• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Jag fotade en hel del för sådär trettio år sedan med systemkameror. Har sedan det digitala tog över nöjt mej med enkla kompaktkameror, men på senare år har ju dessa kameror exploderat i funktion och bildkvalitet om jag förstår det rätt.

Det börjar nu suga i tarmen igen att börja fota lite mera, men jag har inte alls hängt med i utvecklingen så jag skulle vilja ha lite råd och tips om vilken kompaktkamera som är vettig att köpa idag?

Hjälp mej alla fotokunniga, kom med tips att tänka på vid köp och vad som är vettigt att satsa på idag. Jag vill ha en kompaktkamera som man kan ha med sej mycket, men ändå ha en kamera som "kan" lite av varje.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tips på kompaktkamera?

Canon powershot sx 50 eller en powershot sx240 om du tycker 50 är för stor.
Tyvärr vet jag inte mycket om Nikon.
Själv har jag 2 st föregångare till 240 och har haft föregångaren till 50- Canonkameror gå in på canon.se o läs lite det är endast deras kameror jag vet lite om./susanne
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det var med ett litet test i Nya Wermlands tidningen i helgen. Där utsågs Nikon P7700 till Bäst i test, Samsung EX2F till Bästa köp och Olympus Stylus XZ-2 blev Rekomenderad.

Någon som har erfarenheter av dessa?
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det var med ett litet test i Nya Wermlands tidningen i helgen. Där utsågs Nikon P7700 till Bäst i test, Samsung EX2F till Bästa köp och Olympus Stylus XZ-2 blev Rekomenderad.

Någon som har erfarenheter av dessa?
P7700 har tycker jag ej så mkt zoom som jag vill ha, men det är ju beroende på vad man skall fota./susanne
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag tycker det funkar med långzoomare bara man håller still!


SteadyShot-funktion
JA
Optisk SteadyShot-funktion
JA

Var delvis orsak till att jag valde den för jag är lite darrhänt, fungerar bra.
Har inte haft den nå länge o inte hunnit prova allt.

Leif
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

SteadyShot-funktion
JA
Optisk SteadyShot-funktion
JA

Var delvis orsak till att jag valde den för jag är lite darrhänt, fungerar bra.
Har inte haft den nå länge o inte hunnit prova allt.

Leif

Sökte och läste lite mer om den och den verkar ha mycket positiva sidor. Köpte du din på Webben? Vad för tillbehör köpte du med (minne, batteri mm mm)?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Tips på kompaktkamera?

Sökte och läste lite mer om den och den verkar ha mycket positiva sidor. Köpte du din på Webben? Vad för tillbehör köpte du med (minne, batteri mm mm)?

Via vebben, minne o en mjuk väska.
Man laddar batteri via USB direkt til kamra o batteri behöver man inte ta ut så ström har man i datorn tex.

Leif
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag lär inte använda RAW utan JPEG får "duga" åt mej, hur mycket minne bör man ha till kameran då enligt era erfarenheter?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag lär inte använda RAW utan JPEG får "duga" åt mej, hur mycket minne bör man ha till kameran då enligt era erfarenheter?

Om du har en modern kompaktkamera laddar den automatiskt upp bilderna till molnet (Dropbox) så fort du har WiFi-uppkoppling. Med Samsung Galaxy Camera får man 50 GB "på köpet".
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det var med ett litet test i Nya Wermlands tidningen i helgen. Där utsågs Nikon P7700 till Bäst i test, Samsung EX2F till Bästa köp och Olympus Stylus XZ-2 blev Rekomenderad.

Någon som har erfarenheter av dessa?

Har erfarenhet av Samsung EX2F som jag använt några månader nu. Den är relativt liten och har en ljusstark optik (F1,4) + inbyggd wifi vilket jag uppskattar. Enkelt att överföra bilder till diverse tjänster typ moln, social delning, epost, mobil link, tv link, remote viewfinder. Har överlag fått bra ömdömen i deverse tester.
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Om du har en modern kompaktkamera laddar den automatiskt upp bilderna till molnet (Dropbox) så fort du har WiFi-uppkoppling. Med Samsung Galaxy Camera får man 50 GB "på köpet".

Har precis gått tillbaka och läst igenom din tråd om denna kamera. Vad är ditt samlade intryck nu när du använt den en del? Dropbox har väl en app till Apple?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Har precis gått tillbaka och läst igenom din tråd om denna kamera. Vad är ditt samlade intryck nu när du använt den en del? Dropbox har väl en app till Apple?

Dropbox har appar till både iOS och Android och troligen Windows också. 5 GB är gratis i vanliga fall men till Galaxy Camera får man ytterligare 45 GB. Kameran har 21 ggr zoom och tar riktigt bra kort. Den har allt som en Android smartphone har utom vanlig rösttelefoni. Ringer gör man tex med Viber med uppkoppling med simkort eller WiFi.

20130106_162141-763438.JPG

Galaxy Camera obehandlad bild.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det främsta jag har emot Samsung Galaxy camera är Android, har bara Ios hos oss, telefoner, platta och dator. Kanske en kamera med WiFi "bara", annars är det ju inte så jätte mycket jobb att sätta i en sladd i IPad och kameran.

Känns som det viktigaste för mej i dagsläget är användarvänlighet, stort omfång på zoom och bildkvalitet. Kikade även på andra Samsung varianter som hade WiFi. tycker även att Sonyn och Canon som nämnts tidigare i tråden har intressanta sidor.

Inga kommentarer om Nikon? Är det någon som kör med Nikon kompaktkamera?
 
Toppen