• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Spanien via Kroatien och Italien hösten 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Promenerade in till Orebic på förmiddagen. Mysig stad med smala gränder. Hittade en restaurang vid havet med bra omdöme på TripAdvisor. Beställde vars en sallad. Absolut den sämsta sallad jag fått. Min grekiska sallad bestod i huvudsak av strimlad vitkål med lite andra grönsaker, smaklös ”fårost” och vattniga urkärnade oliver. Urk!
La oss en stund vid poolen när vi kom hem. På kvällen hemgrillat, så mycket godare!
72339EE0-9D80-43AC-BE60-C28DCCF4AE41.jpeg C2CC159C-DDEE-472C-873F-CCBA96FE27CE.jpeg B9FF556A-2C86-4386-8597-14716706FFC6.jpeg 78264EB9-A1F8-463F-BBE7-0C86CC290D8B.jpeg
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Kör ned till Mali Ston som ligger på samma halvö. Besök skaldjursresturangen. Gå på den gamla romerska försvarsmuren och köp salt som har beretts på samma sätt i tusentals år.De har ostronodlingar, som även serveras på restaurangen

Maila resturangen så får ni säkert stå på deras parkering. Info finns på Youtube.

Vila Koruna Restaurant
Croatia, 20230, Mali Ston, Kroatien
+385 98 344 233
Google Maps
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Minnen, minnen! :)
Berlinmuren hade redan fallit 1989 och vi chansade ,
tog den östra vägen sommaren 1990,
söderut ner genom Tyskland, det gick bra!
Via Orebic, sen Kućište till Viganj, på camping "Antony Boy" stannade vi en hel månad.
Sonen var 1 år och hade sittvagn eller hopfällbar barnsadel på en vikbar minicykel.
Folka-"plåtisen" var kpl. nyinredd o högtak monterat.
Första internationella resan med den bilen.
Visa av krävande bilresan dit tog vi färjan hem, dvs upp till Rijeka, värt varenda peng!
Vi vuxna windsurfade dagligen, ibland på svallvågen efter färjan
mellan Orebic och grannön Kocula, när den sedan gick norrut till Rijeka.
Trots 30 år sedan, så minns jag att restaurangmaten
var ett ständigt samtalsämne redan då.
Hemlagat o grillat var en mkt bra lösning även på den tiden...
Kan nämnas att när jag köpte min nuvarande husbil, 30 år senare,
så sade privatpersonen jag handlade av:
Vi har ett favoritställe på en halvö mellan Split och Dubrovnik,
ett av ställena heter Orebic!
 
S

Sören-6830

Guest
Mitt minne återuppväcktes av din kommentar till salladen: Urk. Så heter en liten mysig stad i Holland med ställplats i hamnen mitt i stan. Ursäkta att jag gled från Kroatien ett ögonblick:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Mitt minne återuppväcktes av din kommentar till salladen: Urk. Så heter en liten mysig stad i Holland med ställplats i hamnen mitt i stan. Ursäkta att jag gled från Grekland ett ögonblick:)
Stackars stad .
Grekland har vi inte kommit till ännu och lär inte heller göra det på denna resan. Innan det eventuellt blir aktuellt behöver vi i så fall ta nya körkort så vi kan köra dit eller så kan man klart ta en färja. Nu fick du mina planerartankar att spinna iväg....
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Varför behöver ni nytt körkort? (fattar inte riktigt):(;)
Om vi ska ta oss till Grekland landvägen måste vi passera icke EUländer. Vi kör JOYFUL som numera väger 3850 kg på våra vanliga körkort tagna innan 1996. Det går utmärkt så länge vi håller oss inom EU/EES. Denna gången fick vi ta en färja, Ploce-Trpanj, 9C6917F0-3C4B-4409-8A1D-4148B3898E50.png för att undvika Bosnien.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Okej, så att köra Bosnien Montenegro Albanien fungera ej fast man tagit kortet före 1 juni -96 med över 3500 kg
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är väl pb2 reglerna som spökar och då blir det väl att ta lastbilskort. Kan tänka mej att man står i startgroparna för att få in lite pengar på turister som inte känner till detta, går nog att muta sej förbi. Annars kan det bli så att man blir stående med en bil man inte är behörig att köra.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Lugn hemmadag på campingen idag. Passade på att tvätta, bädda rent och städa. Tur att vi inte har mer än några kvadratmeters golvyta med den städutrustning vi har. Kök och badrum städas med olika former av våtservetter. Eftermiddagen tillbringades vid poolen och grillning på kvällen.

6B658CA3-1D49-4CEC-B058-ED26C05B2CD5.jpeg F1C6F739-024B-4D8E-930A-17F6D8DD721B.jpeg
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vi har samma problem med körkortet och vikten på bilen. Eftersom vi älskar Grekland så kommer vi att ta båt från Italien till Iogumenitsa i Grekland. Detta är dock ett kommande projekt. Vill nog vara ute några månader för att tillgodogöra mig den trippen.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Har fått för mig, körkort tagit före 96 även gäller för tung husbil i länderna som gränsar till Medelhavet. Är det felaktigt så borde det väl vara så även i Marocko. Vet det är flera som åker där med endast
b-behörighet och tung husbil. Fel eller rätt?...Kjell
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen