• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TenHaaft, odugliga kanallistor

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Vi har en Caro Digital på husbilen. Den fungerar bra, men häromveckan bröt jag mot en gammal grundregel.
Rör ingenting som fungerar.

Jag såg ny programvara och kanallista på deras hemsida. Eftersom det händer lite på kanalfronten laddade jag hem och installerade i husbilen. Dumt, mycket dumt. Efter det var det inte mycket som fungerade. Jag valde den svenska kanallistan.
Jag hittade 7-8 kanaler i listan, daterad februari 2018. Jag fick börja från början och söka kanaler och fixa till en egen favoritlista som jag vill ha den. Det tog lite tid. Trots det har jag ännu inte hittat TV 6 och Eurosport 2. Tv 6 kan jag vara utan, men Eurosport 2 använder vi en del.

Flera mail till TenHaaft med förfrågan om hjälp att hitta mina saknade kanaler besvaras bara med att de skickar ett par äldre versioner av firmware. Jag tycker nog att en månadsgammal kanallista borde vara mer aktuell. Dessutom borde väl svenska kanaler på Thor ligga mer samlade i början. Nu får man leta även i slutet av över 1 500 hundra kanaler i listan. Inte speciellt proffsigt.

Jag ringde även JR Larmcenter för att få tips. De är duktiga på detta. Jag pratade med en trevlig (som alltid) kille där. Har man vägarna förbi där, så kan man få en bra kanallista de själva fixat till. Han rådde mig även att hålla mig till grundregeln nämnd ovan. Han uttryckte sig naturligtvis trevligt och diplomatiskt, men andemeningen var att jag klantat till det. Bara att hålla med, tyvärr.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg holdt meg langt unna norsk og svensk kanalliste i de 15 år jeg hadde Oyster. Brukte alltid den store orginale selv om den hadde Thor langt ute i listen. Det var først med HD Europa tuneren at de snudde det hele litt på hodet ved å ha en redirigerings tabell som plasserte våre nasjonale kanaler først etter vi valgte land. Selv foretrakk jeg den gamle flate listen.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Javisst Knut, man ska lära av misstagen.
Det du kallar originallista kallas nu Universal om jag minns rätt. Det bästa är nog att använda den och sedan sätta upp sin egen lista därifrån, även om det tar lite tid. Jag tror att man kan spara ner den när den är färdig.
De anpassade listorna för olika länder verkar inte alls genomtänkta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Helt rett, de ble laget av noen tilfeldige i de forskjellige land. Så var det i alle fall fra starten, universal listen er en helt grei scanning av hvilke kanaler en klarer å fange fra hver satellitt gruppe. Den tid jeg hadde regelmessig kontakt med utviklings avdelingen hos Ten-Haaft så oppdaterte de universal listen 3 til 4 ganger i året. Selv brydde jeg meg ikke med å fikle til egen liste, satte start satellitt til Thor og brukte kanallisten til å velge rett kanal om den ikke husket hvilken jeg så på sist.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Det är ändå märkligt att jag trots sökning efter nya kanaler inte hittat TV6 och Eurosport 2HD. Eurosport 2 ser jag på flera platser, men det fungerar inte. TV6 ser jag inte alls även efter ny sökning.
I morgon ska jag lägga på några grader på skew-vinkeln. Jag måste vrida parabolen manuellt, men det är lätt. Det finns en gradskala på antennen. Sedan blir det en ny sökning.
Jag har från TenHaaft fått ett par äldre versioner av kanallistor. Det ska gå att använda en äldre lista med nyaste firmware. Eftersom jag ändå måste göra en egen sökning gör det kanske ingen skillnad.
Jag funderar på om det går att manuellt knappa in parametrarna för en kanal (ex- Eurosport 2), men jag vet inte riktigt hur det går till och vilka data som behövs. Man kan på ex.vis Lyngsats sida se en del värden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er litt omstendelig å knappe inn parameterene - men det finnes i menyene. Noe helt annet er at eldre tunere ikke støtter HD kanaler. Hvilken boks sitter i din bil? Updates Oyster® | ten Haaft Oyster har bilder av de fleste boksene som har vært i bruk. Det mangler en svart boks for Oyster Digital CI fra 2002 :D

Som de skriver i beskrivelsene, kontaktene forteller hvilken generasjon det er. 2 SCART for de elste, 1 SCART for de nyeste SD boksene og HDMI for HD boksene. Ser de hopper elegant over HD boksen for det tyske markedet, den var i salg i ett år og manglet CI plassen.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Jag uppgraderade till HD-boxen för ett par år sedan, eftersom fler och fler kanaler gått över till HD. Jag kunde ha bytt till en modernare TV och behållit den gamla boxen för styrningen. Med lite efterklokhet kanske jag borde ha gjort det.
Idag ändrade jag skew-vinkeln några grader för att ev. bättra på signalkvaliteten lite.
När jag sedan gjorde en ny kanalsökning ramlade det in c:a 80 nya kanaler från Thor. Den stora majoriteten använder vi inte (Canal Digital), men glädjande nog fick jag med Eurosport 2. TV6 såg jag däremot inte till.
Det verkar som om en kanalsökning kräver extra god signal för att bli optimal. Jag ska prova med ett annat läge vid tillfälle, mest av nyfikenhet. Dyker inte TV6 upp så klarar jag mig utan.
 
F

F.d. 54610

Guest
Hej!
Har du kvar någon kanallista som du kan dela med dig?
Jag behöver en till min Oyster.
/Per
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nyeste software og kanallister finnes på Updates Oyster® | ten Haaft Oyster - det er bilde av de forskjellige boksene på denne siden. Du må trykke på Top variant for den mest brukte serien med innebygget tuner i boksen. Les først instruksjonen før du starter!
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Nej tyvärr Per.
Jag har inte sparat ner listorna på USB-minne. Du gav mig en bra idé om att jag borde göra det. Numer laddas de ju upp från USB, då måste det vara enkelt att gå andra vägen.
Jag tog den jobbiga vägen och sökte fram alla kanaler, sedan plockade jag ihop en egen favoritlista i den ordning jag vill ha.
 
Toppen