• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor Frihet

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Jag loggade in på mitt konto på Telenors hemsida. Där kan jag se min förbrukning utöver fasta kostnader. Förra gången jag hade Telenor, blev jag hela tiden smålurad på småkostnader i samband med "surf50". Nu när jag tittar ser jag att dom har debiterat mina samtal till Norge (morsan) men inget övrigt.

Lite småsnålt när dom är ett statligt norskt bolag. Men det får jag leva med för det är enligt villkoren

Skärmklipp 2016-08-17 09.57.01.png

När första riktiga fakturan kommer, ska jag begära ut en trafikspecifikation och kolla att det stämmer.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Jag hittar inte någon skrivning om just Grand Canaria på Telenors hemsida.
Däremot anger man att Telenor Frihet gäller inom EU/EES-länderna.
Grand Canaria tillhör Spanien och Spanien är medlem i EU.

Jag ställer frågan till Telenor Kundtjänst om Grand Canaria och om Madeira som tillhör Portugal.
Återkommer.

Svar från Telenor:
Följande länder med kolonier ingår i Telenor Frihet:
Belgien
Bulgarien
Cypern (södra)
Danmark
Estland
Finland (inkl. Åland)
Frankrike (inkl. Franska Guyana, Martinique, Reunion)
Gibraltar
Grekland
Irland
Island
Italien
Kroatien
Lettland
Lichtenstein
Litauen
Luxemburg
Malta
Nederländerna
Norge
Polen
Portugal, inkl. Madeira, Azorerna
Rumänien
Slovakien
Slovenien
Spanien inkl. Kanarieöarna
Storbritannien
Tjeckien
Tyskland
Ungern
Österrike
Länder som inte nämns ovan, t.ex. Schweiz ingår inte i Telenor Frihet.
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Har nyss använt Telenor frihet i Champagne samt hela vägen ner från cote du rhone till Avignon, sedan vidare upp till Gorges du Verdon. Det fungerade lika bra där som i Tyskland etc. Har haft mkt korta stunder utan täckning eller med svag täckning, men knappast värre än vad man kan råka ut för med Telia hemma.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Nu så är vi också snart med Telenor Frihet. Redo för Europa. :)

50 GB, surfkort till pucken, var sitt telefonkort, ingen startavgift. 557kr/ mån.
Vi resonerade mycket fram och tillbaka om att binda upp sig. Tja, vi valde att göra det. Tiden går ju så fort och nu behöver vi inte fundera på detta på ett tag.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Telenor Frihet

Ändrade mitt abonnemang på Telenor till Frihet när det kom. Har 12Gb nu men undrade över hur många Gb man skulle behöva om man stramar tv?

Monicka

Streamad video i hyfsad kvalité (SVT Play, Netflix, YouTube, ViaPlay...) tar mellan 0,5-1gb/h beroende på vilken kvalité man streamar i.

Edit: Detta gäller givetvis Slingbox, Belkin TV och andra liknande lösningar också.
 
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet EU ändrar roamingen

Dags att låsa "Frihet"

EU-förslag: Gratis roaming – men med förbehåll
Som de flesta redan känner till kommer roamingavgifterna att slopas inom EU nästa år. Men enligt ett nytt förslag från EU-kommissionen kan de riktiga storkonsumenterna komma att få betala roamingavgifter ändå. Detta då man måste ansluta till operatören i sitt hemland minst var 30:e dag om man vill slippa avgifterna. Det skriver IDG.

Operatörerna är skyldiga att tillhandahålla sina kunder 90 dagars gratis roaming, men det förutsätter att alltså att man ansluter till sitt hemnät med jämna mellanrum. Således kan den som reser mycket i till exempel tjänsten få fortsätta att betala.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

Jaha! Typiskt EU-krångel. Då får man väl skicka hem sitt SIM-kort efter 3 månader utomlands och låta någon hemmavid använda kortet där. När man fått kortet tillbaka kan man använda det 3 månader till. :rolleyes:

Hoppsan! 30 dagar var det visst. Förslaget är helt sanslöst korkat och borde förpassas till papperskorgen tillsammans med byråkraten som har hittat på detta!

Jappe
 
Senast ändrad:

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Hmmm, då får man hitta på något. Kanske köpa ett extra kort som får vara kvar hos någon i Sverige.

Vi får se vad som händer till sommaren. Denna vinter har vi iaf Frihet.:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Pratade med någon om detta redan i vintras och då sades det att vissa länder kommer att vara billigare än andra och då kommer "alla" att vilja ha SIM-kort i dessa länder. Det skulle innebära "katastrof" för resten av Europa's operatörer vilket kanske inte är så OK när man tänker efter. Jag/vi kommer att köpa kontant SIM-kort (som förr i världen) i respektive land där vi kommer att vistas någorlunda längre tid (t.ex. Spanien/Portugal). Det har fungerat förr...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

Det var ju just det som var meningen med EU! Konkurrensen skulle få ner priserna och kunderna kunde välja de billigaste alternativen. Regelverket i EU börjar numera likna ett lapptäcke där lobbyisterna firar triumfer!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Ok! Nu får vi se vad EU parlamentet kan vara bra för?

Federley: EU-parlamentet vill stoppa roamingtak

EU-kommissionen har föreslagit ett tak på 90 dagar för fri roaming när det införs inom unionen. Men enligt den svenska EU-parlamentarikern Fredrick Federley (C) finns en majoritet inom parlamentet mot att släppa igenom en sådan begränsning.

– Den begränsningen har aldrig diskuterats tidigare. Vår bestämda tolkning är att parlamentet inte backar en sådan, säger Federley till TT.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Nu är jag på rätt tråd Ralph och kan fortsätta med Telenor Frihet utan att få dåligt samvete. Fick svar från Telenor på det mesta jag frågade om, dock inte allt. T.ex. kostar det något om jag SMS:ar från vår HB i Spanien till vår granne som står på andra sidan "tomtlinjen". Har grannen fortfarande fördraget kl 11:00, då kanske ett litet SMS skulle kunna göra underverk. Problemet är bara att grannen är från Scotland och jag SMS:ar från Spanien. Det SMS:et borde kosta extra och enligt Telenors ordinarie taxor om jag har förstått allt rätt.

- Abonnemang med 12 GB surf + extra SIM-kort kostar 328:-. Betalar jag ytterligare 100:- kronor då slipper jag 24 mån. bindningstid. Ringa & surfa i EU/EES för 428:- är toppen!
- Medlemskostnad 149:- (utan bindning), gör att även den andre i familjen åtnjuter samma förmåner med Telenor Fritid.

Med "två flugor i en smäll" dvs. 2 x Telenor Frihet & 12 GB surf/mån obundet för 577:- är helt OK! Sen kan man fylla på ytterligare 10 GB via hemsidan, för 199:-, precis som du sa Ralph.

Så här är det när HBK är som bäst! En veteran gör 2 nykomlingar glada och nöjda på mindre än 2 timmars tid här på nätet...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Nu är jag på rätt tråd Ralph och kan fortsätta med Telenor Frihet utan att få dåligt samvete. Fick svar från Telenor på det mesta jag frågade om, dock inte allt. T.ex. kostar det något om jag SMS:ar från vår HB i Spanien till vår granne som står på andra sidan "tomtlinjen". Har grannen fortfarande fördraget kl 11:00, då kanske ett litet SMS skulle kunna göra underverk. Problemet är bara att grannen är från Scotland och jag SMS:ar från Spanien. Det SMS:et borde kosta extra och enligt Telenors ordinarie taxor om jag har förstått allt rätt.

- Abonnemang med 12 GB surf + extra SIM-kort kostar 328:-. Betalar jag ytterligare 100:- kronor då slipper jag 24 mån. bindningstid. Ringa & surfa i EU/EES för 428:- är toppen!
- Medlemskostnad 149:- (utan bindning), gör att även den andre i familjen åtnjuter samma förmåner med Telenor Fritid.

Med "två flugor i en smäll" dvs. 2 x Telenor Frihet & 12 GB surf/mån obundet för 577:- är helt OK! Sen kan man fylla på ytterligare 10 GB via hemsidan, för 199:-, precis som du sa Ralph.

Så här är det när HBK är som bäst! En veteran gör 2 nykomlingar glada och nöjda på mindre än 2 timmars tid här på nätet...

Skulle jag vara dig så skulle jag skaffa ett simkort för data också. Kostar bara 29kr/mån. Sätta den i routern och ha alla Internet of things där. Typ plattor Gps Pc m.m.. Ha takantenn till routern så har du alltid kontakt även när mobilerna sviker.

IMG_20160815_211333.jpg
 
Toppen