• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia roaming Europe

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia roaming Europe

När man köper? Telia menar här att man gör det på avbetalning som t.ex. med mobiltelefonen därav bindning!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Tack, mycket intressant, det här skall jag kolla upp redan imorgon.

Vi har en ny produkt, "Framtidens nät", som är ett mobilt bredband från Telia.

TommyD

Dubbelkolla också om det fortfarande är hastighetsbegränsat i övriga EU. När jag kollade av abonnemangen för någon vecka sedan såg jag i det finstilta att det var strypt till 1Mbit/s utanför Sverige.
Bindningstiden som krav är nog för att man inte skall kunna hålla på att ändra storleken på abonnemanget efter planerade resor. 80Gb extra data för 250:- inför en resa skulle ju vara ett fynd om man jämför vad det kostar att köpa extraskvättar :D
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Dubbelkolla också om det fortfarande är hastighetsbegränsat i övriga EU. När jag kollade av abonnemangen för någon vecka sedan såg jag i det finstilta att det var strypt till 1Mbit/s utanför Sverige.
Bindningstiden som krav är nog för att man inte skall kunna hålla på att ändra storleken på abonnemanget efter planerade resor. 80Gb extra data för 250:- inför en resa skulle ju vara ett fynd om man jämför vad det kostar att köpa extraskvättar :D

Såja, efter att ha väntat i 20 minuters telefonkö så kom då Kristoffer på Telias kundservice fram och förklarade vad som gäller.....

Vi har Mobilt bredband 30, med 300 GB/månaden och betalar för det 359 kr i månaden, bundet i ett år som i vårt fall är april 2018.

När vi köpte abonnemanget hette det att det bara skulle fungera i Sverige.

Tack Kronvall för din länk som du lade in igår, med den som underlag var min fråga till Kristoffer, om det gällde även vårt abonnemang.

Ja blev svaret, men.....
- Max 20GB/månaden, sedan får man köpa till och priset är 299 kr för 10GB.
- Gäller endast under den tid abonnemanget är bundet. Att förlänga bindningstiden och därmed förlänga möjligheten att användas utomlands gjorde man genom att köpa ny hårdvara, billigast enligt Kristoffer var en router.

Enligt Kristoffer är det inga begränsningar i vare sig hastighet eller tid.

Det här betyder kanske att Telia's mobila bredband i slutänden seglar upp som ett intressant alternativ, för de som är borta längre än de 4 månaderna som andra operatörer lagt in som gräns.

Sedan kommer frågan, stämmer det Kristoffer sa? Frågan är nog ny för kundsupporten och jag vet inte hur djupa kunskaper de hunnit få.

Frågade i alla fall, "är du helt säker på det här?" Han svarade, "JA" och jag noterade inget darr på stämman.:)

TommyD
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Telia roaming Europe

När jag skulle säga upp mitt mobila bredband (obundet) fick jag till svar att du som är helkund får ha ett gratis mobilt bredband och surfa hur mycket du vill.
Jag har fått bekräftelse på detta på mailen men har inte läst all formalia som ligger hemma i postlådan. Frågan infinner sig då, kan jag också surfa ute i Europa med mitt mobila bredband för det är ju i sig också bundet. Abonnemanget är gratis så länge jag är helkund.:confused:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Tack för alla uppslag , följer med intresse. Frågan är hur uppdaterade de olika kundtjänsterna är. Avvaktar tills vidare.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Vad innebär det att vara helkund hos Telia? Hur många abonnemang måste man ha?
EssoJ
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Telia roaming Europe

Vi har två mobiler, fast bredband, telia TV paket med Telia Play+ dessutom varit kund pånett eller annat sätt sedan vi gifte oss 1975.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Vi har Telia Mobilt Bredband, 135GB sparade. Jag har ringt sex gånger och får besked från alla utom en att "Ja det ska fungera ute i Europa". En person har sagt "Nej ni måste ha Mobilt Bredband Komplett". Vem som har rätt vet jag inte men det funkar i alla fall bara ca en timme när vi nu är i Tyskland. Var likadant i Danmark och Holland.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Se upp den 9 juni. Så här har vi fått från Telia:


Hej!

Från och med den 8:e juni gör vi om våra abonnemang för mobilt bredband.

Den förändring som sker för ditt mobila bredband är att tjänsten Fri roaming i Norden & Baltikum avslutas. Det innebär att du från detta datum enbart kan använda ditt abonnemang inom Sverige.

Vi hoppas att förändringen inte påverkar dig i allt för stor utsträckning. Du har givetvis rätt att säga upp abonnemanget om det inte motsvarar dina förväntningar. Uppsägningen ska ske senast 15:e maj och träder i kraft 8:e juni.

Läs mer på telia.se/mbbsverige

Hälsningar Telia
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Det brevet fick jag för några veckor sedan, se inlägg 31, "mycket vatten har runnit under broarna sen dess":D
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Telia roaming Europe

Se upp den 9 juni. Så här har vi fått från Telia:


Hej!

Från och med den 8:e juni gör vi om våra abonnemang för mobilt bredband.

Den förändring som sker för ditt mobila bredband är att tjänsten Fri roaming i Norden & Baltikum avslutas. Det innebär att du från detta datum enbart kan använda ditt abonnemang inom Sverige.

Vi hoppas att förändringen inte påverkar dig i allt för stor utsträckning. Du har givetvis rätt att säga upp abonnemanget om det inte motsvarar dina förväntningar. Uppsägningen ska ske senast 15:e maj och träder i kraft 8:e juni.

Läs mer på telia.se/mbbsverige

Hälsningar Telia

Det var samma info jag fick när jag ändrade våra abonnemang och fick det mobila bredbandet gratis. Kan aldrig tänka mig att Telia erbjuder oss som helkund gratis mobilt bredband med fri surf så länge vi är helkund, och dessutom att det går att använda ute i Europa. Telia passar oss bra men att dom är så bra, tvivlar vi på.
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Telia roaming Europe

Lite knepigt med envägsfritt då det gäller sms/samtal, det gör att man måste hålla kolla på att det bara rings/sms:as åt ena hållet.
Måste man ringa från Sverige så får den som är på resa låta bli att svara och sedan ringa upp.
 

Leif.Lisa

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Östersund
HBK-Nr
12126
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Fick också som helkund ett gratis Mobilt bredband idag med 20 GB surf+ en extra pott på 100 GB. Gratis så länge jag är helkund. Däremot kan jag INTE
nyttja det i utlandet.
Som lösning föreslog man att jag köper ett mobilabonemang som heter KOMPLETT m extra surfanslutning för att koppla upp mot platta eller dator.

Det ger :.
Fri surf på sociala medier i EU/EES
Surfa och ring i EU/EES för samma pris som hemma
Surfpott – behåll din oanvända surf (från 20 GB)

Någon som vet hur detta funkar?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Fick också som helkund ett gratis Mobilt bredband idag med 20 GB surf+ en extra pott på 100 GB. Gratis så länge jag är helkund. Däremot kan jag INTE
nyttja det i utlandet.
Som lösning föreslog man att jag köper ett mobilabonemang som heter KOMPLETT m extra surfanslutning för att koppla upp mot platta eller dator.

Det ger :.
Fri surf på sociala medier i EU/EES
Surfa och ring i EU/EES för samma pris som hemma
Surfpott – behåll din oanvända surf (från 20 GB)

Någon som vet hur detta funkar?

Se mitt inlägg nr 10 direktlänk: http://www.husbilsklubben.se/forums/t102136-3/#post857310

Där ser du en sammanfattning av hur jag ordnat det ...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia roaming Europe

Du surfar 20 GB/mån tidsobegränsat i EU/EES eftersom du har mobilabonnemang hos Telia (inget fel i det, varken prismässigt eller hastighets-&-tillgänglihets-mässigt). Vill du surfa med plattan istället för mobilen, då kostar det 29:-/mån (samma som med f.d. Telenor). Det är det hela! Köpa ytterligare 10 GB surf tycker jag är lite väl dyrt, men hoppar gärna över till en annan operatör med bättre villkor. Just nu finns det ingen med bättre villkor och Telenor, som jag var så fäst vid, det ser jag bara som en långutdragen "neverending" sorghistoria!
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
"Lite knepigt med envägsfritt då det gäller sms/samtal, det gör att man måste hålla kolla på att det bara rings/sms:as åt ena hållet.
Måste man ringa från Sverige så får den som är på resa låta bli att svara och sedan ringa upp."
Det där har du missuppfattat. Du kan inte ringa kostnadsfritt till utländska nummer när du är i Sverige och så har det alltid varit. Om du däremot ringer en bekant som är utomlands med ett svenskt abonnemang är det ett vanligt Sverigesamtal för dig. Var mottagaren befinner sig behöver du inte fundera över.

/CG
 
Toppen