• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Termostablandare

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har nästan skållat mig i duschen ett par gånger, någon som lyckats montera termostatblandare?
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Re: Termostablandare

Har letat men hittar ingen ,skulle man kunna använda vanlig badrumstandard.

Som jag skrivit i ett tidigare inlägg om samma ämne monterade jag en numera till åren kommen termostatblandare FM-mattsson i samma utrymme som pennan finns i. Där fanns hyggligt med platts och då jag gjorde så att jag tempererade vv-ledningen som matar både dusch och handfat fick jag därmed skållskydd på båda dassa ställena. Kökets varmvattentillförsel berördes inte.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Termostablandare

Mora armatur funkar fint i "Skorven II". Till höger ser man kallvattenarmaturen med vatten direkt från kylen. Den röda knappen är strömbrytaren.

kök.jpg

Termostatblandare på muggen också naturligtvis.

Jappe
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack Åke!
Blir svårt att montera i duschen ,så din lösning verkar bra, hur lyckades du få till kopplingarna antar att det skiljer i dimensioner?
Har vanlig blå/röd hård slang.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det verkar som man måste montera Kama eller liknande ,hade tänkt ha den integrerad i blandaren, som vanlig villastandard ,men det verkar som man måste montera den på ingående varmvattten.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Termostablandare

Jag hade under några år duschblandare av "campingkvalitet" men tröttnade på att behöva hålla in en spak under duschningen. Då monterade jag in en
duscharmatur av villatyp och det fungerar fantastiskt.

IMG_20171015_163736.jpg

Som du ser har jag minskat rördim. för att passa bilens slangar genom att löda ihop kopparrör steg för steg till rätt dim. Om du inte har utrustning för att löda själv kan säkert en rörmontör fixa det. Han har kanske smartare grejer än jag hade.

:)
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Termostablandare

oftast är kökskranar etc bara plastkranar som är överdragna med kromliknande folie, alltså m.a.o. skräp mycket svagt att man inte kan tillhandahålla termostat kranar då barn och vuxna ofta riskerar att skållas t.ex. i duschen.
Bara ett exempel i raden på hur lite man egentligen får för pengarna när det
gäller husbilar/fritidsfordon.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Re: Termostablandare

Tack Åke!
Blir svårt att montera i duschen ,så din lösning verkar bra, hur lyckades du få till kopplingarna antar att det skiljer i dimensioner?
Har vanlig blå/röd hård slang.

Hej igen, Olof!
Som du kan se på de bifogade bilderna så blir det lite av att man tager vad man haver. De två inkopplingarna är av äkta plast sådana som följer med en ShoreFloe tryckvattenpump. Utkopplingen är en vanlig övergång till trädgårdsslang i mässing, dessa delar är exempel på lösning men varierar med vad blandare du får tag på. Jag vill vara noga med att påtala att detta är just den lösning jag funnit fungera de senaste 25 åren, andra har säkert andra lösningar.
 

Bilagor

  • DSC_0094.JPG
    DSC_0094.JPG
    101,8 KB · Visningar: 77
  • DSC_0095.JPG
    DSC_0095.JPG
    115,6 KB · Visningar: 72
  • DSC_0096.JPG
    DSC_0096.JPG
    282,4 KB · Visningar: 72

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Termostablandare

Tack,hittade denna från en tidigare tråd, någon som provat?

https://www.lightinthebox.com/sv/termostatisk-blandningsventil-0912-phw-02_p113096.html?prm=1.5.1.1[/url]
 
Toppen