• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips inför kameraköp

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tips inför kameraköp

Hej! Min dotter Thilda (6 år) har en Olympus µ 1030 SW, som vi köpte till henne för ett år sedan, just av anledningen att den är vattentät och tål att tappas upp till två meter rakt ner i ett betonggolv.
Än har hon inte tappat den så, men hon har dykt under vatten och fotograferat.
En tålig och robust kompaktkamera!
Här kommer några exempel tagna under vattnet! Jag tycker att den ger en god skärpa för att vara kompakt och under vatten.
/Annette
 

Bilagor

  • 20091111.048.jpg
    20091111.048.jpg
    129,1 KB · Visningar: 1
  • 20091113.021.jpg
    20091113.021.jpg
    155,6 KB · Visningar: 1
  • 20091121.006.jpg
    20091121.006.jpg
    111,6 KB · Visningar: 0
  • 20091121.012.jpg
    20091121.012.jpg
    219,9 KB · Visningar: 1
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Hej igen,

Dem andra kameror kan vara likvärdiga med varandra, men µ 1030 SW är någonting helt annat. Den kallas värdens tuffaste kamera. Att den inte har en så kraftig zoom som du gillar, det är upp till var och en om hur mycket skrot man vill kånka på. Jag har gjort det, men alldrig mer. Det som ligger utanför 8 ggr zoom får vara för mig. Jag tar hellre minneskort på nära håll med vidvinkel.
En sak till vill jag tipsa er om när ni tar kort. Pressa ner avtryckaren väldigt försiktigt så att kameran inte rör sig under bildtagningen. Det är den största anledningen till oskarpa bilder.

God (H)Jul & Gott Nytt År
Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips inför kameraköp

Den kallas värdens tuffaste kamera. Att den inte har en så kraftig zoom som du gillar, det är upp till var och en om hur mycket skrot man vill kånka på. Stefan

Det finns betydligt tuffare kameror än denna och framför allt mer skarptecknande men den duger till det priset. Synd bara på zoomen som är i minsta laget.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Tips inför kameraköp

Hur är fördröjningen på kameran du är så förtjust i?

Jag har både pocketkamera och systemkamera men det hjälper inte hur liten och smidig den är om det tar en halv sekund en kortet tas. I mitt fall så ligger kompaktkameran kvar i skåpet och systemkameran används alltid.

Dessutom blir ju optiken och framförallt ljusinsläppet betydligt bättre med en större optik
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Hej o hå.

Tuffheten ligger i hur varsamt man måste vara med en kamera. Och där ligger alla andra i lä. Den här kameran har jag inte rekomenderat för superproffs för de kan mera om kameror än jag kan.
Snabbheten duger för mig. Det tar 4 sekunder i från fickan till att jag har fångat motivet och fått det på displayen. Man hinner inte äns plocka av linsskydet från en vanlig kamera och då är motivet är borta. Sedan hur många bilder jag kan ta i minuten är inte häller så viktig för mig. Jag har oerhört mycket större glädje av den här kameran än någon av mina andra inklusive alla systemkameror som jag har plåtat med.
På mina unga da´r har jag monterat ihopp två systemkameror och trykte av samtidigt och vips har jag fått en stereobild. (det krävs dia film med två separata diakikare för att kunna titta på det). Sen kom jag på att jag inte behövde ha två kameror, det räcker att förflytta mig en decimeter åt sidan och ta en till bild på samma motiv. Så gjorde jag när jag tog bilder i från klippan vid Grand Canyon. Det blev riktigt djup i bilden.
Så plåta på ni proffs men skrämm inte vardagsfotografer.

mvh Stefan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Som om inte min ambition att uppdatera mig på kamerafronten var nog. Min gamla Nikon Coolpix 775 fick jag ge upp idag. Äldsta barnbarnet har har fått en likadan för ett antal år sedan (priset hade sjunkit från ca 5000 Sek till ~ hälften 2 veckor efter att jag köpt min, när Nikon släppte nästa modell - köpte då en likadan till sonen som doppresent till barnbarnet. Hon fyller 7 snart - därav kan ni dra era egna slutsatser om åldern på min kamera)

Nåväl - när jag skulle tanka av hennes bilder till min dator för att skicka dem till familjen (sonen hade slarvat bort sladden...) så kvaddade hennes kamera "System Error". Därefter gick den inte att starta över huvud taget - försökte med alla standardprocedurer som att göra den strömlös mm - utan framgång. Fick flytta hennes minneskort till min tvillingkamera och överföra hennes 286 bilder den vägen. Hade inte mage att berätta att hennes kamera inte ville längre utan bytte hennes mot vår. Så nu har vi bara kamerorna i mobilen kvar. Det ökar motivationen att köpa nytt en del om man säger så...
:D
Ska gå till fotohandlare och jämföra men lutar preliminärt åt den vattentäta/stötsäkra Olympusen ovan.
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Fick flytta hennes minneskort till min tvillingkamera och överföra hennes 286 bilder den vägen.

Ett tips är att skaffa en kortläsare som passar för många olika minnen och föra över bilderna till datorn. Snabbare, enklare och utan sladdar!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Tips inför kameraköp

Har idag en Canon IXUS 980 som alltid ligger i jackfickan. Har gått från systemkamera som var klumpig och därför inte var med så ofta. Den bästa kameran som finns är den man har med sig.
Skulle jag köpa i dag blev det en Canon IXUS 100 (är insnöad på det märket).
 
H

hianders

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Hej Kalle!
Håller med dej när det gäller kameraval, IXUS 100/120 får mycket bra kritik i fackpressen. Och att vara "insnöad" på Canon väl helt ok, de är världens största kameratillverkare:wink:. Själv är jag intresserad av Canon S90, något lite större än IX100 men mer prestanda rakt av. Det är kamerans ljusstyrka och den fina sensorn jag vill ha. Visst kostar det mer men den ska var vår huvudkamera:rolleyes: framöver. Vår IX430 får vara reserv.

Ett par länkar att kolla: Artiklar om foto, kameror och fotografering. om kameraomdömen samt Kamera & Bild - Allt om foto, kameror och fotografer en bra tidskrift.

Just nu, 40 cm snö, 15 grader kallt och och mycket fåglar utanför fönstret.

Hälsn. Hasse A
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Panasonic har og DMC-TZ6 og DMC-TZ7 - det som skiller disse to kompakte superzoom er TZ7 sin HD video, desverre bare med mono lyd :D:cool:
Rimlig greit med 25 - 300 mm zoom med bildestabilisering som funker.

Fastnade till slut för DMC-TZ65 - 800kr billigare än TZ7. Tänker mest ta stillbilder så det känns som ett riktigt val för mig.

Testade den på goddagspilten efter uppackningen.:)
 

Bilagor

  • P1000011.JPG
    P1000011.JPG
    2,9 MB · Visningar: 5
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

En förutsättning är att kameran kan spara i RAW-format! Detta kan säkert Anette (Ludde Kuddson) förklara närmare.

Vi husbilsåkare skulle nog behöva en genomgång i hur man tar och efterbehandlar bilder. Det finns några proffs i klubben, tex Ludde och Inge Johnsson.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

En förutsättning är att kameran kan spara i RAW-format! Detta kan säkert Anette (Ludde Kuddson) förklara närmare.

......

En förutsättning för vad? Har jag missat nåt väsentligt? Vad är RAW-format och vad används det till?
:confused:
Är renodlad amatör. Ville ha en pocket kamera med lite bättre egenskaper än vad som finns i mobilen inför amerikaresan till sommaren.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Tips inför kameraköp

Enkelt uttryckt är bilder i RAW-format okomprimerade och kan därför i ett större omfång bearbetas i ett bildbearbetningsprogram (typ Photoshop, Aperture eller Gimp) som stödjer kamerans RAW-format.
Jag själv använder för alla viktiga bilder RAW-formatet. I Nikonkameror heter de .NEF.
För vanliga semesterbilder som tas med billiga kompaktkameror behövs inte RAW.


Se även här: http://sv.wikipedia.org/wiki/RAW_(bildformat)
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Har Gimp något plugin som kan öppna RAW-filer?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips inför kameraköp

Visst blir resultatet ett snäpp bättre om man bearbetar en RAW-bild men om man tar bilder på sina husdjur eller på vackra solnedgångar med sneda horisonter så duger det med jpg. De bilderna vill man ju ändå inte publicera.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tips inför kameraköp

För vanliga familje- och semesterbilder så är kanske RAW-format lite i överkant. Här brukar JPG-bilder i kamerans bästa inställning vara fullt tillräcklig vid visning på skärm eller utskrifter i mindre format.

RAW-formatet är en bildfil som innehåller all information från kamerans sensor tillsammans med lite kringinfo såsom inställning för vitbalans, tid och bländare, ISO, färgmättnad, skärpeinställning mm. Dessa bildfiler går inte att se i vanliga bildbearbetningsprogram förutom den lilla tumnagel som bifogas. För att få fram en bild i större format erfordras ett bildbearbetningsprogram som kan hantera RAW-format från den aktuella kameran. Bilden framkallas och då kan en mängd inställningar göras som inte är möjliga, eller inte är möjliga i lika stor utsträckning, i JPG-format.

Vid framkallningen kan bilden justeras i färgmättnad, kontrast, motljuskompensation, skärpa, färgtemperatur, exponering mm mm. Ett exempel är om du tar en bild innomhus på några personer som står vid ett fönster. JPG-bilden förmår då inte att återge personerna så bra utan de blir snarare siluetter, väggen bakom blir hyfsad och det som är utanför fönstret blir bara vitt. RAW-bilden kan däremot plocka fram information som återger personernas ansikten och även i vissa fall teckna ut vad som finns utanför fönstret. Den framkallade bilden kan efter framkallning spara i lämpligt bildformat och RAW-filen ligger kvar orörd för framtida varianter av framkallning.

I korthet så består RAW-bilden av ett antal pixlar (bildpunkter) som registreras var för sig. Dessa bildpunkter registreras var för sig med korrekt exponering. Det är som att ta en bild för varje bildpunkt och exponera denna bildpunkt korrekt. Dessa bilder sätts sedan ihop till enn stor bild som vi kan titta på. JPG-bilden däremot tar en bild där hela bilden exponeras efter ett genomsnitt av ljus/mörker. (Fast egentligen tar alla kameror RAW-bilder men dessa görs automatiskt om till annat format.) RAW-formatsfiler blir ganska stora jämfört med JPG-bilder i bästa kvalité och kräver större minneskort. Eftersom bildfilerna är större kan de slöa ner kameran vid snabba bildsviter som kräver tid för att skrivas ner på minneskortet.
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Tips inför kameraköp

Vi utnyttjade SIBAs rabatt vid kamerainköp i mellandagarna.
Gjorde 900:-
Tackar vi HBK för!
Marina
 
Toppen