• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tidningsartikel om husbilsparkering

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Avståndet var som på en parkeringsplats i övrigt. Du kan öppna bildörrarna. Inget mer. Kan också tillägga att mitt på parkeringen var en upphöjd gångbana där varken bilar eller husbilar kan parkera. Bilden är taget vid skiftet när husbilar kör och badgäster kommer, då blir det luckor mellan bilarna. Men dessa luckor var inte tomma länge.
Hälsningar Helene och Micke:)
 

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Ibland är det bra att ta bilder. Som vi sa tidigare så var fyra husbilar kvar på dagen. Tre som låg på den husbilsavsedda platsen och en på den övriga parkeringen. Bilden vi tog är tagen senare än bilden i tidningen. Nu kan ni se att det bara finns en husbil kvar och postbilen avnjuter sin frukost samt att några badgäster har anlänt på torsdagsförmiddagen.
Hälsningar Helene och Micke.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    741,5 KB · Visningar: 81

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Problemet är att tio husbilar ockuperar tjugo platser. Det finns ingen möjlighet för vanliga bilar att komma in emellan. Inte konstigt att folk blir förbaskade. Det är trots allt en badparkering.

Dessutom finns det en alldeles utmärkt ställplats på hamnplanen centralt i stan med en fantastisk badplats, restauranger mm. Men den kostar ju 150 kr :(

Det pratas alltid om att vi husbilister är en köpstark grupp som spenderar mycket bara vi får stå centralt. Här belastar man bara kommunen utan att tillföra något.


Många tycker att 150,00 är för mycket för att bara stå på en P-Plats. Varför tar de inte efter tex Tyskland där man kan stå för från ca:4 € till 10 €.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Många tycker att 150,00 är för mycket för att bara stå på en P-Plats. Varför tar de inte efter tex Tyskland där man kan stå för från ca:4 € till 10 €.

Tyskland har över 6. 000 stellplatzer. Med den konkurrensen blir många billiga.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Vi står just nu i Ystads Småbåtshamn/Marina, och när man tittar på hur vissa breder ut sig så skäms man. Vet inte vad detta räknas som men på fråga i hamnkontoret om detta är parkering eller ställplats fick jag svaret att det är parkering. Och parkering för mig är just parkering och man får vara glad om man har 1-1,5 m till sin granne.
Här finns ett antal bilar med fullt utvevad markis, och dessutom utanför denna stolar att sola i, jag för min del hoppas att hamnvärden styr upp detta framöver, och på så sätt kanske kan plocka in många bilar ytterligare.

Ett bra exempel är Simrishamns Marinas nya ställplats, markerade rutor som är betydligt längre än vanlig parkering och 1,5 vanlig ruta i bredd.

//Tommy
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Tyvärr är det väl så att vi får läsa flera artiklar av den typen när vi inte kan följa reglerna. Åka omkring i naturen/terrängen i Natura 2000-områden är ju inte det smartaste.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Angående Höganäs, så har jag stått där på den nya platsen. Det är inte bara HB som parkera illa utan det är kaos på de parkerade personbilarna. Det parkerar precis hur som helst även där det ska vara HBs-platser och låser in varandra.

När jag låg där var det bara en HB och det var vi och vi stod på HBs-platsen. När vi skulle köra kom vi inte ut efterssom bilarna stod parkerade på vägen så vi fick vänta att köra tills ett par bilar kört så vi kom ut.

Det är så lätt att skylla på oss HB. Nästa gång ska jag ta en bild och skicka in och fråga om det ska se ut på detta viset när personbilar parkerar.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Typiskt Helsingborgs Dagblad.
Sveriges mest negativa tidning vad gäller husbilar.
Och har varit så under ett antal år.
Ändå har dom troligtvis högre reklamintäkter från husbilsföretagen än av campingnäringen.
Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Jag skall försöka utveckla min åsikt om Hd.
Jag upplever att denna tidning i sina artiklar försöker skapa en negativ opinion mot husbilar som inte befinner sig på en camping.
För att ta några exempel på skriverier det slutat med mindre bra resultat för vår del är
Norrebro hamn mellan Båstad och Torekov,
Ställplatsen i Vejbystrand,
Rydebäck som blev sex timmars parkering under sommarmånaderna.
Så när denna tidningen skriver om husbilar får jag negativa vibbar.

Krister.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Vräkta campare valde Portugal - Sydkusten.es

Ställplats Camper Areas M&H El Rincón blev stängd av myndigheterna 2 januari
Detta har diskuterats flitigt på nederländska och tyska husbilsforum som jag refererar till. Det har visat sig att stängningen är temporär för renovering av servicestationen, vilket visserligen måste ske på uppdrag av kommunen som har fått påtryckningar från campingägarna. Följande är ställplatsägarens svar på en förfrågan från gäster:
"Thank you for your interest! On tuesday the 2nd of January we close our Motorhome Aire but it is only temporary, maybe 2 or 3 weeks at the most. We hope to reopen around the 24th of January.The moment we open again I will mail you. This is all because of the constant attacks we have from the local campsites. Thank you and have a Happy New Year!"

/Julian
 
Toppen