• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillstånd för flygfoto

D

Deleted member 11118

Guest
Man kan väl säga som den berömda slogan "Sverige är fantastiskt" tror inte många vet om detta för mej var det en nyhet, som svar på din fråga tror jag inte många söker tillstånd eller vet om att man måste göra det. Men ett mycket bra tips för intresserade att läsa.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Hur många söker tillstånd innan ni lägger ut foto o film?
Ansök om spridningstillstånd


Om det nu vore så att man måste ha tillstånd för allt..

Man måste även läsa vad man behöver tillstånd för:

Om lagen

"
Det finns ett antal undantag från tillståndsplikten beroende på vad dina bilder filmer eller annan data innehåller. Exempelvis är avbildningar av följande undantaget kravet på spridningstillstånd, men det krävs att enbart det som är undantaget visas i materialet:

  • Bostadsbyggnader med tillhörande tomtmark och anläggningar.
  • Områden för offentliga tillställningar och evenemang.
  • Offentliga platser enligt ordningslagens 1 kap. 2§ (exempelvis allmänna vägar, gator, torg och parker).
  • Din privata skogsmark, om inget annat än skog och anläggningar för skogsbruket finns med i materialet.
  • Åkermark och annan odlingsmark.
    "

    Det finns således många undantag.
 
F

Frudden

Guest
När det var försvaret som granskade flygfoton så kunde man ansöka om självgranskningsrätt. Men av någon anledning så togs det bort när granskningen flyttades över till Lantmäteriet.

// Fredrik W
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Om det nu vore så att man måste ha tillstånd för allt..

Man måste även läsa vad man behöver tillstånd för:

Om lagen

"
Det finns ett antal undantag från tillståndsplikten beroende på vad dina bilder filmer eller annan data innehåller. Exempelvis är avbildningar av följande undantaget kravet på spridningstillstånd, men det krävs att enbart det som är undantaget visas i materialet:

  • Bostadsbyggnader med tillhörande tomtmark och anläggningar.
  • Områden för offentliga tillställningar och evenemang.
  • Offentliga platser enligt ordningslagens 1 kap. 2§ (exempelvis allmänna vägar, gator, torg och parker).
  • Din privata skogsmark, om inget annat än skog och anläggningar för skogsbruket finns med i materialet.
  • Åkermark och annan odlingsmark.
    "

    Det finns således många undantag.
Ok, om jag filmar över tex en älv, skog som inte är min egen eller sjö så krävs det ett godkännande från LM?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Krävs för spridning av alla foton som är tagna med ett flygande ting
Det finns tydligen undantag...
  • Bostadsbyggnader med tillhörande tomtmark och anläggningar.
  • Områden för offentliga tillställningar och evenemang.
  • Offentliga platser enligt ordningslagens 1 kap. 2§ (exempelvis allmänna vägar, gator, torg och parker).
  • Din privata skogsmark, om inget annat än skog och anläggningar för skogsbruket finns med i materialet.
  • Åkermark och annan odlingsmark.
 
Toppen