• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thor, tom på kanaler

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Starta min parabol för första gången idag. Det är en Kathrein Cap 910 med mottagare UFS 940 sw.
Massor av satelliter/kanaler dök upp på skärmen så det vara bara välja kanal så ändra parabolen position till vald satellit. Dock så var satelliten Thor helt tom på kanaler. Jag har CA-modul som ska fungera med Canal Digital.
Någon som vet vad det kan bero på att Thors kanallista är tom?
Kanalerna ska väl visas även utan CA-modul eller om satelliten är skymd (vilket inte var fallet)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Thor, tom på kanaler

Du får antagligen göra en kanalsökning på Thor i installationen. Hade likadant på min Alden parabol idag
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Thor, tom på kanaler

Det ser ut som att du har sökt fria kanaler sök om med kodade kanaler.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Thor, tom på kanaler

Det är 31 förprogramerade satelliter inkluderande ca 4 000 TV/Radio kanaler, den visar både låsta och fria kanaler.
Jag har gjort installationen i CAP-mode (vet ej vad det innebär).
Får kolla om det går att göra en manuell sökning
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Thor, tom på kanaler

Om listen er 2 år gammel så forklarer det bortfallet. Det er et par eldre satellitter som er faset ut i Thor gruppen, de svenske kanalene var fortsatt aktive på de gamle til siste dag. De norske ble aktivt stengt ned så snart kanalene var oppe på Thor-5 og 6 - tidligere lå alle på Thor-3. Størst problem er det om antennen benyttet en kanal fra Thor-3 til søk etter Thor - da kan det kreves en oppgradering av firmware i antennen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Thor, tom på kanaler

Sök manuellt här har du en uppdaterad lista med all information

http://www.lyngsat.com/

Kolla i menyn att allt är riktigt ofta är detta ett problen när vi kommer till kunder.

1 LNB skall vara Universal
2 Spänning till Lnb skall vara tillslagen och 22khz tillgänglig
3 Sökning av kanaler i full scan mode, blind scan eller dyl den som tar längs tid. inte fast scan dá tar den bara programerade kanaler.

Lycka till skriv igen om det inta gár
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Thor, tom på kanaler

Sök manuellt här har du en uppdaterad lista med all information

http://www.lyngsat.com/

Kolla i menyn att allt är riktigt ofta är detta ett problen när vi kommer till kunder.

1 LNB skall vara Universal
2 Spänning till Lnb skall vara tillslagen och 22khz tillgänglig
3 Sökning av kanaler i full scan mode, blind scan eller dyl den som tar längs tid. inte fast scan dá tar den bara programerade kanaler.

Lycka till skriv igen om det inta gár

Jag ska testa ikväll,
mottagaren har alternativ enl. bifogad bild, är det simple LNB som jag ska använda mig av?
 

Bilagor

  • UFS_940sw.jpg
    UFS_940sw.jpg
    88,9 KB · Visningar: 9
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Thor, tom på kanaler

Ja om du bara har en LNB till din antenn troligast till en husbil.

har du en vridbar antenn sá kan du använda USALS Disec vrider antennen, men inte lämpligt till en husbil
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Thor, tom på kanaler

Trådstarteren har en Katherein automatantenn, er ikke 100% sikker men mener CAP er Katherein sin primære protokol for styring av denne antennen.

Et triks som jeg har benyttet på Oyster antenner er å la den fokusere på Hotbird som ligger på 13° øst for deretter å gå til en Thor kanal (1° vest) som finnes i listen - fungerte greit i sør-Spania mens Oyster normalt benyttet den gangen en kanal som ikke hadde footprint så langt sør for sin normale søkning etter Thor gruppen.

Men i og med jeg ikke kjenner teknikken og algoritmene for automatsøkingen på Katherein sine antenner så kan jeg ikke komme med en absolutt løsning.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Thor, tom på kanaler

Har försökt köra parabolen i manuell mode men kunde inte hitta Thor.
Jag kontakta Kathreins support och fick besked om från deras hemsida ladda hem en ny kanallista där dom lagt in några Thor kanaler.
Efter det var det bara att ställa sig på en av Thor kanalerna och göra en ny sökning (i CAP mode).
Parabolen sökte då automatisk upp Thor och ladda ned samtliga Thor kanaler.
 
Toppen