• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tidningsartikel om husbilsparkering

Tobben

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
2034
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Rätt tänk har han Ulf Molin hoppas att han fortsätter och jobbar positivt för oss.
Och att husbilarna inte vräker ut sig med markiser och stolar på denna parkering utan att dom bara parkerar.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Han har "alla hönsen hemma" snart får vi även ha omröstning om bästa kommunalråd för husbilar. Ulf har ju fattat. Människor som inte äger en husbil vet inte om att det enligt lagen är en personbil. Jag visste det inte förrän jag köpt husbil.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Problemet är att tio husbilar ockuperar tjugo platser. Det finns ingen möjlighet för vanliga bilar att komma in emellan. Inte konstigt att folk blir förbaskade. Det är trots allt en badparkering.

Dessutom finns det en alldeles utmärkt ställplats på hamnplanen centralt i stan med en fantastisk badplats, restauranger mm. Men den kostar ju 150 kr :(

Det pratas alltid om att vi husbilister är en köpstark grupp som spenderar mycket bara vi får stå centralt. Här belastar man bara kommunen utan att tillföra något.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Jag bara undrar om ingen av oss alla i denna klubb är politiskt engagerad?
Elisabeth
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Gun Dogs , vilket enkelspårigt sätt att se på saken.
Man kanske bara vill stanna till och bada?
Ska man då tvingas in till staden och betala 150kr för att sedan åka vidare?
Kollektiv bestraffning , nej tack.

Allt är inte svart eller vitt , det finns gråvatten där i mellan.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

GuzziKungen.

Jag ber om ursäkt om jag uppfattas som enkelspårig.
Fast det är kanske du som ska be om ursäkt för ditt påhopp på mig.
Du har uppenbarligen inte förstått innehållet i artikeln. Det handlar just om
övernattning och vi som bor på orten kan ju enkelt konstatera att en del står
mer än ett dygn, vilket också antyds i artikeln. Det är det missbruket jag är
kritisk mot. Det slår tillbaks på hela husbilskollektivet.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

SORRY!
Då står det 1 lika i ursäkter, för jag ber om ursäkt om du inte menade det du skrev utan om vad artikeln handlade om.
Inte lätt för mig att förstå, när jag läser din text.
Men allt påhoppande från höger och vänster angående klagomål på husbilslivet gör mig less.
Sen att få höra att man kan ta in på ställplats för att det finns minsann bad brevid gör inte saken lättare.
Vi stannar ofta och badar på våra turer och vill inte ha några förbud att parkera bilen undertiden.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Dom här platserna nu som det pratas om i flera trådar där det gäller 24 timmar på så vore det väl tacknämligt om dom helt enkelt blev lappade. Och då menar jag inte bara ett besök av pvakter utan flera dygn i rad så ryktet sprider sig att det gäller att följa reglerna.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Hur kan man lappa dom ?
Dom parkerar ju bara inte en markis inte en stol ute på fotot!
Sedan kanske dom flyttat sig 1 m, kan även vara så att dom bara står över dagen.
Men det kanske inte handlar om dom på fotot som verkar sköta sig.

/Pelle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Gun Dogs , vilket enkelspårigt sätt att se på saken.
Man kanske bara vill stanna till och bada?
Ska man då tvingas in till staden och betala 150kr för att sedan åka vidare?
Kollektiv bestraffning , nej tack.

Allt är inte svart eller vitt , det finns gråvatten där i mellan.

Ja men när jag tittar på bilden så är i så fall dessa husbilsförare värdelösa på att "parkera", för att stanna till å bada, kanske dax för permobil :confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Hur kan man lappa dom ?
Dom parkerar ju bara inte en markis inte en stol ute på fotot!
Sedan kanske dom flyttat sig 1 m, kan även vara så att dom bara står över dagen.
Men det kanske inte handlar om dom på fotot som verkar sköta sig.

/Pelle

Som jag skrev så är det i flera trådar man pratar om dom som inte flyttar sig efter tex 24 timmar om det är en vanlig Pskylt. Skrev inget om bilden.

Vad det gäller lappa så är det inga problem alls. Fotografering plus klockslag.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Jo så sant som du skriver!
Men samtidigt får man tänka på dom "Svenska Migranter " som sålt hus & hem, Spanien på vintern Sverige på sommarn!
Det kostar att ligga på topp!
Mvh.


Ja men när jag tittar på bilden så är i så fall dessa husbilsförare värdelösa på att "parkera", för att stanna till å bada, kanske dax för permobil :confused:
 

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Vi övernattade där onsdag-torsdag. Vi låg på en plats gjord för husbilar i ena hörnet av parkeringen. Eftersom vi var ute efter sol och bad, kom vi på morgonen. Jag kan säga att mitt på dagen då alla badgäster var där fanns det bara 4 husbilar varav 3 låg på den husbilsavsedda platsen. På kvällen när badgästerna åkt hem fylldes det på med husbilar men även husvagnar och en tältare. Det är precis vid övergången på förmiddagen och på kvällen som det kunde upplevas som trångt. De flesta var tysk-regade.
Någon skrev om ställplatsen i hamnen. Den var fullsatt vid aktuell tidpunkt.
Kan också meddela att inga markiser var ute, alla var medvetna om att de befann sig på en parkering.
Med vänlig hälsning Helene och Micke.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Tack Helene & Micke för att ni förtydligar och förklarar hur det ligger till.

Det är ofta på HBK som i Kvällspressen att drevet går på felaktiga förutsättningar och då är det befriande med kommentarer som rätar ut frågetecknen.

Vi som husbilsåkare har allt att vinna på att visa tolerans o förståelse för varandra i stället för som i en del trådar hänga ut "andra" som syndabockar.

Jag tror på positiv information i stället för utpekande av negativa syndabockar.
Oftast är felaktiga beteenden inte beroende på att man vill göra fel utan att man har så mycket annat att hantera med sin nya situation som husbilsåkare att det blir fel ibland.

Så låt oss hjälpas åt att skapa positiva råd och informationsmaterial för de som är nya i husbilsgebitet och ta vara på det positiva i stället för drev.

De problem som förstoras upp är oftast mellan midsommar och en bit in i Augusti samt på några fåtal ställen där många vill vara samtidigt.

Åk till Marstrand eller Smögen 3 veckan i Augusti så kan ni stå på parkett....
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Intressant läsning! inlägg 17.
M. tråden handlade om fotot där avståndet mellan H-bilarna är åt He---te för stort för att vara Parkering!
Vad va avståndet mellan H-bilarna när ni bevistade "Parkeringen"?
Mvh.
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Tidningsartikel om husbilsparkering

Jo avståndet är helt fel och borde antingen vara större så en personbil fick plats eller mindre som på en normal parkering.
Men jag tror fortfarande att dessa personer inte tänkte på detta och om någon påpekat att det var fel avstånd så hade de säkert rättat till detta.
Det finns alltid "rötägg" som inte bryr sig men de är inte så många.
Så hjälp era kompisar med husbil att lära sig hur vi ska umgås så det blir hållbart i stället för att peka finger.
 
Toppen