• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor Frihet

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

SirMcLain! Hör av dig när du kommit in i Frankrike. Det är det jobbigaste landet i Europa när det gäller Internetuppkoppling. Jag har betalat dyrt de gånger jag har lyckats köpa kontantkort i det landet. Senast jag var i Frankrike lyckades jag inte med att köpa ett sim-kort alls, trots besök hos de största bolagen. Man skyllde på allt möjligt mellan himmel och jord. Bom stopp!

Otroligt spännande! Har Telenor lyckats öppna Frankrike för oss turister? Jag väntar spänt på rapport!

Jappe

Telenors Frihet gäller inom hela EU - inkl. Frankrike!

//Ika
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

Jag vet väl det men har Telenor valt rätt samarbetspartner(s)?

Jappe
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Funderar på att komplettera med denna nästa utlandsresa, provade i helgen, funkade bra.


ZTE MF910 - kompakt router för alla tillfällen
En smidig WiFi-router med inbyggt batteri som utan ström tillkopplat, har cirka 8 timmars batteritid. Du har 4G/LTE-hastighet på upp till 100Mbit/s ned och via 3G 42Mbit/s, beroende på abonnemang. Koppla upp alla dina mobila enheter, var du än är och surfa i hög hastighet.


*Faktisk hastighet kan begränsas av Internetleverantör eller driftförhållanden.

Kraftfullt batteri
Routern har försetts med ett kraftfullt batteri på 2300 mAh. Tack vare det kan den drivas i upp till 8 timmar.När batteriet är på väg att ta slut kan man enkelt ladda upp det igen via en micro-USB-kabel. USB-kabeln ansluts till en dator eller en reseladdare (ingår).

Smarta lösningar
ZTE MF910 har stöd för upp till 14 enheter som är uppkopplade samtidigt, vilket gör att du inte behöver kompromissa med vilken enhet du ska kunna surfa på. Och tack vare dubbla frekvenser, 2,4GHz och 5GHz, gör att belastningen i ditt nätverk genom routern inte blir för hård. Med den tydliga färgskärmen på 1,44" så kan du alltid hålla koll på statusen för batteri och nätverk.
 

Bilagor

  • zte-mf910-wifi-router-lte-telenor(215248)_2_Normal_Large.jpg
    zte-mf910-wifi-router-lte-telenor(215248)_2_Normal_Large.jpg
    17,5 KB · Visningar: 835

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Jag vet väl det men har Telenor valt rätt samarbetspartner(s)?

Jappe

Hur menar du? Det är väl som med alla operatörer - de fungerar lite olika bra i olika delar av landet...

I Tyskland hade vi t ex vodaphone som hade bra täckning i större delen av landet men dock inte överallt.

//Ika
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

Jag sitter och petar på en nalle just nu. Kolossalt enerverande. Återkommer när jag får tillgång till datorn.

Jappe
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Det var ngn som har valt operatör manuellt och det verkade ha fungerat bra. Så om Telenors "valda" samarbetspartner kan bytas ut mot en operatör man själv kan välja så är ju det toppenbra :).

Vi testade aldrig detta utan telefonen tog automatiskt en operatör o det funkade mycket bra för oss i alla de länder vi besökte nu i sommar (dock inte Frankrike) :).

//Ika
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

Jag har varit runt i Europa en hel del de senaste decennierna och överallt har det gått att nå nätet per lokala simkort hyfsat - utom i just Frankrike. Därav min nyfikenhet på hur det fungerar i det landet. Frankrike är ett fantastiskt land men just när det gäller Internet så har jag blivit förvånad (förskönande omskrivning av förbannad) många gånger. Jag hoppas att Telenor har lyckats bryta igenom muren till det statliga telebolaget som har den bästa uppkopplingen i landet. Men, Frankrike är inte vilket land som helst och Parisarna är lite speciella, milt uttryckt!

Jag ser fram emot SirMcLains rapport!

Jappe

PS. Vodafone fungerar bra i stora delar av Europa men jag har aldrig stött på det bolaget i Frankrike. I Tyskland kommer de in som god tvåa efter DTK.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Så ni pratar pöjkar när jag sitter med facit.:p:

Jag har ju en ZTE 910 funkar kanon med 2 mimo antenner på taket.

Min fältstudie över Telenor "Frihet" fortsätter. Just nu med intensiva empiriska fälttester i Frankrike. Just nu roamar jag på 3G med SFR. Fungerar tillfredsställande. Hela vägen 85 mil från Moseldalen idag till Remoulins har fungerat klanderfritt. Både mobiler och router.

Hej och välkommen till Frankrike.

Ringa/sms/mms: Ingår kostnadsfritt inom Frankrike och hem till Sverige.
Svara: Ingår kostnadsfritt.
Surf: Du använder kostnadsfritt den surfmängd som ingår i ditt abonnemang.

För övrig prisinformation se telenor.se/utomlands

Trevlig resa önskar Telenor


Hyfsat bredband trots att jag befinner mig i en grop.

BBK_Resultat_2016.08.14_21.08.04.png

Jag upplever att Frankrike har mycket bättre utvecklad 3 & 4G än Tyskland. Fälttestet Frankike kommer att pågå under 3 dgr i olika miljöer. Tills nu inget att klaga på.:):):)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Roaming og valg av nettverk er litt merkverdig, de fleste enheter forsøker å fortsette på samme operatør så lenge det finnes et signal. For telefon kan dette lett føre til at en ender på dårlig 2G uten internett, mens routeren bytter til annet nett fordi en har lagt pri 1 på LTE og pri 2 på 3G mens 2G ikke benyttes.

De fleste telebolag har gjensidige roaming avtaler med alle nett i de land de selv ikke har eget nett. Selv med eget nett kan det være roaming for kunder fra andre land på konkurrentenes nett. Eksempelvis kan en norsk Telenor kunde benytte Telia nett i Sverige uten at svenske Telenor kunder kan gjøre det samme.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Jag hittar inte någon skrivning om just Grand Canaria på Telenors hemsida.
Däremot anger man att Telenor Frihet gäller inom EU/EES-länderna.
Grand Canaria tillhör Spanien och Spanien är medlem i EU.

Jag ställer frågan till Telenor Kundtjänst om Grand Canaria och om Madeira som tillhör Portugal.
Återkommer.
 

Gurli

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Surf50 fungerade på Gran Canaria i januari, så man kan kanske tro att även Telenor Frihet ska fungera.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

SirMcLain:s fältstudie av Telenor "Frihet" fortsätter. Fälttesten i Frankrike var tvungen att avbrytas. Inte p.g.a Telenor utan att Frankrike hade storhelg och det var inte ens ståplats vid kusten. "Frihet" tuffade på. Kul att kunna ringa alla hemma utan att bry sig om kostnaderna. (utom morsan som har norskt nr.) Allt uppförde sig normalt i telefoner och router.

Nu är vi på landsbygden i Spanien. Jag gick för skojs skull in och kollade på tillgängliga nätverk. Det var som med flickor. "Mister du en, så står det dig tusen åter":D Hur många nätverk som helst.:):):)

Skärmklipp 2016-08-16 12.01.58.png

Lite konstigt är det.

Movistar 3G är bättre än Orange 4G? Men det kanske bara är lokala förhållanden?

Skärmklipp 2016-08-16 12.09.50.png

Jag avslutar nu min lilla fältstudie av Telenor "Frihet". Det fungerar som utlovat inom EU/EES + Kanarieöarna. I alla länder man passerar får man ett sms där det står:

Hej och välkommen till Spanien.

Ringa/sms/mms: Ingår kostnadsfritt inom Spanien och hem till Sverige.
Svara: Ingår kostnadsfritt.
Surf: Du använder kostnadsfritt den surfmängd som ingår i ditt abonnemang.

För övrig prisinformation se telenor.se/utomlands

Trevlig resa önskar Telenor


Och det stämmer. Fördelen när man har roaming är att du har tillgång till fler lokala operatörer samtidigt, men Telenor har begränsat bredbandet till 1 Mbit/s. Men det duger till det mesta.

BBK_Resultat_2016.08.16_12.34.06.png

Tycker även att gränssnitt med APP och inloggning på hemsidan är bra och överskådlig. Man kan lätt se sin förbrukning och enkelt köpa till om man önskar. Jag har ju 12 GB som jag delar på 3 simkort. Nu när halva månaden gått har jag förbrukat hälften. Verkar helt ok.

Skärmklipp 2016-08-16 12.37.43.png

Jag ger Telenor "Frihet" BETYG 6 av 10

Orsaken att inte betyget blir bättre är:

1. Begränsningen 1 Mbit/s
2. Småsnålheten att det inte ingår att ringa till alla EU/EES länder som man inte vistas i.


Oavsett betyg är detta det bästa man kan hitta i dagsläget. I Norge finns fler operatörer, men det kräver norsk adress och är för krångligt.

Anser att fältstudien är klar och att resultatet var till belåtenhet.

Detta är Husbilsvänligt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Hej, vad trevligt att du är nöjd :)

En dum fråga kan ni ringa varandra gratis, eller blir det en kostnad utomlands?
 
Toppen