• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillbakablickar

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
I sommras slog vi äntligen till! Jag hade lovat min kära trolovade att vi skulle gifta oss innan jag fyller 50 år.
Åren går som bekant väldigt fort, och i Juli fyllde jag 50 år.Detta renderade i att vi gifte oss 1 vecka innan min födelsdag. God marginal alltså ;)

IMG_E9587.JPG

När jag så här ett par månader efter sitter och tänker tillbaka på tiden för bröllopet kan jag inte förstå varför vi inte gjorde detta tidigare. Det är i särklass det bäst jag har gjort i mitt liv (då räknar jag inte med att bli pappa, etc),
jag har nämligen turen att ha världens bästa hustru! Min kära Ewa ville, som traditionen säger, att vi skulle gifta oss inom ett år från förlovningsdagen. Det drog ut lite på tiden, men tillslut fick hon mig att inför gud svära henne evig kärlek och trohet ;)
20180629_162617.jpg
Kan vi inte åka husbilen från kyrkan till festlokalen, ordnade vi med annan transport;)



Att vi dessutom har en smått otrolig bekantskapskrets som vi har hängt ihop med sedan vi var småbarn, gör inte saken sämre. Familj och vänner var med och gjorde vårt bröllop till en helt fantastisk dag/kväll.

Här försökte jag lägga en liten filmsnutt från festen, men den med kom som en bilaga längst ner...

Då det var dags för oss att åka från festen, bar det av till vår husbil som vi redan några dagar tidigare hade ställt upp på Trosa havscamping. Skylten "Just Married" monterades bakpå bilen, därefter bar det av på smekmånad till Italien och Frankrike.
20180701_104030.jpg

Bergen ska passeras om man vill nå medelhavet.
20180704_183058.jpg

Tillslut kom vi fram till medelhavet.
20180715_202759.jpg

Även om det var smekmånad var vi tvugna att följa Sveriges herrar i fotbolls-VM
20180715_184702.jpg
Jag passade på att fylla 50 år i Italien. Många av våra vänner kom ner för att fira mig på denna högtidsdag.
Jättekul! Tack alla mina fantastiska vänner!
När så festen äntligen tog slut var det bara jag och min fru och en sandstrand.... Underbart!
20180725_220702.jpg

Jag vill på detta sätt dela med mig av min/vår underbara sommar.

Hoppas att ni alla har fått nya underbara minnen från den gångna sommaren.

Ha de gott!

//Jocke
 

Bilagor

  • Vi sjunger, förkortad verision, rev. 1.mp4
    18,1 MB · Visningar: 105
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej igen!
I helgen var det dags att tvätta vår kära husbil. När jag kom till bakstammen och fick syn på skylten "just married" högg det till lite i bröstet. För nästan 3 månader sedan satt vi fast den i bakändan på husbilen...
Frågan man ställer sig är....Hur länge ska man låta skylten sitta kvar? Jag beslöt där och då för att ta bort den. Jag hade ju en massa schampo, polermedel, etc redan framme. Det kändes ändå lite tråkigt....
Tog jag ner skylten för tidigt? Frugan tycker det!
..jpg

Hmmm. Måste fundera på detta ett tag till. Det känns dock ännu konstigare att sätta upp skylten igen.
Det får nog bli en blomruska och en flaska champagne till frugan i stället ;)


//Jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jocke, vi har varit gifta i 28 år (second chance) och än idag funderar jag samma sak, "har jag tagit bort skylten för tidigt", haha... Så är det när det känns rätt!

Du kan inte gifta dig en gång till med samma kärlek, för då måste man skilja sig först, men ni kan göra en annan sak. Ni kan förnya era löften med samma ceremoni som under vigseln, vi gjorde detta det magiska 7:e året. ...och det kändes som 1:a gången, helrätt och med honeymoon m.m... Nästa gång blir det White Chapel i Vegas (om hälsan vill och jag sköter mig väl tills dess, hoppas det! ; )

images.jpeg
Bild: lån från nätet
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Härligt Ranko!
När jag läser dina ord känner jag mig trygg igen;) Jag är övertygad om att jag har hittat hem.
Grattis till era 28 år! Det är respekt!

Vi kommer absolut att förnya våra löften vid tillfälle.
Jag hade en idé om att själva cermonin skulle utföras på en strand (kanske den du lade upp i ditt inlägg) i Jamaica inför en präst med dreads, och en underbar jamaicansk brytning. Frugan ville annorlunda, och tillslut lät hon mig förstå att även jag ville gifta mig i kyrkan med allt vad det innebär.

Skämt å sido....Jag har blivit lovad av min kära hustru, att vi ska göra detta på vår 10-åriga bröllopsdag :)
Detta är ju ännu ett incitament för mig att "sköta" mig... om jag nu av någon anledning skulle behöva fler incitament ;)

bob-marley--the-wailers-4e602fd590010.jpg Bob Marley, saknad av så många olika anledningar

//Jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kan inte låta bli att ta upp hur det gick till med löftes förnyelsen. Pratade självklart med prästen om proceduren kring musiken (Mendelssohn så klart), hur vi skulle bete oss på väg till altaret, osv... Allt skulle ske på exakt samma sätt förutom 2 saker:
1) Marianne var på min högra sida hela vägen, vilket inte är fallet under vigseln
2) Istället för "tager du...", prästen frågar "lovar du..."
...och musiken spelar som vanligt, besökarna jublar och applåderar som om vi vore 26 åringar...

Nu kommer det roliga, när vi vigde oss i Svenska Kyrkan i Köpenhamn för några decennier sedan, då hade vi en äldre och traditionsklädd präst med för kyrkan typisk klädsel (ingen aning om vad klädsen kallas). Vår prälle i Malmö däremot, han som hjälpte oss förnya våra löften 7 år senare, han hade minst en ring i någon av sina öron (inte näsan, tack och lov), jeans under dräkten OCH ganska slitna cowboystövlar på fötterna. Vi trodde inte våra ögon, men var ändå glada och njöt av tillställningen in i det sista. OBS! glöm ej kollekten (när det blir eran tur), upplevelsen är värt vartenda öre.

cowboy-boots-975114_960_720.jpg
Bild: lån från nätet
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Härliga minnen;)
Visst är det lite kul när prästerna kliver ur den sterotypa bild man har av dem. Det är just av den anledningen jag så gärna skulle vilja ha en prälle i dreads, etc.

Vi var också lite "busiga" gällande själva cermonin i kyrkan. Jag stod framme och väntade på att bruden skulle komma in. Detta gillades först inte av prästen, då det är mer än amerikansk traditon än en svensk. Men jag förklarade då för henne att även jag ville stå framme vid altaret och slås av brudens skönhet då hon skrider in till tonerna av "arrival" (abba) spelandes på en majestätisk kyrkorgel. Det var otroligt effektfullt. Även prästen blev rörd till tårar och fick en näsduk av min bestman.



Ha de gott!

//Jocke
 
Toppen