• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ja det verkar vara ett bättre köp och ljuddämparen är med också och en tank kan vara bra, annars kan det bli problem med att koppla på från den stora tanken.
Att den gungar till beror nog på att motorn hostar till ibland och vridmomentet gör att bilen gungar du ser det nog bättre med huven öppen, måste undersökas är den inte körd på länge så kan det vara bränslet eller filtret.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ja det verkar vara ett bättre köp och ljuddämparen är med också och en tank kan vara bra, annars kan det bli problem med att koppla på från den stora tanken.
Att den gungar till beror nog på att motorn hostar till ibland och vridmomentet gör att bilen gungar du ser det nog bättre med huven öppen, måste undersökas är den inte körd på länge så kan det vara bränslet eller filtret.

OK, tackar! Det låter ingenting när den kränger till från motorn, och den har varit körd senast iförregår så det är inte det, samtidigt var både luft, diesel och oljefiltertt bytt.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

OK, tackar! Det låter ingenting när den kränger till från motorn, och den har varit körd senast iförregår så det är inte det, samtidigt var både luft, diesel och oljefiltertt bytt.

Slå i en skvätt Dieselbiocid i tanken och ge den några mil så löser det sig, bokstavligen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Är det ingen bränslepump l tanken är det lätt att koppla på en T-koppling på matarledningen till motorn för att ta bränsle till värmaren. Håller precis på med det på min bil. Ett dj-la jobb att ta ner tanken men då den var nere visade det sig att den inte hade bränslepump i tanken. Ogjort jobb
Inte roligt att ha en lös dieseltank inne i bilen med allt ev spill då du skall fylla den.
Angående gungningen. Det var inte så att du stod still i en bilkö och bilar vid sidorna swishade förbi. Tänk också på att bilen är extra hög och du kanske är ovan vid så höga bilar.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Duschen tänker jag ha i en låda, jag kommer lägga ut poster med alla mina idéer, så kan ni slita dem i stycken hehe! Det behövs nog, när man levt i sitt egna huvud med idéerna då länge, mann blir lätt hemmablind.

Ha bara en dunk med vatten som du har värmt till rätt temp via spisen och stoppa duschen i den.

https://www.campinggrossisten.se/Camping-Dusch-Aqua-F%C3%A4rsk-300-663

300_663_1-800x800.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ok hör man inget från motorn är det nog som affezell skriver att det gungar om någon kör förbi, jag läser ju en massa reseforum här och några har fått flytta bilen till ett annat ställe när det blåst mycket eftersom det gungar.
Min bil rör sig en del av bara vinden när jag parkerat på en öppen plats och det är något jag ofta tänker på numera när jag parkerar.
När jag blir omkörd så gungar det till ordentligt men det är ju ett stort vindfång på en hjulbas som är ganska lika en personbil. Men man vänjer sig jag var lite rädd i början men det har gått över.
Jag har haft värmare på gamla bensinbilar med t-koppling jag tror den tömde ledningar och sög baklänges från förgasare och när det var slut försökte den starta om och tömde batteriet också.
Men det gäller ju inte diesel, men man ska ta reda på om det sitter en pump i tanken vilket man inte behöver skruva isär bilen för utan bara att söka lite på internet, finns säkert något forum som skriver om din bil.
Själv har jag autodata där det finns en hel del matnyttigt, speciellt om man ska beställa delar efter motornummer i tyskland.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Mercedes visste inte om det var pump i min tank eller ej. Måste därför ta ner tanken för att kolla, en verkstad skulle ha 4000 för att göra jobbet. Tur jag försökte själv både utan lift el domkraft. Handkraft
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Slå i en skvätt Dieselbiocid i tanken och ge den några mil så löser det sig, bokstavligen.

Ok, skulle det kuna vara nåt sånt? Det känns som att du föreställer dig att du sitter i en bil och någon testar fjärdnige genom att sätta sig på bilen därbak eller puttar ner bakdelen, fast i sidled.

Är det ingen bränslepump l tanken är det lätt att koppla på en T-koppling på matarledningen till motorn för att ta bränsle till värmaren. Håller precis på med det på min bil. Ett dj-la jobb att ta ner tanken men då den var nere visade det sig att den inte hade bränslepump i tanken. Ogjort jobb
Inte roligt att ha en lös dieseltank inne i bilen med allt ev spill då du skall fylla den.
Angående gungningen. Det var inte så att du stod still i en bilkö och bilar vid sidorna swishade förbi. Tänk också på att bilen är extra hög och du kanske är ovan vid så höga bilar.

hehe, de stod lika still som jag!

Ang dunken i bilen är jag helt ok med det, hellre än att hålla på med bränsletanken under! Priset är ju bra med.

Ha bara en dunk med vatten som du har värmt till rätt temp via spisen och stoppa duschen i den.

https://www.campinggrossisten.se/Camping-Dusch-Aqua-F%C3%A4rsk-300-663

300_663_1-800x800.jpg

hehe, en sån har jag, fast batteridriven! Jag tänkte ha en uttragbar låda (8ox60x20) som vattentätas. sen tänker jag att jag har dränering rakt ner i golvet, alternativ ett rör som leder till höger sida så man kan parkera över ett spillvattengaller så kan man diskret tömma där. (naturvänlig såpa förstås)


Ok hör man inget från motorn är det nog som affezell skriver att det gungar om någon kör förbi, jag läser ju en massa reseforum här och några har fått flytta bilen till ett annat ställe när det blåst mycket eftersom det gungar.
Min bil rör sig en del av bara vinden när jag parkerat på en öppen plats och det är något jag ofta tänker på numera när jag parkerar.
När jag blir omkörd så gungar det till ordentligt men det är ju ett stort vindfång på en hjulbas som är ganska lika en personbil. Men man vänjer sig jag var lite rädd i början men det har gått över.
Jag har haft värmare på gamla bensinbilar med t-koppling jag tror den tömde ledningar och sög baklänges från förgasare och när det var slut försökte den starta om och tömde batteriet också.
Men det gäller ju inte diesel, men man ska ta reda på om det sitter en pump i tanken vilket man inte behöver skruva isär bilen för utan bara att söka lite på internet, finns säkert något forum som skriver om din bil.
Själv har jag autodata där det finns en hel del matnyttigt, speciellt om man ska beställa delar efter motornummer i tyskland.

Ja, jag ska kolla det nästa gång jag är ute och kör. Det kan ju ha varit vinden, den är ju hög som tusan, och nu när jag tänker efter så swishade det förbi bilar i motsatt håll. Kan mycket väl ha varit det, man är ju lite överkänslig med nyköpet, alla skumma ljud tror man är tecken på att man köpt en lemon!

Mercedes visste inte om det var pump i min tank eller ej. Måste därför ta ner tanken för att kolla, en verkstad skulle ha 4000 för att göra jobbet. Tur jag försökte själv både utan lift el domkraft. Handkraft


Hehe, jag kör nog dunk i bilen!

Ja, vad ska man säga, man har lite reservationer för att sätta igång med bygget.

Det första som jag bör göra är ju att sätta i fönster, eller hur? Jag tänkte mig som sagt husvagnsskrot, och få tag på dubbelfönster, istället för bonded windows. Det skulle hjälpa både med isolation och med kondens, eller hur? Man får bara se till att de verkligen är täta och inte har sprickor.. Ett annat krav är att de ska var helt genomskinliga, ingen tint. Jag måste kunna se ut och måla inne från bilen.

Har ni några tips på bra husvagnsskrotar?


Steget efter det är att isolera, golv väggat tak. Detta känns ju som en djungel, och jag har en tendens att överkomplicera saker.

Är det någon som ska till elmia mässan? Jag tänkte ta min första road trip med vanen dit, och där har de experter på plats som man kan fråga!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ta det lugnt vi har alla varit nya på det här med husbilar, själv började jag så smått med en vw caddy som gick att sova i och sitta men inte att bo länge i.
De åren med forskande frågande här bland vänliga människor som hjälpte mej här gjorde att jag lärde mej en massa och forskade vidare.
Det viktigaste är nog att för sin egen sinnesfrids skull inte ställa upp en planering man inte kan hålla.
Men jag tror att du gör rätt och att du kommer att lyckas och må bra i din husbil, men stressa inte det felet gjorde jag.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ta det lugnt vi har alla varit nya på det här med husbilar, själv började jag så smått med en vw caddy som gick att sova i och sitta men inte att bo länge i.
De åren med forskande frågande här bland vänliga människor som hjälpte mej här gjorde att jag lärde mej en massa och forskade vidare.
Det viktigaste är nog att för sin egen sinnesfrids skull inte ställa upp en planering man inte kan hålla.
Men jag tror att du gör rätt och att du kommer att lyckas och må bra i din husbil, men stressa inte det felet gjorde jag.

Ja, här finns verkligen mycket kunskap!

Nu är jag i funderingarna på hur jag ska köra med isoleringen. Ni kanske såg min länk till posten om hur jag hade tänkt let från början, ganska komplicerat. Jag funderade lite idag. Skulle det inte fungera att isolera med pe skum? Jysk säljer 200x80x3 cm på rulle för 199 kr. Det borde ju räcka med ett sånt lager, som man spray limmar direkt mot plåten i bilen. Eller kommer det fungera som en svamp?

https://jysk.se/sovrum/ben-medar-tillb/hobbyskum-80x200x3cm

Alternativet 2 är lager liggunderlag från biltema som man limmar ovanpå varandra. Det är xps

Liggunderlag - Camping Tält Sovsäck - Biltema

Hmm, efter mer googlande så verkar det som att vanlig eps är det vettigaste valet. Jag hittade en studie som visade sig att även xps kommer suga upp fukt.,men fördelen med eps är att fukten kan avdunsta, med så inte är fallet med xps, som är en förlorar mycket av sin isolerande eförmåga.

https://www.google.se/url?sa=t&sour...ghBMAQ&usg=AFQjCNGsH79cRS7POY3YiQ4kjZ0_rnWTsw

Det skulle nog vara en god idé att först täcka hela ytan med polyesterfibrerna jag länkade till i mitt förra inlägg, och sen pressa eps skivorna mot dem med hjälp av panelerna. På så sätt skulle det ej finnas någon metall som det kan bildas kondens på. Ett annat alternativ är ju att måla hela insidan med rostskydd först, då är man helt säker,

Åsikter?
 
Senast redigerad av en moderator:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Skummet från Jysk är väl typ skumplast som används i madrasser och därmed precis som en svamp med öppna celler, rekommenderas ej.

Jag använde liggunderlag från ClasOhlsson liknande de från Biltema men 14mm tjocka. Lite hårda och styva att få till bra vid rundningar men det fungerar. Problemet är att hitta ett bra lim så det sitter kvar. Körde med Biltemas på sprayburk men det håller inte, lossnar efter tag troligen när solen legat på.

Rekommenderar trots att jag inte provat det att kontakta en firma i din närhet som isolerar rör. De använder bra isolering som är mjukare än liggunderlag och är förklistrade.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Skummet från Jysk är väl typ skumplast som används i madrasser och därmed precis som en svamp med öppna celler, rekommenderas ej.

Jag använde liggunderlag från ClasOhlsson liknande de från Biltema men 14mm tjocka. Lite hårda och styva att få till bra vid rundningar men det fungerar. Problemet är att hitta ett bra lim så det sitter kvar. Körde med Biltemas på sprayburk men det håller inte, lossnar efter tag troligen när solen legat på.

Rekommenderar trots att jag inte provat det att kontakta en firma i din närhet som isolerar rör. De använder bra isolering som är mjukare än liggunderlag och är förklistrade.

Ahh, tack! Vart hittade du dina 14 mm liggunderlag? Jula hade 2 cm innan men såklart har de utgått!


Nu hittade jag betongtäckmatta på Beijer, 50 kvadratmeter för 2800. Vad tror ni om det? Skåpet är 25 kvadrat golv väggar och tak så det skulle bli 3.6 cm tjockt, 4 lager., skulle det räcka? Väger nog en hel del med, jag får tänka på det speciellt med ett så högt skåp.

https://www.beijerbygg.se/store/pri...täckmattor/betongtäckmatta-raw?artikel=807031

Körde du dubbla lager eller räckte det med 1? Vad har du för värmesystem och hur lågt /högt temp mässigt har du campat?

En lite trist sak är att bilen ej har motorvärmare, som det brukar sitta på de flesta andra bilar i den här storleksordningen. Kommer jag få problem om jag campar i fjällen tex? Trist att inte kunna starta....
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

1. Kolla först mes besiktningen om att ha en lös dieseltank i bilen.
2. Det finns firmor som sprutar hela bilen invändigt med skum till ett ganska överkomligt pris.
Jag tänkte göra det men hade redan börjat bygga för mycket innan
Om igen "Lös dieseltank"
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

"En lite trist sak är att bilen ej har motorvärmare, som det brukar sitta på de flesta andra bilar i den här storleksordningen. Kommer jag få problem om jag campar i fjällen tex? Trist att inte kunna starta...."

Vi har haft många bilar under åren och aldrig haft några startproblem vintertid. Inte ens i sträng kyla. Som startreserv har vi ju våra bodelsbatterier. Ibland har jag haft med en femlitersdunk lysfotogen men aldrig behövt använda den för att späda ut dieseln. Vi har ju många mil att köra innan vi kommer till fjälls och det bränsle vi då tankar är redan vinterdiesel. Men visst, en motorvärmare kan vara en kärleksgåva till motorn.

Affe: några extra tiolitesdunkar i bagaget har väl bilprovningen ingen synpunkt på? En av dom sitter fastspänd och har ett lock med typ akvarieslang upp till pumpen och en returslang tillbaka. Många Wallas o Eberspächervärmare har ju den lösningen, eller?
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

1. Kolla först mes besiktningen om att ha en lös dieseltank i bilen.
2. Det finns firmor som sprutar hela bilen invändigt med skum till ett ganska överkomligt pris.
Jag tänkte göra det men hade redan börjat bygga för mycket innan
Om igen "Lös dieseltank"

Ja det tål att kollas upp iallfall!

"En lite trist sak är att bilen ej har motorvärmare, som det brukar sitta på de flesta andra bilar i den här storleksordningen. Kommer jag få problem om jag campar i fjällen tex? Trist att inte kunna starta...."

Vi har haft många bilar under åren och aldrig haft några startproblem vintertid. Inte ens i sträng kyla. Som startreserv har vi ju våra bodelsbatterier. Ibland har jag haft med en femlitersdunk lysfotogen men aldrig behövt använda den för att späda ut dieseln. Vi har ju många mil att köra innan vi kommer till fjälls och det bränsle vi då tankar är redan vinterdiesel. Men visst, en motorvärmare kan vara en kärleksgåva till motorn.

Affe: några extra tiolitesdunkar i bagaget har väl bilprovningen ingen synpunkt på? En av dom sitter fastspänd och har ett lock med typ akvarieslang upp till pumpen och en returslang tillbaka. Många Wallas o Eberspächervärmare har ju den lösningen, eller?

Det är ju betryggande att veta, tack! Jag sätter de bryderierna bakom mig!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Biltemas spraylim är rena skämtet belade mitt bord med galon duk så skaer inte skulle kana omkring och det släpper hela tiden så undvik det.
Finns ju skivor som är högisolerande för golvvärme men de är ganska tunna.
Ska man isolera ska man använda material som är gjorda för isolering inget som är gjort för annat ändamål, rostskydd finns på sprayflaskor och det kan man använda innan man isolerar så plåten inte rostar pga. kondens.
Använd nätet och läs finns hur mycket som helst att lära sej, som gammal lärare förstår jag att det finns stora grundäggande kunskapsluckor som måste åtgärdas om du inte har någon kompis som kan och vill hjälpa till.:cool:
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Det går ju alldeles utmärkt att klä väggskivorna med tyg. Bara att vika runt och häfta med häftpistol. Har själv inrett flera bilar och gjort på det viset, tyg har jag köpt på Stoff&stil (finns väl kanske i de flesta tygaffärer) dom har ett tyg som ser ut som mocka det är lite stretch så det är lätt att få snyggt vill man så kan man lägga tunn möbelvadd i mellan blir lite dämpande mot ljud. När man sedan skall skruva tillbaka skivorna så finns det skruv med en plasthatt eller som jag hellre använder skruv och ett s.k. fisköga (konisk bricka) finns i flera storlekar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Problemet med tyg är ju rengöring man kan lätt få en massa damm där tycker en plastmatta är bättre ur den synpunkten om man ska vistas i ett sånt utrymme för en längre period så att det blir lätt att hålla rent.
Kan man sen få en isolerande och ljudämpande funktion så är det ett plus.
Stora ytor kan vara svåra få jämna med konstfibertyg med vadd under.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Problemet med tyg är ju rengöring man kan lätt få en massa damm där tycker en plastmatta är bättre ur den synpunkten om man ska vistas i ett sånt utrymme för en längre period så att det blir lätt att hålla rent.
Kan man sen få en isolerande och ljudämpande funktion så är det ett plus.
Stora ytor kan vara svåra få jämna med konstfibertyg med vadd under.
Ståt själv i valet vad jag skall ha på väggarna bakom sängarna. Har också funderat på plastmatta men det ser för kallt ut för mycket båtkänsla. Söker efter någon varmare och mjukare väggbeklädnad Velour ?. Den stora bakväggen i bilen är nu målad min gråa kulör och största delen omfattas av en nyinköpt 24 TV
 
Senast ändrad:
Toppen