• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips till er med CS evolution "macerator" pump

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Även om man har en liten HB som vi, man kan ändå ha automatisk tömning av fekaliekassetten.

Det går att tömma direkt i markbrunn eller i en större tank under bilen (så har vi det). I praktiken innebär det att man inte behöver lämna HB:n då kassetten skall tömmas (skönt om det regnar eller om man kampar längre tid). Jag skulle vilja påstå att det är ganska bekvämt på alla sätt och vis. Om man ändå skulle få problem med "kvarnen", då är det bara att skruva loss motorn och sätta på ordinarie plaströr för manuell tömning.

Nu till saken! Vår "macerator" slutade plötsligt att fungera (efter ett år), säkringar gick sönder den ena efter den andra och det kändes som världens undergång. Fick skruva på plaströret för tömning, tömde manuellt samt tittade nyfiket in i själva "motorn" och vad fick jag se? Det var fullt med hår runt axeln så att motorn orkade inte vrida axeln en millimeter.

Tips: tvätta inte hår över toan och släng inte dit hårklipp om ni använder en "macerator". Efter att ha petat ut allt hår, då gick den igång igen. Tur att säkringar gick, annars kunde det blivit en dyr historia.

Macerator CS evolution.jpg
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tips till er med CS evolution "macerator" pump

Hur kan man tömma fekalier direkt i en markbrunn?

Denna är väl avsedd för dagvatten, vilket leds orenat ut i något vattendrag.

Det är just därför som det är olämpligt/olagligt (beroende på kommun) att tvätta sin bil på gatan eller garageinfarten.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Tips till er med CS evolution "macerator" pump

Hur kan man tömma fekalier direkt i en markbrunn?

Denna är väl avsedd för dagvatten, vilket leds orenat ut i något vattendrag.

Det är just därför som det är olämpligt/olagligt (beroende på kommun) att tvätta sin bil på gatan eller garageinfarten.

Der findes rigtig mange markbrunner, som er lavet til at modtage fækalier. Alle tømmepladser på rastepladser langs motorveje i Danmark er sådan indrettet, og her er et billede far en meget ny plads i Løgumkloster, der også er
 

Bilagor

  • Løgumkloster.jpg
    Løgumkloster.jpg
    6 MB · Visningar: 23

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Tips till er med CS evolution "macerator" pump

Det går att tömma direkt i markbrunn eller i en större tank under bilen (så har vi det). I praktiken innebär det att man inte behöver lämna HB:n då kassetten skall tömmas (skönt om det regnar eller om man kampar längre tid).
Visa bilaga 114048

Om du inte har det redan så kan jag tipsa om en liten kamera unde bilen som gör att du kan "sikta" rätt på rännan. Jag har satt en sådan på min bil och som är riktad så att man ser på skärmen till backkameran var utsläppet hamnar. Visserligen för gråvatten för mig men till felsöker bordet vara perfekt. Inte kul att behöva gå ut och efterskölja när det regnar.
EssoJ
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tips till er med CS evolution "macerator" pump

... liten kamera unde bilen som gör att du kan "sikta" rätt på rännan. EssoJ

Tack EssoJ, verkligen fiffigt. Har redan 2 + 1 kameror på taket (varav en har gått sönder) och inga fler ingångar för nya i varken backspegeln eller radio-displayen.

Jag kan dock se i backspegeln själva tömnings-utloppet-pipet som sticker ut från förarsidan. Hittills har vi inte haft några problem med tömningen men den värsta brunnen där man kunde hamna med hela bakhjulet var i Geiranger. Deras bussterminal har en enorm fekaliebrunn, hör och häpna, mitt på trottoaren där människor passerar hela tiden. ...och det är ett stort hål på ca 1/2 m2. Det stora och stinkiga hålet gör det förmodligen lättare för bussförarna att sikta i. Här skulle du kunna "sälja" in din lösning garanterat... Hehe... :yes:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Tips till er med CS evolution "macerator" pump

Jag kopplade en tvåpolig växlande brytare för att få till en extr kamera. Behövde växla även strömmatning för att slippa störningar. Kan kanske vara till hjälp för någon. Konstigt att bussarn inte är mer måna om sina resenärer.
EssoJ
 

Abiz

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Sorsele
Även om man har en liten HB som vi, man kan ändå ha automatisk tömning av fekaliekassetten.

Det går att tömma direkt i markbrunn eller i en större tank under bilen (så har vi det). I praktiken innebär det att man inte behöver lämna HB:n då kassetten skall tömmas (skönt om det regnar eller om man kampar längre tid). Jag skulle vilja påstå att det är ganska bekvämt på alla sätt och vis. Om man ändå skulle få problem med "kvarnen", då är det bara att skruva loss motorn och sätta på ordinarie plaströr för manuell tömning.

Nu till saken! Vår "macerator" slutade plötsligt att fungera (efter ett år), säkringar gick sönder den ena efter den andra och det kändes som världens undergång. Fick skruva på plaströret för tömning, tömde manuellt samt tittade nyfiket in i själva "motorn" och vad fick jag se? Det var fullt med hår runt axeln så att motorn orkade inte vrida axeln en millimeter.

Tips: tvätta inte hår över toan och släng inte dit hårklipp om ni använder en "macerator". Efter att ha petat ut allt hår, då gick den igång igen. Tur att säkringar gick, annars kunde det blivit en dyr historia.

Visa bilaga 114048
Hej!
Detta låter som en superbra ide. Har ni gjort jobbet själva och vilken typ av större tank har ni monterat som den skickar materialet till?
Vill göra detta på våran också då vi är en familj på 5 och den blir full rätt snabbt :)
Kanske finns de lite bilder?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Hej!
Detta låter som en superbra ide. Har ni gjort jobbet själva och vilken typ av större tank har ni monterat som den skickar materialet till?
Vill göra detta på våran också då vi är en familj på 5 och den blir full rätt snabbt :)
Kanske finns de lite bilder?
På den tiden fanns bara CS-macerator som suger upp från kassetten, maler och levererar till tanken under husbilen. Idag finns även en lösning som man har på båtar, en kvarn som monteras under toan (man slipper kassett). 90 liters tank (med takventilation) ligger under bilen och lagrar ca 4 kassetter. Den monterades av vår byggare, men ingreppet är inte alls komplicerat. Jag hade redan sett lösningen på ett Tyskt bygge som gav mig exakta tank-dimensioner passande till vår Sprinter. Allt finns att köpa på Reimo i Tyskland...

Bilder, vad ska man säga? Allt är inne och under husbilen, det enda man ser är kvarnen på kassetten (se #1) och utlopps-röret med fjärrstyrd kulventil. En medlem på HBK har t.o.m. installerat en kamera för att lättare se när man kör över en markbrunn, smart!
 

Abiz

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Sorsele
På den tiden fanns bara CS-macerator som suger upp från kassetten, maler och levererar till tanken under husbilen. Idag finns även en lösning som man har på båtar, en kvarn som monteras under toan (man slipper kassett). 90 liters tank (med takventilation) ligger under bilen och lagrar ca 4 kassetter. Den monterades av vår byggare, men ingreppet är inte alls komplicerat. Jag hade redan sett lösningen på ett Tyskt bygge som gav mig exakta tank-dimensioner passande till vår Sprinter. Allt finns att köpa på Reimo i Tyskland...

Bilder, vad ska man säga? Allt är inne och under husbilen, det enda man ser är kvarnen på kassetten (se #1) och utlopps-röret med fjärrstyrd kulventil. En medlem på HBK har t.o.m. installerat en kamera för att lättare se när man kör över en markbrunn, smart!
Hej!

En lite fråga, ska installera en CS macerator som ja just fått hem.
Klara dock inte av att beställa från Reimo, hur gjorde ni där?
Hittade ni någon återförsäljare?
 
Toppen