• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillåten hastighet för husbil 4400kg i Europa?

F

F.d. 56616

Guest
Har letat runt på nätet och försökt få bekräftat vilka hastigheter som gäller husbil över 3500 kg söderöver, framförallt i Danmark och Tyskland. Fick hem en väldigt bra bok igår, ”Husbil i Europa” men är inte säker på att den är helt uppdaterad, trots senaste utgåva. Där står att det nu är 100 på autobahn för husbil över 3,5, samma på danska motorvägar. Förutsättningslöst. Inga vignetter Tempo100 eller annat nämns. Finns det någon som MED SÄKERHET vet vad som gäller?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej, M säjer såhär (fd Motormännen).
Måste vara medlem för att läsa allt, mycket bra info. /G

Danmark
Personbil med släp, husbil totalvikt över 3,5 t
Landsväg och motorled: högst 80*
Motorväg: högst 80*

* Har husbilen eller släpet dansk eller tysk Tempo 100-dekal baktill, gäller högst 100 km/h på motorväg och 80 km/h på landsväg/motorled. Danska Applus är ett av de besiktningsföretag som utfärdar dekaler.

Tyskland
Husbil totalvikt 3,5-7,5 t
landsväg 80, motorväg 100**

Övriga fordon totalvikt 3,5-7,5 t
landsväg 80, motorväg 80

Personbil med släp, lätt lastbil med släp, husbil < 3,5 t med släp
landsväg 80, motorväg 80 (eller 100 ***)

Fordon > 3,5 t med släp, fordon > 7,5 t utan släp
landsväg 60, motorväg 80

* Rekommenderad högsta hastighet är 130.

** Skyltade omkörningsförbud för tung lastbil gäller också husbilar över 3,5 t. Husbilen måste byta till körfältet längst till höger och sänka hastigheten till 80 eller därunder. När förbudet upphör får hastigheten 100 återupptas.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
I böckerna för Camping Card ACSI finns också uppgifterna om gällande hastigheter i informationen för varje land som är med.
Jag brukar själv gå in i och friska upp minnet där.
Det finns även en hel del nyttig information om annat där också.

Hastigheterna finns också inlagda i Garmins gps för camper.
Använder den själv.

Krister
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56616

Guest
Tack för snabbt svar. När jag ändå är i farten.... Vet nån även vad som gäller i Holland, Belgien och Spanien?
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
I Danmark gäller högst 80 km, samt 70 km på 80 vägar för HB över 3,5 t. Jag skaffade tempo 100 i Danmark nu i april. Får då köra max 100, samt 80 på 80 vägar. Tempo 100 skaffar man på bilpovningar i Danmark som klarar fordon över 3,5t. Kostade 500 danska kronor i Slagelse i somras. Behöver inte heller förnyas...
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
I Danmark gäller högst 80 km, samt 70 km på 80 vägar för HB över 3,5 t. Jag skaffade tempo 100 i Danmark nu i april. Får då köra max 100, samt 80 på 80 vägar. Tempo 100 skaffar man på bilpovningar i Danmark som klarar fordon över 3,5t. Kostade 500 danska kronor i Slagelse i somras. Behöver inte heller förnyas...
Jag läste följande;

”Högre husbilsfart i Danmark
mar 16, 2018

Sedan 15 mars har de danska myndigheterna höjt den högsta tillåtna hastighet för husbilar med en totalvikt från 3 501 kg t.o.m. 7 500 kg”

Stämmer inte detta?, eller är det kopplat till Tempo 100?
 
F

F.d. 56616

Guest
Har läst någonstans att om man har Tempo100 skylten på bilen så väljer man i vissa länder, tex France att tolka den som att bilen max får köras i 100km, trots att landet egentligen godkänner högre hastighet för berörd husbil.
I så fall är det ju bättre att köra 80 genom Danmark och inte skaffa nån sådan skylt, om man tänkt fortsätta söderut??
Vet ej om det stämmer. Många bud i frågan.....
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
..jo nog har polisen mycket annat att göra, men som jag tidigare skrivit om, så blev vi stoppade av polis söder om Köpenhamn nu i april. Visserligen ville dom "bara" kolla körkortsbehörigheten men "nästa" gång... som sagt Tempo 100 dekal kostar 500 DKR, så Vi tycker att det är värt för att slippa "fundera" på hur fort man kan köra....
 
Toppen