• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Spanien via Kroatien och Italien hösten 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vår resa mot Spanien går mot sitt slut. Laddade med några timmar i solen inför nattens färjetur från Civitavecchia till Barcelona. Nu är vi incheckade och väntar på att få köra ombord. Det ser ut att vara en betydligt större och modernare färja än förra gången. Förhoppningsvis ska vi slippa backa ombord men blir säkert stuvade som sardiner iaf.

AD087977-200D-4461-A937-0EEC6CBBE8DF.jpeg 9F8A3BE8-C031-438D-A097-5667AF060F8D.jpeg 91780327-20A4-4DF0-B532-3CD6A184750B.jpeg
 
F

F.d. 22252

Guest
Är ju en bra bit längre än förra färjeturen gjorde ett enkelt överslag en bra bit över 50mil närmare 70. Så det lär ta ett tag sen är det väl närmare 40mil till Bahia. Du måste rapportera om den nya poolen och läget där, om jag inte hamnar i portugal så blir det Bahia även om det är fullt brukar de kunna trixa lite om bilen inte är så stor.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Genom vårt ganska repiga hyttfönster ser jag solen gå upp över Sardinien. Färjan stannar tydligen till här på sin väg till Barcelona.
Vi har förbokat frukost, lunch och middag med tanken att ha löst alla måltider idag innan vi är framme vid 20-tiden. När vi kollade mattiderna upptäckte vi att middagen serveras 21.30-00.00. Alltså fick vi äta våra middagar vid 23.30 igår kväll innan vi la oss. Dessa italienska mattider!

C0991D47-1A1B-422D-8AE1-7FF7A7F18708.jpeg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Är ju en bra bit längre än förra färjeturen gjorde ett enkelt överslag en bra bit över 50mil närmare 70. Så det lär ta ett tag sen är det väl närmare 40mil till Bahia. Du måste rapportera om den nya poolen och läget där, om jag inte hamnar i portugal så blir det Bahia även om det är fullt brukar de kunna trixa lite om bilen inte är så stor.
Ingen aning hur lång färjeturen är men den ska ta 21 timmar. Efter det är det ca 55 mil till Santa Pola och de räknar vi med att köra på en dag. Ska en sväng om Elche för att köpa lite campingprylar. I år ska vi ju bo in oss ordentligt med kökstält och allt.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Hej Livibil
Tack för trevliga bilder och berättelser av er resa.
Du skriver "Hymergänget i Oderljunga".
Är detta en intern kompisgrupp? Eller är det en grupp för oss som har Hymer som husbil? Jag har inte sätt detta på forumet och jag har inget FB. Jag var nyfiken.
Farfar och Farmor från Perstorp
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej Livibil
Tack för trevliga bilder och berättelser av er resa.
Du skriver "Hymergänget i Oderljunga".
Är detta en intern kompisgrupp? Eller är det en grupp för oss som har Hymer som husbil? Jag har inte sätt detta på forumet och jag har inget FB. Jag var nyfiken.
Farfar och Farmor från Perstorp
Hymergänget är en FBgrupp för alla som kör Hymer och vill vara med.
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
hoppas du fortsätter skriva nät ni har nått eran destination Bahia
har varit kul att följa eran resa så långt för oss som er kvar i kyliga Sverige, och som inte kan göra resan själva
men hoppas vår tid kommer om några år
ha en trevlig vinter i Spanien och glöm inte skriva om vardagslivet.ser fram emot några trevliga bilder och berättelser
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Äntligen är vi framme på första stoppet, camping 3 Estrella, i Spanien. Först var färjan 1,5 t sen och likväl blev vi utslängda från hytten i normal tid. När vi väl kom ner till husbilen dröjde det ytterligare 1,5 timme innan vi fick köra av. Vilket kaos med bilar på alla håll och kanter. Skönt att vi bara hade ca 2 mil att köra till campingen.

408F8DB8-D81B-4247-8052-775310470810.jpeg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Många mil körda idag. Stannar på denna gigantiska, opersonliga camping Marjal med många stjärnor och ännu fler flugor en natt. Skulle inte rekommendera den till någon. Har dock fått veta att de säljer bra matta att lägga på vår plot på Bahia. Ska även inhandla lite annan campingutrustning i Elche imorgon innan vi installerar oss på Bahia.

669CB241-5E40-4D1F-94BF-7AA1251632CE.jpeg 12C6F5AF-A1EB-4745-A73A-7ADF420B8C1C.jpeg F166A05C-6872-4875-A008-AAEB83745859.jpeg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ägnade förmiddagen åt inköp av markmatta och kökstält plus att vi fyllde på med mat och dryck. Just när vi närmade oss camping Bahia började det regna. Vilket välkomnande . Regnet varade dock inte länge. Passade på att tvätta av JOYFUL innan vi intog vår plats. En resa på 6 veckor och drygt 360 mil gör bilen ganska smutsig. Efter lite hjälp med att trixa in bilen står den nu precis som vi tänkt oss. Härligt att vara hemma och mötas av många kända ansikten ❤️

287C9C3F-0DC7-4DD4-9139-B66196C4418F.jpeg 02D3182C-9CFB-4DEA-A38E-FD534209A7AB.jpeg BBA572E8-40FF-4601-808A-5DC4F99D975A.jpeg
 
F

F.d. 22252

Guest
Vilken plats står ni på?
Solen skiner så markis ut och solskydd upp, mycket att styra med innan allt är på plats.
Jag körde 310mil närmaste vägen till bahia och då bor jag drygt 20 mil längre norrut, så det blev trots färjan en omväg men så har ni sett kroatien och italien.
Bilen ser ut som ny! Har det hänt något nytt på Bahia klarade de regnet bra hur är det med nya poolen.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vilken plats står ni på?
Solen skiner så markis ut och solskydd upp, mycket att styra med innan allt är på plats.
Jag körde 310mil närmaste vägen till bahia och då bor jag drygt 20 mil längre norrut, så det blev trots färjan en omväg men så har ni sett kroatien och italien.
Bilen ser ut som ny! Har det hänt något nytt på Bahia klarade de regnet bra hur är det med nya poolen.
Vi står på plats 80 i raden ovanför boulebanorna. Det regnade lite när vi kom men sen blev det soligt och varmt. Efter en mysig middag hos vänner på övre delen av Bahia brakade åska och regn loss. Vi skyndade oss ner och mellanlandade i baren för att bl a köpa tvättpoletter.
Bahia verkar ha klarat regnet bra men mer mygg än vanligt. Återkommer med summering av vår resa hit och upplevelsen av ”nya” Bahia innan jag avslutar denna tråd.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag håller med föregående talare =)

Du får gärna visa och berätta lite om hur ni bor in er för säsongen, smarta lösningar som används mm. Jag är även nyfiken på varför Bahia blivit en så populär camping för Svenskar.

Med det sagt så är det din tråd ;)

Inom kort återkommer jag här med en summering av vår resa hit. Startar sedan en ny tråd, Vintern 2019-2020 i Santa Pola, kring livet här. Blir säkert inte lika ofta jag skriver men lite då och då. Att få dagarna att gå är absolut inte svårt. Vi lever ju ett liv som hemma med alla vardagsbestyr plus ett antal aktiviteter om man känner för det.
Bahia har länge varit en populär camping bland svenskar. När vi skaffade vår första plåtis 2013 körde vi hit på sommarsemestern för att se vad så många skrev om på Husbilsklubben. Där och då bestämde vi oss för att här ska vi övervintra när vi inte längre jobbar. Tyvärr fick inte min man leva så länge att han fick komma tillbaka hit för 2015 tog cancern hans liv. Nu har jag träffat en ”gladbo” med samma upplevelse i bagaget och det är tredje vintern vi återkommer hit. Campingen är lagom stor och man lär snabbt känna folk här. Det är ingen lyx men helt ok standard till ett humant pris, €8,80/dag plus el. Av de dryga 400 platserna brukar det vara drygt 100 svenska bilar/vagnar. Det anordnas diverse aktiviteter av en grupp svenskar som man är välkommen att delta i. Inom gångavstånd finns staden Santa Pola med all service man kan önska sig såsom affärer, restauranger, barer, marknad, tandläkare, vårdcentral, strand mm.
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Årets resa startade med en övernattning i Trelleborg innan vi tog färjan till Rostock 3 september. Efter 6 veckor var vi framme på målet, camping Bahia i Santa Pola.
Sträckan vi kört, 360 mil, är ca 80 mil längre än närmsta väg hit. Tack vare dessa 80 mil och två färjor har vi fått en härlig, upplevelserik och njutningsbar resa genom Kroatien och Italien.
Förutom nätterna ombord på färjorna har vi övernattat på 17 platser, oftast ACSIcampingar, till en snittkostnaden av 215kr/natt inklusive el och turistskatt.
Kostnad för de tre färjorna, 1037+3983+4005=9025kr Detta är inklusive hytt och mat på alla tre färjorna.
Det har gått åt 332 liter diesel, 0,92l/mil till en uppskattad kostnad av ca 4650kr. Lite osäker på just denna siffra eftersom vi bara noterat liter och inte pris.
Vägavgifterna landade på 2700kr varav hälften i Österrike/Slovenien med transponder.
Övriga kostnader för mat, inträden, guidade turer mm slutade på ca 27.000kr men då har vi levt väldigt gott och unnat oss att äta på restaurang minst en gång om dagen.
Tack till alla er som följt oss under resan!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Skönt att ni kommit fram.
Vi var på väg till färjeterminalen samtidigt som ni i fredags, men fick motorhaveri 300 m från check-in. Tvärnit. Motor utan olja. Kruttorr.
Husbilen står nu på en verkstad i Civitavecchia för analys av motorkondition och reparation. 4 dagar, ännu inget besked. Teori från de vi lyckats få kontakt med - turboaggregatet har pajat och konsumerat all motorolja. Sannolikt cylinderfoder skadade. Isch. Väntar nu på ett hotell i en tråkig stad, lite regn idag, inga besked. Försäkringsbolaget LF ska nu ta beslut om att genomföra motoranalysen och därefter ta beslut om åtgärder och därmed om tiden innan vi har husbilen tillbaka i reparerat skick. Kan vi fortsätta vår semester via färja til Barcelona och Costa Blanca, eller får vi ta flyget hem och sedan tillbaka för att hämta bilen? Kan vi bli kvar och vänta? Eller flyga enkel väg hem och bilen kommer efter med vägtransport? Eller? Eller?

Det värsta är att inte få något besked, veta vad som väntar. Alla lovar att komma igen med information. Tji. Och, var glada om ni slipper försöka kommunicera med italienare via telefon. Telefonsvaren/-valen sprutas fram på snabb italienska, aldrig på engelska. Ett helsicke att försöka pricka in när och om man ska trycka uno, due, tres etc. Lyckas man komma fram och frågar "Do you speak english?" så svarar de "No" och lägger på. Det är nästan så att man nedgraderar italienare relativt fransmän att kunna kommunicera med turister/utlänningar.

Och assistansorganisationen: Jag har haft löpande kontakt med SOS International, Fiat Camper Assistance i SE, dito i IT, bärgningsbilen, Länsförsäkringars Utlandsjour, verkstaden. 100 gånger. Puh. Fruktansvärt dålig organisation/arbetsprocesser - skrivna case som skickas hit och dit utan direktkontakter enheterna emellan, stafettpinne efter stafettpinne, inga utsedda ärendeansvariga, ny person varje gång man får kontakt, alldeles för få som kan kommunicera språkligt internationellt.
Plus Grimaldi Lines (färjebolaget), Europ Assistance (avbeställningsförsäkring), samma visa.

Se upp pensionärer: Vi är på väg in i en synnerligen inkompetent värld. Operatörer/befattningshavare som är uppvuxna med platta. Att all kunskap tryckts in i dem via internet och spel. Man behöver inte tänka själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen