mellan 6-10mm. Skulle gissa på 8mm men det vore skönt att få det bekräftat, det är 2 mil enkel väg där bilen står och det känns onödig att göra en sån resa bara för detta.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Tjocklek på bränsleslang? - Ducato -88

Nja, den kostar 50,-/metern och även om det är små pengar så känns det som ett onödig utgift för nåt som man knappast kommer att ha nytta av.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Tjocklek på bränsleslang? - Ducato -88

Köp kvalitetsslang och inte Biltema skräp. T:ex Swedol har riktig slang lite dyrare kanske men håller
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Tjocklek på bränsleslang? - Ducato -88

Jag har inga större problem med det som säljs på Biltema idag. Annat var det för 10-20 år sen. Mina bästa verktyg kommer därifrån.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Tjocklek på bränsleslang? - Ducato -88

Nä visst, men det är få saker jag absolut undviker att köpa där men så har det inte alltid varit. Dom har blivit bättre helt enkelt.
Att jag sen oftast beställer slitdelar från Tyskland av känt märke för längre pris än Biltema är en annan sak.
 
F

F.d. 28414

Guest
Sv: Tjocklek på bränsleslang? - Ducato -88

Nä visst, men det är få saker jag absolut undviker att köpa där men så har det inte alltid varit. Dom har blivit bättre helt enkelt.
Att jag sen oftast beställer slitdelar från Tyskland av känt märke för längre pris än Biltema är en annan sak.
Även jag handlar delar från DE, till vettiga priser..
Men slang?
Biltema har slang spec för bränsle och med olika innerdiam.
Titta vad du ska ha och köp motsv innerdam. Ev mät anslutningarna.
Klamra gärna.
Men det måste vara BRÄNSLEslang, inget annat, dvs slang för bensin.
Inga transp plastslangar som hårdnar!:mad:
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Tjocklek på bränsleslang? - Ducato -88

Visst, men som jag skriver så är inte bilen här så att jag kan mäta storleken. Man jag har för mig att 8mm brukar vara standard vid bränsleslangar på mekaniska pumpar så nu har jag handlat en sån, byte sker i morgon.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Tjocklek på bränsleslang? - Ducato -88

Bilen fixad och hämtad. Kan berätta att slangen ska vara 6mm.

Sen hade nåt jucklo skadat kofångaren fram sedan jag tagit ut den från ladan. Troligen den halvblinda grannen som vinglar omkring med en traktor och skulle hämta en pall ved. Suck. Bröt till det så gott jag kunde för hand.

Skulle sen boka besiktning. Jo tjena, om tre veckor fanns det tid!! :msn_teeth:
 
Toppen