• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

I en sådan bild gäller det att få till en kompromiss eftersom kontrasten är så stor mellan de ljusa och de mörka partierna. Har man tur så fixar kamerans motivprogram sådant hyfsat men det är väl bättre att ta reda hur mätningen fungerar. Det finns säkert en AE-knapp på din kamera som fungerar i sådana här lägen också. Jag tror inte Knarrevik och jag är så oense här egentligen, fast han har ju alltid rätt, förståss!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Ytterligare prov:

Normal programautomatik:
DSCN0578.JPG

Motivtyp snö, "mätt" strax nedanför träden i snön:
DSCN0579.JPG

Motivtyp snö, "mätt" en bra bit nedanför träden i snön:
DSCN0580.JPG
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

I en sådan bild gäller det att få till en kompromiss eftersom kontrasten är så stor mellan de ljusa och de mörka partierna. Har man tur så fixar kamerans motivprogram sådant hyfsat men det är väl bättre att ta reda hur mätningen fungerar. Det finns säkert en AE-knapp på din kamera som fungerar i sådana här lägen också. Jag tror inte Knarrevik och jag är så oense här egentligen, fast han har ju alltid rätt, förståss!

Jappe

Jag är mycket tacksam för bådas engagemang och jag har i alla fall stort förtroende för er båda.

Vad gäller kameran har jag inte hittat nån AE knapp, men det finns en himla massa möjligheter från helautomatisk till helt manuellt. Men min hjärna som vill, som tidigare sagt, ta lite i taget. Sen försöker jag gräva långt in i hjärnan efter det jag kunde om foto för sådär dryga 30 år sedan. Men kul är det och tack vare er och övriga i HBK blir det ännu roligare och jag lär mej mer och fortare tack vare denna sida...
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Nu har jag suttit och läst tråden. Jag har både och system och kompakt. Ja jag har en liten cyber shot Sony kamera oxå. jag har alltid varit sugen på en systemkamera. Men den är lite svår att lära. Har ni några knep. Ni som kan sådana kameror. Nikon kameran har varit suvurän för mej.
 

Bilagor

  • DSC02319.JPG
    DSC02319.JPG
    1,9 MB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

"På min tid gällde tid, bländare och avstånd och detta ställde man in manuellt. Antingen hade man en "lös" exponeringsmätare eller så kanske kameran var halvautomatisk så att den i sökaren talade om vilken bländare man skulle använda till en viss förinställd tid. Filmens ljuskänslighet spelade in här också och mättes i DIN eller ASA, idag ISO-tal. Allt var självklart och enkelt. Skärpedjupet vid olika bländare kunde man avläsa på objektivet.

Elektroniken har liksom vänt upp och ner på detta enkla förfarande som ersatts med en mängd funktioner på dagens automatkameror men de fungerar för det mesta förvånansvärt bra!

Grunderna är enkla och tydliga och lätta att lära men det går att fotografera dem förutan också om man så vill med modern automatik.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Här ser man vad som kan hända när automatiken ställer in avståndet på kameran. Lurven blev oskarp eftersom kameran valde att fokusera på stråna framför honom!

Lurven oskarp.jpg

Är det något jag saknar på moderna "automatkameror" så är det vettig manuell avståndsinställning! Systemkameror har ju sådant fortfarande!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Den manuella avståndsinställningen har ersatts av konstigt elektroniskt "tingel-tangel", mer eller mindre krångligt och obegripligt på moderna kameror. Fokuslåsning kan fungera ibland men inte alltid.

Här är det inga strån ivägen!

Lurven skarp.jpg

PS. Jag har upptäckt nu att man kan minska fokuseringspunkten och hade jag gjort det så hade det kanske gått bättre. Men det gäller att komma ihåg hur man gör och jag nog redan glömt det! :D
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Nikon kameran har varit suvurän för mej.

Den jag försöker lära mej är en Nikon Coolpix P510 med zoom 24-1000, börjar tycka riktigt bra om den. Men mycket är det att lära när man inte gjort nåt sånt här på många år och därför inget digitalt. Jag började som Jappe med lös exponeringsmätare sen revolutionen (för mej) Practica Super TL, det var inte många program på den...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Undrar om det inte är lättare att fokusera manuellt istället för att försöka flytta runt fokuseringspunkter? :rolleyes:

Gunnar

Möjligen viss skillnad med den manuella fokusering.
På mina andra två kameror funker super med 1 punkt automatisk (3 möjligt) ochså med min nya kompaktkamera.
Fokuslåsning kan fungera och automatisk följande fokusering- hoppas jag funker.

Min gamla Konica kan låsning på et punkt och sedan (fort) uskarp på ett annat punk - om jag önskar.

Manuel upraktisk. :(
 
Senast redigerad av en moderator:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag håller med dig Bredomobil, på kompaktkameran är det mycket svårt att fokusera manuellt.
Jag tänkte faktiskt på min systemkamera :twitcy:

Men tråden handlar ju om kompaktkameror...

/Gunnar
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Nu har jag suttit och läst tråden. Jag har både och system och kompakt. Ja jag har en liten cyber shot Sony kamera oxå. jag har alltid varit sugen på en systemkamera. Men den är lite svår att lära. Har ni några knep. Ni som kan sådana kameror. Nikon kameran har varit suvurän för mej.

I detta inlägg är där en fil du kan läsa. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/473299
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

På min Nikon tycker jag den manuella fokuseringen funkar riktigt hyfsat om man zoomar in lite. Men jag håller med om att det vore enklare att vrida på en ring på objektivet, det blir inte samma känsla med en knapp att vippa på... Men det kanske är en vanesak också. Den som aldrig kört manuellt ala systemkamera och lär sej på detta vis kanske tycker att systemkamera varianten är "knölig".
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag ser att alla dina tre bilder är tagna med bländare 3.0 (troligen största bländare), bild 2 med 1/200 sek och bild 1 och 3 med tiden 1/400 sek.
Att tiden har använts som variator beror förmodligen på att största bländare redan användes på första bilden.

Bild 2
image.jpg
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag ser att alla dina tre bilder är tagna med bländare 3.0 (troligen största bländare), bild 2 med 1/200 sek och bild 1 och 3 med tiden 1/400 sek.
Att tiden har använts som variator beror förmodligen på att största bländare redan användes på första bilden.

Bild 2
Visa bilaga 67236

Kikade på övriga bilder jag tog samtidigt och några används bländare 3,5 med slutartider från 1/250 till 1/800. Kika tex på bilderna i inlägg 218. Men då är det lita annat perspektiv.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Är det någon som använt Eye-Fi kort? Om ja, funkar det bra? Om jag förstår det rätt kan jag med ett sådant få min Nikon lite som Knarreviks berömda Samsung!

image.jpg
 
Toppen