• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Samma firma & samma märke men den billigare är för 12V & den dyrare är för 24v.
Varför priset skall skilja så mycket bara för märkspänningen är ju svårt att förstå.

Bennie
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Vad jag kan se så är bägge 12v enl rubrikerna.
12v Air Parking Heater for Diesel Truck Boats Van car Camper RV bus.
Free shipping 2500W 12V Rv Caravan Motor Home diesel parking Heater.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)


Så här står det i en av annonserna hur man nu ska tolka detta:Please note: 24v diesel heater can only be used in the 24V battery, can not be used in 12v battery, otherwise it will burn the circuit board. We are not responsible for any improper man-made operations. If you choose the wrong voltage, we are not responsible.


Bennie
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Kolla först med en firma om att skumspruta bilen invändigt. Blir tätt och snabbast gjort. Där du bor finns säkert massor firmor där du bor som gör detta till ett bra pris. Bara köra dit bilen och jobbet är gjort på två timmar, så slipper du alls problem hur du skall isolera bilen
Som jag tidigare nämnt skulle jag gjort detta om der inte var för sent. Tänk också på att om du sprutar skum i ihåliga balkar kan det expandera så kraftigt att plåten på utsidan bilen ev bubblar sig

Mm, men jag skulle verkligen vilja ha en prisuppgift. Vad snackar vi, 4000? 6000? 8000? Som sagt, jag är på strikt budget. Och vem ska man gå till? Jag är ju i sthlm. Det var någon I en tråd som hade fått det gjort, men givetvis så skrev de varken pris eller vem som utförde det.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Du får ursäkta men jag tror att för dej hade det varit mycket bättre att hitta något som var mer färdigt, det var där jag själv hamnade och tack vare bra hjälp på forumet och speciellt Plastpelle som jag efter flera års letande hittade en bil som passade min plånbok men frånsett det har jag säkert lagt 20000kr på service reparationer och det är nog inte speciellt mycket har ju gjort det mesta själv. Med tanke på ändamålet kanske en husvagn skulle passa, har du drag så är det bara att häkta på då kan du bo där och ha atelje i husbilen.
Träffade en man som hade köpt en äldre husbil förra sommaren den var helt fantastiskt fin kostade 50000.
Om du inte ska köra mycket kan du ibland hitta bensinare med lite mil på mätaren. Det extra som bilen drar tjänar man in med lite mil på mätaren.
Bara att lära mej hur allt fungerar var jobbigt eftersom jag verkligen veta allt. Att köpa och installera allt krävs en speciell förmåga intresse och förmodligen utbildning för.
Drömmar ska man ha men brustna drömmar är svåra att leva med.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

I början på 90-talet använde vi på företaget jag arbetade på, en sorts galon med skumbaksida som var självhäftande till husbilstaken med skiftande resultat. Skulle tro att de som endast var i Sverige inte hade så mycket problem, men de som for söderöver hade problem med att det när det blev riktigt varmt så kunde det släppa inte kul med sådana reklamationer. det var många som använde sig av detta, var väl många inom båtbranchen som klädde skotten med detta. Till på köpet var det rätt dyrt. Själv använde jag en nålfiltsmatta från Bauhaus som limmades med vanligt mattlim mattan kostar under 50:- m2 till mina privata byggen klädde även väggarna i en från fukt reparerad husvagn. Enda kruxet med att montera i taket var väl att man var tvungen att be någon om hjälp, men tryckte upp mattan i taket och med häftpistol skjuta fast masonitbitar vart efter man fick upp mattan sedan var det bara att pilla bort dessa när det suttit en timme eller så.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Men Bengtic
Han vill ju först bygga sin egen bil och har stora krav på inredningen och höjden. En sån färdig bil kommer han antagligen aldrig hitta inom den tidsramen han har tänkt sig. Du fick ju själv anpassa din bil efter din löngd.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Mm, men jag skulle verkligen vilja ha en prisuppgift. Vad snackar vi, 4000? 6000? 8000? Som sagt, jag är på strikt budget. Och vem ska man gå till? Jag är ju i sthlm. Det var någon I en tråd som hade fått det gjort, men givetvis så skrev de varken pris eller vem som utförde det.

Tror inte det ör så dyrt som du tror. Du får ju också täkna in tidsvinsten och en noggran isolering. Det finns sökert någon som kan göra detta vid sidan om. Kolla på firmotårna som håller på med detta.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Frågan är ju vad som är viktigast målet eller vägen dit?
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Du får ursäkta men jag tror att för dej hade det varit mycket bättre att hitta något som var mer färdigt, det var där jag själv hamnade och tack vare bra hjälp på forumet och speciellt Plastpelle som jag efter flera års letande hittade en bil som passade min plånbok men frånsett det har jag säkert lagt 20000kr på service reparationer och det är nog inte speciellt mycket har ju gjort det mesta själv. Med tanke på ändamålet kanske en husvagn skulle passa, har du drag så är det bara att häkta på då kan du bo där och ha atelje i husbilen.
Träffade en man som hade köpt en äldre husbil förra sommaren den var helt fantastiskt fin kostade 50000.
Om du inte ska köra mycket kan du ibland hitta bensinare med lite mil på mätaren. Det extra som bilen drar tjänar man in med lite mil på mätaren.
Bara att lära mej hur allt fungerar var jobbigt eftersom jag verkligen veta allt. Att köpa och installera allt krävs en speciell förmåga intresse och förmodligen utbildning för.
Drömmar ska man ha men brustna drömmar är svåra att leva med.

Lite väl melodramatiskt haha! Jag lever hellre med brustna drömmar jag försökt uppnå. (Fö är det här inga drömmar, det händer. Renaulten som jag än så länge är väldigt nöjd med, är redan köpt.)

Jag tror jag beskrev innan varför jag inte är intresserad av köpa en färdig husbil, men en snabb recap är att jag vill precis som Affezell skriver, utforma den specifikt efter mina behov. ALLT går att lära sig, det är en del av utmaningen utan en del av äventyret. Jag ser det inte som motgångar utan tvärtom, en del av resan och upplevelsen! Att vara utanför sin bekvämlighets zon är enda sättet man utvecklas som människa.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Det där var ju bra pris, 3500 för alltihopa! Tål att jämföras med den jag länkade I inlägg 20!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Det är ju det här med tull o moms också som Björn skrev, lägger man på det så är den inte billigare än den du länkade till.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Yes, det verkar som att den webasotn (som nu gått upp till 5500!) är den som verkar vetigast!
'
Jag plockade av panelerna på vanen idag, och bakom är allt fyrkantigt. Jag gjorde en ny uträkning och kom fram till att jag skulle behöva ca 10-12 kv för att täcka hålen, och det verkar relativt rättfram att skära till XPS 50mm. Några av utrymmena skiljer i tjocklek dock, från 8 till 5 mm, en då kanske man kan limma fast vanlig EPS 30 mm mot XPS en och på så sätt på upp tjockleken.

Behöver man köra XPS i golvet eller räcker det med 30 mm EPS måntro? Värmen stiger ju, så jag har svårt att tänka mig att det skulle bli fukt därunder.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Tittade på din ritning lite, varför ska du sitta med ryggen mot fönstret med bästa utsikten, framrutan?

Läste i hans beskrivning av planlösningen att han ville ha maximalt ljusinsläpp

Yes, både det, och att det är den platsen jag kommer sitta och måla vid mest, när jag målar på staffliet. (stilleben, porträtt från foton ect) dessutom öppnar det upp utrymmet.

Faktum är att tvillingstolen endast sitter i med 4 stora skruvar, så det är inte så svårt att vända på den, tar väl 5 min så har man flippat på den. Det hade väl varit trevligtmed en roterande plattqa, men då sticker priset iväg!

På tal om pris, det verkar inte finnas några återförsäljare i sverige för maxxair 5100 fläkten. Billgaste jag hittar på ebay är en för 400 dollar ink moms och frakt/tull. Finns det några andra europieska alternativ till denna? Fördelarna är tex att den både suger och blåser, har 10 effektlägen och termostat, man kan köra den när det regnar och man kan ha igång den när bilen kör.
 
Toppen