• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TJÄNSTEVIKT ersatt?

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Hej!
Varför citerar du inte dokumentets rubrik
Konsekvensutredning – registrera fordons faktiska vikt som tjänstevikt i vägtrafikregistret?

Dessutom har stycket du citerar underrubriken
Ny mer korrekt viktuppgift tillgänglig.
//Conny

PS
Du måste nog komma med en annan förklaring till att ”Anledningen till 5% toleransen är att materialen kan ha olika densitet vid olika tillfällen.” För toleransområdet på 10 % gäller fordon för särskilda ändamål som även omfattar bepansrat fordon och kranbil. Det krävs cirka 1 m3 massivt trä med medelvikt 700 kg i en husbil för att torrt lätt träslag slag och fuktmättat (obehandlat) tungt träslag skall kunna skilja/variera så mycket.
DS
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Hej Conny.

Hej!
Varför citerar du inte dokumentets rubrik
Konsekvensutredning – registrera fordons faktiska vikt som tjänstevikt i vägtrafikregistret?

Jag bröt loss ett stycke i detta dokument därför att jag tyckte att skrivningen gav ett bra svar på din fråga, vilket du uppenbarligen inte tycker.

Dessutom har stycket du citerar underrubriken
Ny mer korrekt viktuppgift tillgänglig.
//Conny

Det är det som är anledningen till att Transportstyrelsen vill göra en förändring och därför gjort denna konsekvensutredning om förändringen skulle genomföras.

PS
Du måste nog komma med en annan förklaring till att ”Anledningen till 5% toleransen är att materialen kan ha olika densitet vid olika tillfällen.” För toleransområdet på 10 % gäller fordon för särskilda ändamål som även omfattar bepansrat fordon och kranbil. Det krävs cirka 1 m3 massivt trä med medelvikt 700 kg i en husbil för att torrt lätt träslag slag och fuktmättat (obehandlat) tungt träslag skall kunna skilja/variera så mycket.
DS

Jag behöver inte komma med någon annan förklaring än denna eftersom det är så det är förklarat för mig. Se bif. citat från en artikel i Campingsverige.se. Hela artikeln var införd 1-4-2012

"Vad som ska ingå i ”vikt i körklart skick” finns reglerat i ett EU-direktiv – 97/27/EG. (Ett motsvarande direktiv finns för husvagnar.) Enligt detta direktiv ska följande ingå i ”vikt i körklart skick”: Kylvätska, oljor, 90 % bränsle (dit hör även gasol), 100 % andra vätskor (med undantag för spillvatten), verktyg, reservhjul och förare (75 kg). I vissa länder anser man också att 230 V-kabeln ska ingå i ”vikt i körklart skick” för en husbil.
Enligt direktivet borde alltså alla basfordon ha samma vikt, men när det gäller husbilar (och husvagnar) är så inte fallet. Eftersom dessa fordon innehåller en stor mängd ”levande material” kan vikten mellan olika exemplar variera.

Det kan till exempel bero på tillverkningstoleranserna för plywood, som gör att kvadratmetervikten varierar, eller på att trävirket till reglarna kan vara olika tätväxt. Dessutom kan både trä och textilier suga åt sig olika mängder fukt på vägen ”från ax till limpa”.

Av dessa anledningar tillåter direktivet en viktavvikelse på ±5 %."

Dessutom så har husbilar en egen kategori under "Specialfordon" och ska inte blandas med andra typer av "Specialfordon". Läs gärna detta: ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.4 - Consolidated Resolution on the Construction of Vehicles (R.E.3)

Tyvärr tolkar jag dina inlägg som att du läser det du vill läsa och tolkar det som en viss hornbeprydd herre tolkar Bibeln, och därför är detta mitt sista inlägg i den här tråden.

Mvh / Roland
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Hej!
I denna tråd och http://www.husbilsklubben.se/forums/t97010/ har vi fått argument för att Tjänstevikten får variera ±5 % och att Tjänstevikten ersatts med Vikt i körklart skick av bland andra Pålle, kanslichef på Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) och som företrätt HRF i olika media och varit expert i Husbil Husvagn. Vilket borde borga för att Pålle sannolikt är väl insatt i ämnet husbilar.

Däremot har Rolands förklaringar med masterexemplar och densitet så allvarliga brister att de kan vi helt bortse från. I synnerhet som Roland när argumenten tröt replikerade med en ”animation”som gör att jag tar saken ad notam och låter andra göra sin tolkning av sagda påstående, men i en ny tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t98564/
//Conny
 
Toppen