• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Biltemas spraylim är rena skämtet belade mitt bord med galon duk så skaer inte skulle kana omkring och det släpper hela tiden så undvik det.
Finns ju skivor som är högisolerande för golvvärme men de är ganska tunna.
Ska man isolera ska man använda material som är gjorda för isolering inget som är gjort för annat ändamål, rostskydd finns på sprayflaskor och det kan man använda innan man isolerar så plåten inte rostar pga. kondens.
Använd nätet och läs finns hur mycket som helst att lära sej, som gammal lärare förstår jag att det finns stora grundäggande kunskapsluckor som måste åtgärdas om du inte har någon kompis som kan och vill hjälpa till.:cool:

Hehe, ja, det är tur att man kan fylla de kunskapsluckorna! Biltemas spray lim går bort, tänkte använda mig av 3m's grejer. Jag ska definitivt kolla upp rostskydd, det finns även det man kan måla på med pensel/roller.


Ståt själv i valet vad jag skall ha på väggarna bakom sängarna. Har också funderat på plastmatta men det ser för kallt ut för mycket båtkänsla. Söker efter någon varmare och mjukare väggbeklädnad Velour ?. Den stora bakväggen i bilen är nu målad min gråa kulör och största delen omfattas av en nyinköpt 24 TV

Ja jag tror med att vinyl kommer ser för kallt ut och för plastigt. Jag funderar I banorna på att antingen använda de befintliga skivorna som mallar på plywood som jag sen betsat, samt spray limma på högtalartelefon direkt på de exponerade bjälkarna. Då kan man tex använd ett beige tyg, det blir fin kontrast till de mörkare betade plywood panelerna. eller att bara täcka alltihopa med betsad plywood, eller köra tounge in groove (glömt vad det heter på svenska för tillfället)

Problemet med tyg är ju rengöring man kan lätt få en massa damm där tycker en plastmatta är bättre ur den synpunkten om man ska vistas i ett sånt utrymme för en längre period så att det blir lätt att hålla rent.
Kan man sen få en isolerande och ljudämpande funktion så är det ett plus.
Stora ytor kan vara svåra få jämna med konstfibertyg med vadd under.

Just det, damm hade jag inte ens tänkt på!

Det går ju alldeles utmärkt att klä väggskivorna med tyg. Bara att vika runt och häfta med häftpistol. Har själv inrett flera bilar och gjort på det viset, tyg har jag köpt på Stoff&stil (finns väl kanske i de flesta tygaffärer) dom har ett tyg som ser ut som mocka det är lite stretch så det är lätt att få snyggt vill man så kan man lägga tunn möbelvadd i mellan blir lite dämpande mot ljud. När man sedan skall skruva tillbaka skivorna så finns det skruv med en plasthatt eller som jag hellre använder skruv och ett s.k. fisköga (konisk bricka) finns i flera storlekar.


Bra tips där, tack! Jag skulle gärna ha lite fancy vintage likande mässingskruvar, får se vad jag hittar på eBay.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

För ett år sedan köpte jag Biltemas högtalartyg och spraylim och provlimmade lite tyg på en bit plywood. Eftersom jag tyckte att färgen på tyget var för mörk la jag provbiten åt sidan. Eftersom diskussionen om fästförmågan kom upp tog jag fram nu den för att kolla om tyget fortfarande satt riktigt.
Det satt som berget och gick inte att dra utan kraftigt våld
Hadedet funnits i en ljusare kulör hade jag nog valt detta idag

IMG_0500.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Det man kan vara lite orolig för är hur det sitter vid uppvärming. Många säger att 3m 77 släpper vid värme, och att man ska använda 90 eller vad det var. (googla, jag är osäker på exakt hur det var)

Ljust beige högtalartyg hade jag funderat på attt använda, kan bli snyggt om man har mörka mahogny betsade paneler.

https://www.brl.se/sv/artiklar/hogtalarmatta-beige.html

Definitivt i taket iallfall, ger ju en helt annan volymskänsla. Sen finns det ju även konstläder man kan använda, men då får man inte några isolerade egenskaper som högtalarmattan har (inte mycket förstår jag, men bättre än inget.)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Jag förordar nog mattan för båt den ger ett läderliknande utseende isolerar eftersom den är gjord av plastskum formbar eftersom den kan töja sig finns i olika färger och ger ett lyxigt intryck, mycket bättre än min nålfiltsliknande matta.

INREDNING SKUM LJUSGRÃ…

Den har ju en isolerande egenskap men den kostar men ganska lätt att limma med vattenbaserat kontaktlim och det ser ganska snyggt ut.
lättare att hålla rent bara att torka av, skarva går bra man limmar bara med överlapp tar en skarp kniv och skär igenom bägge sen tar man bort bitarna och trycker ihop det hela. Dämpar ljud bra också. Kan man hålls med lösa skivor inne så blir det väldigt enkelt.
knepet är att låta det torka mycket längre än det står på burken och limma på bägge sidor.
skeppa marin hade flera färger i affären.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Jag har även klätt skivor med ett material som ser ut som läder finns i ett antal nyanser, den är tålig och lätt att hålla ren. Jag klädde stolsitsarna när jag gjorde nya köksstolar och det är 6 år sedan och fortfarande lika fina. Möbelvadd (plattvadd) ligger på rulle så det är lätt att få den på plats och det blir jämt och fint till låg kostnad
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Jag förordar nog mattan för båt den ger ett läderliknande utseende isolerar eftersom den är gjord av plastskum formbar eftersom den kan töja sig finns i olika färger och ger ett lyxigt intryck, mycket bättre än min nålfiltsliknande matta.

INREDNING SKUM LJUSGRÃ…

Den har ju en isolerande egenskap men den kostar men ganska lätt att limma med vattenbaserat kontaktlim och det ser ganska snyggt ut.
lättare att hålla rent bara att torka av, skarva går bra man limmar bara med överlapp tar en skarp kniv och skär igenom bägge sen tar man bort bitarna och trycker ihop det hela. Dämpar ljud bra också. Kan man hålls med lösa skivor inne så blir det väldigt enkelt.
knepet är att låta det torka mycket längre än det står på burken och limma på bägge sidor.
skeppa marin hade flera färger i affären.


Tack för länken! Det sticker snabbt iväg i pris ja. Hm, söker jag snabbt på konstläder så dyker det här upp.

https://www.skapamer.se/mobeltyg-vinyl-konstlader-140-cm

Jag funderar ju på att isolera med betongtäckmatta (3 lager) så så då skulle man kunna limma det billigare jag länkade ovanpå det. Fördelen med betongtäckmatta mot cellplast är att man kan få det att följa hela innanmätets krokar, även Bjälkar. Osäker på om man skulle behöva ett speciallim. Jag läste här

Isolermatta PE, 2,0x50m

Att värmeledningsförmågan i det närmaste är identisk med cellplast (eps)

Vad tror ni?

XL bygg har en rulle för 1800 kr.

https://www.xlbygg.se/karlstad/sortiment/isolering/mineralull/betongtackmatta-1600mmx50m-36457

Planen är att I så fall limma (eller köra dubbelhäftande matt tejp) dessa direkt mot metallen, och inte ha något annat (förutom de ljuddämpande bitumen plattorna från biltema på 25% av ytan). Eventuellt rostskydd allt först.
 
F

F.d. 29620

Guest

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ett tips, kör inom Returbilen i Varberg innan du besöker Husvagnsskroten. Där finns åtta husvagnar att ta delar av. Jag köpte mina fönster på Returbilen i Helsingborg. Tror de kostade 500:- st oavsett storlek. Jag har öppningsbara fönster, ett i sidodörren och ett på vänster sida bakom föraren. Det är den typen av fönster som Kabe använder. De är lätta att montera, kolla hur de sitter när du monterar av dem från husvagnen så förstår du hur de ska monteras i din bil.
Jag har en Renault Master -01 L3 H3. Den är inte färdig än men vi har använt den under tiden jag har byggt den. Vi har en lös gasolkamin, kompressorkyl, spritkök, 170 W solpanel, Ctec D250 och en Ctec MXS15 batteriladdare.
De undre hyllorna ska sättas luckor och de övre förblir öppna.
returbilen -
 

Bilagor

  • IMG_0028.JPG
    IMG_0028.JPG
    1,7 MB · Visningar: 28
  • IMG_0030.JPG
    IMG_0030.JPG
    1,4 MB · Visningar: 35
  • IMG_0036.JPG
    IMG_0036.JPG
    1,1 MB · Visningar: 21
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ett tips, kör inom Returbilen i Varberg innan du besöker Husvagnsskroten. Där finns åtta husvagnar att ta delar av. Jag köpte mina fönster på Returbilen i Helsingborg. Tror de kostade 500:- st oavsett storlek. Jag har öppningsbara fönster, ett i sidodörren och ett på vänster sida bakom föraren. Det är den typen av fönster som Kabe använder. De är lätta att montera, kolla hur de sitter när du monterar av dem från husvagnen så förstår du hur de ska monteras i din bil.
Jag har en Renault Master -01 L3 H3. Den är inte färdig än men vi har använt den under tiden jag har byggt den. Vi har en lös gasolkamin, kompressorkyl, spritkök, 170 W solpanel, Ctec D250 och en Ctec MXS15 batteriladdare.
De undre hyllorna ska sättas luckor och de övre förblir öppna.
returbilen -

Wow Hasse, snyggt! Och tack som fasen, ska definitivt ta en runda dit! Hur fungerar det, man dyker upp med egna verktyg och tar det man behöver eller?

Har du en tråd för ditt bygge på brädan? Hur gjorde du med isolation en?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ta med egna verktyg och ett glatt humör! Det är inte säkert att grejorna finns kvar utan någon har varit där innan och plockat vad de behöver.
Min bil var isolerad i väggar och tak med gullfiber från första början och det behöll jag. Golvet la jag 40 mm frigolit och på det golvspån och plastmatta.
Här är en läng till min byggtråd.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t85464/

Har inte uppdaterat den på länge, får väl göra det...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ska du lägga 3 lager med den rullen behöver du ju limma ihop varje lager, så dina utgifter för lim lär ju bli ganska stora. Sen kan det ju bli problem med lim om det är vattenastötande de flesta limmer som har någorlunda pris är ju vattenbaserade, sen så kan inte lösningsmedlet lätt avdunsta om det ligger mellan flera lager vattentäta skikt.
Tejpar du väggarna så kan det bli så varmt i solen att limmet släpper, såg en husbuss man lagt svart plast på fönstren och isolering innanför och plasten hade smält på stora områden.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ska du lägga 3 lager med den rullen behöver du ju limma ihop varje lager, så dina utgifter för lim lär ju bli ganska stora. Sen kan det ju bli problem med lim om det är vattenastötande de flesta limmer som har någorlunda pris är ju vattenbaserade, sen så kan inte lösningsmedlet lätt avdunsta om det ligger mellan flera lager vattentäta skikt.
Tejpar du väggarna så kan det bli så varmt i solen att limmet släpper, såg en husbuss man lagt svart plast på fönstren och isolering innanför och plasten hade smält på stora områden.

Ja det tål ju förstås att tänka på, men det finns ju speciallim för dessa material. Detta kanske skulle fungera? Det jag undrar är om just betongmatta är behandlat på något sätt för att det inte ska klistras fast i betongen.. Jag får fråga.

Bostik - CONTACT 3006

Jag vet inte heller hur jämförbart just svart plast (soppåsar)?) är med industrilim för pe plast. Det ska naturligtvis undersökas! Man skulle ju även kunna använda dubbelsidig tejp istället för lim mellan lagren. Jag får googla.

Kontaktlim behöver ju inte nån ventilation på det sättet, man stryker på båda ytorna, väntar tills det är torrt och pressar sen ihop. Binder direkt. Uhu-por kan man kanske få I större containers. Ska söka på rörisoleringslim

Har du några förslag på annan isolering? Jag vill hålla det under 3000 kr.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ta med egna verktyg och ett glatt humör! Det är inte säkert att grejorna finns kvar utan någon har varit där innan och plockat vad de behöver.
Min bil var isolerad i väggar och tak med gullfiber från första början och det behöll jag. Golvet la jag 40 mm frigolit och på det golvspån och plastmatta.
Här är en läng till min byggtråd.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t85464/

Har inte uppdaterat den på länge, får väl göra det...

Ah perfekt, tack! Din gasol kamin är jag nyfiken på med, jag lade upp det här som alternativ till webasto men den blev snabbt dissad, hur upplever ni den? Vilken sort, mycket vattenånga, kör ni den under natten, ect ect!


Armacell säljer ett lim som har en arbetstemperatur på 105 grader. Även ett som är upp till 175,men det kanske är overkill. Såklart vill ahlsell inte visa priser,men en liter går på 470 kr här. Det räcker not inte så långt... Det finns säkert billigare.

https://www.evbutiken.se/lim-armaflex-520


Den
https://www.ahlsell.se/10/teknisk-isolering/tillbehor/tillbehor-cellgummiisolering/43600000/

https://www.google.se/url?sa=t&sour...ghNMAg&usg=AFQjCNFTCMOTTtXzJObPO3PGtvkTxnX6Ug
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Jag vet att det kostar om det ska bli bra, man tror det inte ska bli så dyrt men det blir det hur man än trixar, jag besökte loppisar regelbundet men det jag sparade mest pengar på var beg vektyg.
Jag skulle ju bara ha min lilla caddy som campingbil på sommaren så jag klistrade 10mm skumgummi för ljuddämpning från biltema hela bilen gick på lite över 1000kr, sedan hade jag skivor innanför med det material jag skickade länk på klistrade den mattan invändigt 500kr. Så det blev ju lite isolering men ingen vinterisolering. Skulle jag vara i ditt läge skulle jag köpa riktig isolering finns blå eller rosa ecoprim tror jag med slutna celler den vita cellplasten som består av små kulor och de flesta kallar frigolit skulle jag undvika den suger vatten fast den är billigare, därför är den omtyckt av fabrikanterna så de sitter i många husbilar eller husvagnar.
Den du ska ha har volymvikt 30kg/ kubikmeter. Stenull och glasull kan du glömma det är från tiden innan cellplasten uppfanns i husvagnar.
Problemet är ju hur mycket utrymme du har som avgör tjockleken på skivorna. Sen kan du använda polyuretanskum och täta vid balkar osv. låt det härda sen skär du bort överskottet innan du monterar ytterskivorna.
Har du inte avänt skummet förut testa lite först, kommer det på kläderna så går det inte bort vet inget bra att göra rent med, temperatur och fuktighet påverkar skummet mycket.
Det blir inte så dyrt, det som kostar är ju klädseln av väggarna, det som ligger i skåp alltså är dolt kan ju vara enklare material. Det som syns kan man ju kosta på och det kanske inte blir så stora ytor kvar.
Undvik material som har mönster som gör att det blir svårt att kapa, en husbil är ett litet utrymme så använd så ljusa färger vitt brutet med lite grått eller beige eller gult. Det kommer att göra att det ser större ut.
Idag finns det speglar av plast, det går att fejka ett litet fönster med en spegel.
Varje fönster är en källa till läckage och kyla hetta, så tänk efter hur stora fönster du behöver och de ska vara isolerade sitter eller ligger du i närheten av ett oisolerat fönster får du kallras och det känns inte bra.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Jag vet att det kostar om det ska bli bra, man tror det inte ska bli så dyrt men det blir det hur man än trixar, jag besökte loppisar regelbundet men det jag sparade mest pengar på var beg vektyg.
Jag skulle ju bara ha min lilla caddy som campingbil på sommaren så jag klistrade 10mm skumgummi för ljuddämpning från biltema hela bilen gick på lite över 1000kr, sedan hade jag skivor innanför med det material jag skickade länk på klistrade den mattan invändigt 500kr. Så det blev ju lite isolering men ingen vinterisolering. Skulle jag vara i ditt läge skulle jag köpa riktig isolering finns blå eller rosa ecoprim tror jag med slutna celler den vita cellplasten som består av små kulor och de flesta kallar frigolit skulle jag undvika den suger vatten fast den är billigare, därför är den omtyckt av fabrikanterna så de sitter i många husbilar eller husvagnar.
Den du ska ha har volymvikt 30kg/ kubikmeter. Stenull och glasull kan du glömma det är från tiden innan cellplasten uppfanns i husvagnar.
Problemet är ju hur mycket utrymme du har som avgör tjockleken på skivorna. Sen kan du använda polyuretanskum och täta vid balkar osv. låt det härda sen skär du bort överskottet innan du monterar ytterskivorna.
Har du inte avänt skummet förut testa lite först, kommer det på kläderna så går det inte bort vet inget bra att göra rent med, temperatur och fuktighet påverkar skummet mycket.
Det blir inte så dyrt, det som kostar är ju klädseln av väggarna, det som ligger i skåp alltså är dolt kan ju vara enklare material. Det som syns kan man ju kosta på och det kanske inte blir så stora ytor kvar.
Undvik material som har mönster som gör att det blir svårt att kapa, en husbil är ett litet utrymme så använd så ljusa färger vitt brutet med lite grått eller beige eller gult. Det kommer att göra att det ser större ut.
Idag finns det speglar av plast, det går att fejka ett litet fönster med en spegel.
Varje fönster är en källa till läckage och kyla hetta, så tänk efter hur stora fönster du behöver och de ska vara isolerade sitter eller ligger du i närheten av ett oisolerat fönster får du kallras och det känns inte bra.

Bra tips, tack! Fönster måste jag ha, eftersom jag vill kunna måla ut från dem, men det blir med största sannolikhet dubbla begagnade husvagnsfönster.

Spraylim - Lim - Biltema

Det verkar som att Biltemas spray lim kan limma PE plasten. Ska köpa en burk och testa, samt se vad arbetstempersturen är. Problemet med att använda XPE (de blå / rosa skivorna cellplast) är att de inte kommer följa karossen, som ju är välvd. Därför kommer det bli en luftspalt mellan väggen och mitten av skivan som inte rör vid, så jag är orolig för kondens där om man inte fixar en ångspärr vilket låter svårt att få till 100%. Man kanske int ska ha helt tätt, utan bara se till att ventilationen gör så att fukten har nånstans att ta vägen? Jag får plocka bort de befintliga träffarna så jag kan se exakt hur det ser ut därunder.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Kolla först med en firma om att skumspruta bilen invändigt. Blir tätt och snabbast gjort. Där du bor finns säkert massor firmor där du bor som gör detta till ett bra pris. Bara köra dit bilen och jobbet är gjort på två timmar, så slipper du alls problem hur du skall isolera bilen
Som jag tidigare nämnt skulle jag gjort detta om der inte var för sent. Tänk också på att om du sprutar skum i ihåliga balkar kan det expandera så kraftigt att plåten på utsidan bilen ev bubblar sig
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ah perfekt, tack! Din gasol kamin är jag nyfiken på med, jag lade upp det här som alternativ till webasto men den blev snabbt dissad, hur upplever ni den? Vilken sort, mycket vattenånga, kör ni den under natten, ect ect!
Jag köpte en sån här när vi var i Kristinehamn på årsmötesträffen.
Strålvärmare BS 400 1,3 kW för 482415
Vi har inte behövt använda den någon natt än bara värmt upp bilen på morgonen när det har varit lite kyligt. Från 16gr till 22gr går på ca 40 min så den är ganska effektiv. Någon vattenånga har jag inte märkt av heller.
Vid misommar värmde vi vårt uterum hemma med den och då gick det åt en flaska den kvällen när vi körde full effekt.
Står vi på el har vi en elkamin som värmekälla.
Investerar nog i en dieselvärmare från Kina så småningom. Den du länkar till här http://www.husbilsklubben.se/forums/t75100-9/#post858413 räcker ju länge men 19847:66 är ju lite dyrt, är kanske tryckfel så det ska vara 1984:77. Då är det ju genast intressant!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Jag varnar för biltemas spraylim har använt det själv och kommer få ta bort det och tvätta med aceton köp ett bättre fabrikat, finns lite överallt.
De har fungerat bättre, likadant med sprayfärg.Gör inte samma misstag som jag.
Affzells råd med skum låter jättebra då får du en varm bil.
Ska jag snabbvärma bilen på kvällen sätter jag på spisen ett par minuter.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen