• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Termometer hängt sig

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej, termometern till motorn har hängt sig på mitten vad göra, har bytt givaren men den går ner till 0 när jag tar ut nyckeln, någon i detta eminenta gäng som har ett förslag
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Jordfel kanske ta en startkabel från minus på batteri till någon bult på motorn och se om det blir någon ändring hade något liknande fel förra hb
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Hej, termometern till motorn har hängt sig på mitten vad göra, har bytt givaren men den går ner till 0 när jag tar ut nyckeln, någon i detta eminenta gäng som har ett förslag
Hej Lennart!
Hade samma problem på min IVECO med bränslemätaren. Fick tipset att göra en 'Norsk reset' dvs ta bort +kabeln från batteriet och vänta tills all laddning i systemet tömts. Detta kan ta allt ifrån 2 min till 30 min beroende på hur många kondensatorer det finns i systemet som håller kvar laddning. Jag kortslöt för säkerhets skull mellan + och - kablarna för att helt säkert tömma systemet. Obs detta måste göras med bortkopplad + kabel från batteriet och bortkopplad matning till bodelsbatteriet annars händer det grejer!
Du kan ju mäta spänningen först mellan kablarna innan du kortsluter för säkerhets skull. Jag hade dessutom en kabel med 5A säkring på att kortsluta med....
Denna 'Norska reset' hjälpte. Kanske det kan hjälpa i ditt fall också.
Lycka till
Claes
 
Toppen