• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips portabel AC

J

Jarn

Guest
Inför resan till Italien så har jag skaffat en portabel AC.
Fabrikat, Suntec Klimatronic 9000.

Jag vet att fast monterade är bättre och smidigare att använda, men valde denna lösning av två skäl.
Dels är det dyrt att få en monterad och jag har en ovana att byta husbil ofta, så då får man inte mycket igen.
Dels så fanns där inga bra ställen att dra slangarna om jag ville ha en monterad i mellangolvet om det skulle bli effektivt och samtidigt snyggt.
Att min son dessutom vill låna denna till sitt sovrum på andra våningen i villan, är ju också ett plus.

Modellen jag köpte finns på Bauhaus och Hornbach för runt 3.900:- det finns också en modell 7000 som är några hundralappar billigare, med lägre effekt.

Storleken o vikten är 30 x 63 x 48 vikt runt 25 kg. När jag kör så har jag den under bordet, fastspännt med ett spännband i bältesinfästningen bak.

Fördelar med denna modell är flera:
Den bara drar 1100W vid en kyleffekt av 2600 W vilket gör att man klarar sig på 6 A elanslutning.
Den kan användas reversibelt, dvs man kan använda den för uppvärmning.

Den största fördelen är att den är godkänd för att stå utomhus, så för att få verkligt bra effekt o snabb nedkylning om man står på en säker caming, då har man aggregatet ute och blåser in den kalla luften i bilen. Blir då ett övertryck med kall luft och man har takluckan öppen så pressas den varma luften ut där.
Använder man den "normalt" och har den inne, är det ju viktigt att man rätt evakuerar den varma luften och ser till att den suger in ny luft från svalaste stället, dvs då bör man ha takluckorna stängda så den suger luft in underifrån.
Jag har sågat till en träskiva och satt på en vanlig ventilationsslangs skarvrör. Denna sätter jag sedan i sidorutan på min bil, då kan jag ansluta både inifrån och utifrån på enkelt sätt.
Se bifogade bilder.
 

Bilagor

  • P1030413.JPG
    P1030413.JPG
    87,9 KB · Visningar: 291
  • P1030415.JPG
    P1030415.JPG
    97,3 KB · Visningar: 223
F

F.d. 53897

Guest
Sv: Tips portabel AC

Tack Roland för tipset, vi köpte en portabel AC idag, kommer att tillverka en skiva för att sätta i fönstret på dörren som du gjorde, ska skaffa en plastbox att ställa den i , man vet aldrig vad som kan hända annars...:D
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tips portabel AC

Varför inte också skaffa ett spjäll så ni han välja om ni vill ta insugningsluften utifrån eller inifrån bilen (recirkulation)?
Då sparar ni ström och får bättre effekt eftersom A/C'n då använder sig av redan nedkyld luft.
//W
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tips portabel AC

Varför inte också skaffa ett spjäll så ni han välja om ni vill ta insugningsluften utifrån eller inifrån bilen (recirkulation)?
Då sparar ni ström och får bättre effekt eftersom A/C'n då använder sig av redan nedkyld luft.
//W

En sådan AC tar väl alltid den luft som skall kylas ifrån det utrymmet där den står och bara kylluften utifrån?
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Tips portabel AC

Modellen jag köpte finns på Bauhaus och Hornbach för runt 3.900:- det finns också en modell 7000 som är några hundralappar billigare, med lägre effekt

:yes:Hej Roland undrar bara om du köpte ACn i Sverige kan inte hitta den på hemsidorna hos någon av företagen .
Jag har länge varit på jakt efter en som är reverserande och inte så stor men har inte hittat någon .
Hör av dig om var du fick tag i din gärna också ett tel:nr till dom så kanske man kunde ringa och beställa en .

Tack på förhand och ha en skön sval sommar i husbilen , här i Svarttjärn har vi sol , klar blå himmel med bara några små molntussar och riktigt varmt idag .

:wideeyed:Rulla Lugnt !




 
J

Jarn

Guest
Sv: Tips portabel AC

Hej Rune, jag köpte min i våras på Hornbach i Malmö. Den modellen jag ville ha, 9000, var då beställningsvara, man hade bara 7000 hemma.
Det tog väl c:a 3 veckor, sen kom den.
Jag såg sedan att den fanns hemma på Bauhaus i Malmö också.

Bifogar bruksanvisning på svenska så du kan läsa mer, för på nätet hittar man inget om den.
 

Bilagor

  • Suntec.pdf
    1,8 MB · Visningar: 399
F

F.d. 53897

Guest
Sv: Tips portabel AC

Nu är den portabla AC´n inköpt och installerad med en frånluftventil i fönstret, blir nog bra i värmen, problemet är vad vi ska ställa den när vi åker, blir kanske i duschen, men är lite orolig för de små hjulen som kan skada golvet
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tips portabel AC

För att skona golvet tog jag en tunn laminatskiva och limmade på en bit från ett liggunderlag
(typ skumgummi) på båda sidorna för att den inte skulle glida.
Sedan fick jag plats med min AC under bordet och fäste med en spännrem i bältesinfästningen.

Inte kul om den kommer i rörelse om man behöver bromsa kraftigt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Tips portabel AC

Nu är den portabla AC´n inköpt och installerad med en frånluftventil i fönstret, blir nog bra i värmen, problemet är vad vi ska ställa den när vi åker, blir kanske i duschen, men är lite orolig för de små hjulen som kan skada golvet
:wideeyed:Hej undrar bara var köpte du din , var det något som dom hade som lagervara ?
Jag har försökt ringa runt lite men ingenstans tycks den finnas som lagervara .
:wideeyed:Rulla Lugnt !
 
F

F.d. 53897

Guest
Sv: Tips portabel AC

Köpte min på blocket, den var beg. och jag betalade 2000:-, nypris var 4500:-
har sett att Bauhaus säljer liknande
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tips portabel AC

En sådan AC tar väl alltid den luft som skall kylas ifrån det utrymmet där den står och bara kylluften utifrån?

Ett "problem" med dessa portabla AC som har båda delarna i samma burk, är att det kommer att gå åt mycket kylluft inneifrån husbilen som varm blåses ut via slang, på så vis fylls det hela tiden på med varm luft utifrån, bättre vore en modell med kompressionsdelen helt utanför husbilen.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Tips portabel AC

Vad som inte framgick är att en gardin hängdes precis innanför dörren med ett 150mm hål i nederkanten. Här gick varmluftslangen ut och man kunde stänga till dörren så endast en liten öppning fanns kvar.
Gardinen var också till för att förhindra insyn.
På låsvredet fäste jag ett spännband till andra sidan. På så sätt var det svårt för en obehörig att LÄTT öppna. (jo visst man kan klippa m.m.) Där fanns en liten larmanordning så skulle dörren öppnas hörde man detta.
Enkelt.

Får se hur jag gör nu i den nya husbilen. Här finns inte någon öppning till bodelen. Tar stor plats inne. Det blir nog Blocket.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Tips portabel AC

I min förra husbil McLouis var det en öppning från garaget in i bodelen.
Jag ställde AC i garaget och sedan startade den med fjärrkontrollen. Fungerade perfekt.

Gillar din lösning, men hur lågt ner var öppningen in i er husbil? På vår nya husbil kommer vi att kunna öppna en lucka mellan sängarna in till garaget , men är orolig att öppningen är för lågt ner så kylan inte sprids. Brukar behöva få ut kylan högt i husbilen för att det ska funka bra. Har ringat in luckan som kan öppnas. Frågan är om det kommer fungera?
säng.jpg
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Tips portabel AC

Jag ser du också har jalusi dörrar under sängarna. Under den högra sängen på din bild hade jag pannan.
På min bild kan de se hela öppningen vänster om AC. Öppningen är lika stor i bredd som AC. Det är en lucka som glider på den lilla listen ovanför backen.
AC står på en låda för att komma så högt som möjligt.
Så inuti vagnen öppnade jag jalusin under sängen så kalluften strömmade in.
 

Bilagor

  • Snap 2015-02-13 at 23.23.34.jpg
    Snap 2015-02-13 at 23.23.34.jpg
    9,9 KB · Visningar: 50
  • Snap 2015-02-13 at 23.25.05.jpg
    Snap 2015-02-13 at 23.25.05.jpg
    11,3 KB · Visningar: 51
J

Jarn

Guest
Sv: Tips portabel AC

Vilken modell köpte ni?är ni nöjda med den?

Mvh Thomas

Jag startade denna tråden för fyra år sedan och köpte den portabla AC som jag nämnde i inlägg # 1.
Den har nu använts fyra somrar i Italien och min son har använt den lika många somrar hemma i sovrummet.
Den har fungerat precis så bra som vi föväntat utan krångel.
Den kommer att få följa med till Italien även denna sommar.
Som jag misstänkte i mitt inlägg så har jag också bytt husbil under tiden, därför detta budgetval jämfört med en fast monterad. Numera har jag därför denna i garaget vid färd, skivan till sidorutan passar efter tillslipning även i denna nya husbil.

När det var riktigt varmt för något år sedan i Italien, då var det bra att den tåler att stå ute.
Jag lät ACn stå ute och skapa övertryck i husbilen genom att blåsa in kall luft i bilen, då blev det nästan för kallt ibland. Ljudet för omgivningen är ju inte heller högre än många tackmonterade AC.
Så jag är väldigt nöjd med köpet.
 
Toppen