• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tingsryds camping igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Vi är bara i husbilen när vi sover. Sen beger vi oss ut på de evenemang som gjorde att vi körde dit, t ex en marknad. Vi kör ju inte till en plats och sitter kvar i eller alldeles intill husbilen. Den är bara ett fortskaffningsmedel och en övernattningsplats.

Hmm, har svårt att tro att du tror på detta själv. Men men det är väl kanske en annan diskution. Mer oroväckande är väl ändå vad som kommer fram i tidningen på onsdag eller torsdag ? Hoppas verkligen inte att det skrivs att vi kampar inte med våra husbilar, vi parkerar bara:swoon:. Denna historia i tidningen kan ju bli sådan publicetet att det klubben försöker jobbar med kommer ta många år att reperera.
En tanke bara.
 
F

F.d. 26456

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Som jag skrev tidigare så finns det enbart en punkt som de kan uttala sig om, dvs om, hur på vilket sätt campingvärden var otrevlig -och i det fallet finns mer än nog att citera.
Då det ej är "hörsägen" utan skrivelser i detta forum så utgår jag som sagt att de fullt ut står för dessa uttalanden.
De övriga punkter som sedan kommit upp gällande olovligt uttag av campingavgift, utfärdande av kvitton alternativt "svarta pengar", äganderätt och nyttjanderätt av mark etc. tror jag inte personerna i fråga kan uttala sig om.
/Gärd

Ursäkta, borde ha lagt in detta under Hasses kommentar.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tingsryds camping igen!

Varför är intresset så stort att stå på en parkering med husbilen.
Jag förstår inte vitsen varför man vill sova (campa :D) på en parkering????
Är det för att det är gratis ????
Livet är kort, vill inte leva på en parkering...
Det tillför inget i vårt liv med husbilen inte ens om jag fick betala parkeringsavgift...

Bosse

Vi har övernattat på parkeringsplatser väldigt många gånger, tycker inte alls att det är något konstigt. För det mesta handlar det om att vi är på väg till ett mål som ligger längre bort än en dags resa.
Vad i hela friden ska jag på en campingplats att göra, om jag slickar asfalt fram till sju-åtta på kvällen, och sedan ska starta vid åtta igen dagen därpå?
Vi har det mysigt i vår bil, vi stannar, barnen får koppla loss sig från bilstolarna och ska alltid direkt upp i alkoven och leka. Vi tar oss varsitt glas vin, och börjar laga en god middag. Vi har allt vi behöver i husbilen och behöver inte det en camping erbjuder.
När vi kommer till vårt mål letar vi upp trevliga ställplatser, eller hittar egna små smultronställen, avskilt från andra som ligger naturskönt. Vi kan vandra, cykla, fiska och ha det skönt. Någon enstaka gång har vi tagit in på camping men har inte känt att den formen av husbilsliv är något för vår familj.

Men för den sakens skull ifrågasätter jag inte varför andra hellre föredrar att bo på campingplatser.

/Ludde
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Oavsett vad som är rätt och fel så känns det lite fel och provocerande att ställa sig utanför en camping .


Hur många tar med sig fika och sätter sig på en uteservering där det inte står skyltar om att "medhavd fika inte får förtäras där" , bara för att det inte finns skyltar om allt så kanske det inte är så lämpligt .

Men som sagt 2 olika personer kan ju känna 2 olika saker .


Kenth : Varför åker du inte hem istället för att sova utanför Tyringe hotell ? ;) ;) ( Du/ni bor väl i Tyringe eller )
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Tingsryds camping igen!

Fy dig vilket påhopp dom betalade ju för duschen. :mad::mad:

Vadå fy? Servicebyggnader på CP är bygda för campinggäster och inte för dom som står på parkeringsplatsen. Det säger sig väl själv.
Varför tror du att så många CP måste börja med nyckelkort till Toan och duschen osv?

framsidan
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Ett litet klargörande kanske är på sin plats...
För det första är det lite svårt att göra inlägg eller besvara frågor/påståenden i stängda trådar. Den tråd undertecknad startade 20121011 kl 16.58 stängdes 20121013, kl. 00.38 bland annat för att trådskaparen inte hörts av...
Där får jag medge att det är sällan jag är uppe så sent.
Efter detta har ytterligare en tråd öppnats upp som omgående stängdes ner utan möjlighet till kommentar eller inlägg och nu har vi alltså denna.

Då jag inte kan eller vill citera samtliga trådar så väljer jag ovanstående:
För det första så har Kenth rätt i att jag är journalist men att jag är "kompis" med campingägaren får stå för honom. Som jag skrev i mitt första inlägg i den avslutade tråden var det ett tips som fick mig att gå in och läsa på detta forum - ett forum som jag i egenskap av husbilsägare är medlem i.
Som jag skrev i detta inlägg så är jag Tingsrydsbo och jag känner Jan-Olov.
I Tingsryd finns ca 1400 företagare. Jag känner inte alla men huvuddelen av dessa. Det innebär inte att vi är "kompisar".
Men - om Jan-Olov ser mig som en kompis så blir jag glad!

Kenth skriver även att det ena efter det andra har uppdagats och det är ju minst sagt intressant vilket föranleder mig att ge såväl honom som övriga i klubben ett löfte.
De punkter som nämns dvs:
- om campingvärden var otrevlig och i så fall varför
- om campingvärden olagligt tagit betalt för parkering
- om det finns några oklarheter när det gäller redovisning till myndigheter
- hur kommunen ser på detta
kommer att utmynna i en artikel som jag givetvis även kommer att länka hit så ni alla kan ta del av den.
I morgon är jag på annan ort, men på onsdag senast torsdag kommer den att publiceras.
Detta ger ju även publicitet till ert forum och kanske även genererar nya medlemmar...
Jag hoppas ni kan ha tålamod till dess.
MVH
Gärd

Du är medlem och jag reagerar över att du skriver "...publicitet till ert forum... ". Jag förväntar mig att du också jobbar i HBK anda och hjälper oss med nya medlemmar. Rätt eller fel?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

I denna och den första tråden om "det stora eländet i Tingsryd" handlar det ju enligt min tolkning om tre huvudämnen, nämligen:

  • det tämligen provocerande sättet att parkera/campa/övernatta två dygn/nätter på parkeringen alltför nära campingens infart. Därmed drar vederbörande på sig misstankar om att försöka utnyttja campingens faciliteter utan att betala för sig, vilket dock inte har konstaterats vara fallet.
  • detta har gjort campingvärden så förbannad att han försökt avkräva dessa personer en avgift motsvarande en dygnsavgift inne på campingen - utan el. Om campingvärden inte har rätt att göra så, är det ett bedrägligt förfarande, som hittills ingen i denna debatt har ens försökt försvara.
  • det olämpliga att försöka släta över beteendet i punkt ett med hur kränkt eller förbannad husbilisten blev över vad han utsattes för i punkt två
Ska det verkligen vara så svårt att hålla isär saker och ting utan att behöva blanda ihop allt i en enda sörja!?

Därutöver min egen reflexion - efter den första natten där på parkeringen har det naturligtvis uppstått vissa behov i den aktuella husbilen. Man ansåg sig inte vilja betala för sig på campingens faciliteter för såväl toabehov, gråvattentömning efter matlagning, tvätt, disk och kanske t o m duschningar och .hushållssopor. Därför blir det, enligt egen utsago, en kort resa till en näraliggande bensinstation, där en del av de uppkomna behoven kan tillgodoses - helt gratis kan man förmoda.

Och så tillbaka till parkeringen utanför campingen igen! För att riskera att bli fortsatt misstänkt för bedrägligt förfarande - är det verkligen värt det?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 26456

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Du är medlem och jag reagerar över att du skriver "...publicitet till ert forum... ". Jag förväntar mig att du också jobbar i HBK anda och hjälper oss med nya medlemmar. Rätt eller fel?

Läs och citera hela meningen som finns ovan så har du svaret.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Hoppas att du också intervjuar dom personerna som blev drabbad av campingägaren.
Annars blir det väl lite snedvridet till campingens fördel.Har jag fel eller?
HaDe Hasse utan Eva

Nu har vi nog hamnat där jag vår rädd att vi skulle hamna, en artikel som bygger på vissa utvalda inlägg i dessa trådar som publiceras i en tidning.
Här på HBK kan vi styra lite vad som skall sägas och tyckas men i en tidning i Tingsryd har vi inte samma påverkan.
En relativt liten ort som Tingsryd och andra orter kan nog ses som HBK dvs präglas av god sammanhållning,den negativa publicitet som kan komma av detta är ett hån mot dem som står på mässor och försöker värva nya medlemmar.
Det enda vi kan vara säkra på oavsett vad som tycks här är att handlingen har UPPLEVTS som provocerande, min idé är att det inte kan komma något gott ut av att vara provocerande.
Till Kenth vill Jag tipsa om våran ställplatlista som är en av de positiva sakerna med HBK så slipper man hamna i de taskiga lägen du beskriver, de flesta använder den redan.

Hade Lars
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Är det inte dags att lägga ner alla dessa mentala härdsmältor och försöka gå vidare i positiv anda. Det enda som händer här just nu är att pajer kastas kors o tvärs mellan några kombatanter och ett stort antal s k åhörare sitter och slickar sig om läpparna.

<vi har väl tillräckligt med fakta vad de olika lägren har för ståndpunkter i denna infekterade fråga.
Eller är det på det viset att det tvunget skall poppa upp infekterade konflikter på detta forum med jämna mellanrum???

Har trott och hoppats att det skulle vara en mer gemytlig anda mellan alla oss tusentals HBK'are vars gemensamma nämnare är husbilar och husbilsliv.

På ren svenska; skit i vems skuld det är, lämna skiten bakom och gå vidare!!
(dessutom har jag själv gjort ett inlägg i den stängda tråden som jag INTE är stolt över)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Tingsryds camping igen!

Vad i hela friden ska jag på en campingplats att göra, om jag slickar asfalt fram till sju-åtta på kvällen, och sedan ska starta vid åtta igen dagen därpå?

/Ludde

Slicka afalt det låter tufft! Komma fram 2000 på kvällen fram med vinet laga mat, ungar i säng...upp kl 700 åka kl 800 låter mer som ett arbete eller ett livspussel...inte en husbilssemester...
Vem i hela friden har sagt att inte du gör som du/ni vill.

Själv startar jag alltid efter nio---tio eller elva...;)
För vi står helst på en naturplats eller ställplats, sova på en parkering finns inte på min navigator...camping det är en annan sak. Var inte rädd för att prova det oxså.

Bosse
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

I denna och den första tråden om "det stora eländet i Tingsryd" handlar det ju enligt min tolkning om tre huvudämnen, nämligen:
  • det tämligen provocerande sättet att parkera/campa/övernatta två dygn/nätter på parkeringen alltför nära campingens infart. Därmed drar vederbörande på sig misstankar om att försöka utnyttja campingens faciliteter utan att betala för sig, vilket dock inte har konstaterats vara fallet.
  • detta har gjort campingvärden så förbannad att han försökt avkräva dessa personer en avgift motsvarande en dygnsavgift inne på campingen - utan el. Om campingvärden inte har rätt att göra så, är det ett bedrägligt förfarande, som hittills ingen i denna debatt har ens försökt försvara.
  • det olämpliga att försöka släta över beteendet i punkt ett med hur kränkt eller förbannad husbilisten blev över vad han utsattes för i punkt två
Ska det verkligen vara så svårt att hålla isär saker och ting utan att behöva blanda ihop allt i en enda sörja!?

Därutöver min egen reflexion - efter den första natten där på parkeringen har det naturligtvis uppstått vissa behov i den aktuella husbilen. Man ansåg sig inte vilja betala för sig på campingens faciliteter för såväl toabehov, gråvattentömning efter matlagning, tvätt, disk och kanske t o m duschningar och .hushållssopor. Därför blir det, enligt egen utsago, en kort resa till en näraliggande bensinstation, där en del av de uppkomna behoven kan tillgodoses - helt gratis kan man förmoda.

Och så tillbaka till parkeringen utanför campingen igen! För att riskera att bli fortsatt misstänkt för bedrägligt förfarande - är det verkligen värt det?



Men snälla inte behöver man väl tömma gråvatten och toa m.m efter en natt i husbilen.
HaDe Hasse utan Eva:mcride:
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

När man läser alla dessa inlägg,blir man lite fundersam!!!

Tingsryds camping,var skall vi tömma gråvatten,Campar eller parkerar vi och så vidare.........

Det jag blir lite fundersam på är då,HBK är nog inget för oss!!

Tack för oss Svenne o Bibban
 
F

F.d. 26456

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Det var ju det jag gjorde!! "...ert forum". Du borde ju skrivit "vårt", eftersom du är medlem. Du är ju lika delaktig som vad jag är.

OK, i detta fall svarar jag som medlem i Husbilsklubben (eller ev. snart fd pga uteslutning...)
Innan jag tipsades om inlägget om Tingsryds Camping var jag enbart medlem i egenskap av husbilsägare.
Informationen om inlägget om Tingsryd gjorde att jag inte bara läste "Tingsrydstråden" utan givetvis backade tillbaka på diverse inlägg genom åren...
Mycket intressant läsning - många goda råd och en hel del "bitterhet".
Under de dagar jag varit "aktiv" på detta forum har ytterligare en intressant tråd frodats - Huseby Julmarknad.
En tråd som i stort behandlar samma "problematik" som Tingsrydstrådarna.
Ja visst - jag är medlem... men jag blir allt mer förvirrad...
Det finns så mycket bra, inspirerande, utvecklande att läsa på denna site - men var i allsin dar finns det sunda förnuftet?
Principer, juridiskt, laglig rätt etc.
Javisst - men till vilket pris?
För min/vår del så är det frihet, bra anpassade ställplatser och ibland (vid behov) campingar som gäller.
OCH - när vi har behov av något annat än en plan markyta att stå på, dvs el. dusch, tvättmaskin, bredband, gråvatten- eller toatömning - eller social samvaro... så väljer vi att betala för detta.
/Gärd
 
H

hianders

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Sans och balans!

En tidningsartikel bör väl bygga på intervjuer från "båda sidor" och inte bara på skriverier i ett klubbforum?!! Jag hoppas verkligen att det blir en saklig intervju/artikel!

Vi har inte på våra sex husbilsår upplevt problem med vare sig fricampande eller att stå på ställplats eller en camping. Var ligger problemet?

Följ ditt huvud och sunt förnuft!

Mitt enda inlägg i denna tragiska tråd!

fru hianders/Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tingsryds camping igen!

Det finns husbilsfolk som bor i husbilen. Om dom skulle betala 175:- varje gång dom parkerade skulle det bli 63.875:-/år.

Tömma gråvatten och toalett gör vi så ofta vi kan och där det är billigast - VISBY !!!

Tanka gör vi där det är billigast: Bensinpris.nu
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen