• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips inför kameraköp

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips inför kameraköp

De flesta kameror som kan spara i RAW-format kan dessutom samtidigt spara i jpg. Dvs man får två bilder från samma exponering. Detta kan vara användbart om man inte har lust eller tid att behandla RAW-bilderna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tips inför kameraköp

Är det inte att skjuta lite över målet för de flesta att spara i raw-format? Filerna blir ju mycket stora, och om man skall ha någon nytta av det skall man ju vara bra på Photoshop eller liknande också.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips inför kameraköp

Vill man ha bra bilder får man anstränga sig lite och då är RAW-formatet en förutsättning. Titta på Anettes bilder, jag slår vad om att ursprunget är råformat (RAW).

Att bildfilerna blir stora har ju ingen större betydelse idag när priset på minnen är lågt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tips inför kameraköp

Det stämmer ju, men hur många vill sitta och Photoshoppa sina semesterbilder? Det tar mycket tid, och filerna tar mycket plats både i kameran och på datorn. Angående Anettes bilder är det ju en helt annan sak, jag tycker det fortfarande är att skjuta långt över målet för de flesta?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tips inför kameraköp

En sak som inte kommit upp här, är att det på de flesta kompaktkameror saknas en optisk sökare, något som är mycket bra att ha vid dåliga ljusförhållanden, när en display bara bländar!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips inför kameraköp

Jag tycker som Montreal. Optisk sökare är bra att ha på kameran. Visserligen kan man klara sig utan den ganska ofta och fördelen med displaysökare är att den stämmer exakt överens med den färdiga bilden åtminstone vad gäller storleken. Men rätt vad det är, antingen i starkt solljus eller i mörker så hittar du ingen bild på displayen och då får man fotografera på känn vilket inte alls är lätt. Kanske missar man helt en "viktig" bild på det viset.

Jag har en Samsung Digimax L85, en fantastisk kamera på många sätt, men den har tyvärr blivit liggande i kameraskåpet eftersom den saknar optisk sökare och jag har missat några bilder på grund av det. Mycket irriterande!

Denna bild är tagen med Samsungen. Svår motljusbild men kameran klarade det elegant med autoinställning.

Otto på tak hbk.jpg
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tips inför kameraköp

En RAW-fil till en 12 Mpixelkamera blir ca 18MB. Visserligen lite större än en JGP-fil i bästa kvalité som blir ca 4MB men hårddiskar är billiga idag.

Förra semestern renderade i dryga 3 000 mer eller mindre bra bilder vilket tog upp 64GB på hårddisken. Det gäller alltså att inte förlita sig enbart på minneskortet (eller ha tillräckligt många).
 
Toppen