• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor Frihet

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Livibil:
Du har rätt, nu har jag inte bara rullat neråt på bilden utan också testat.
Det saknas möjlighet att markera något alternativ av abonnemangen på samma sätt som det går att markera något av alternativen med mobil+abonnemang.
Jag tar upp detta med Telenor.

Skönt att höra att det inte bara är jag som är för dum för att fatta....
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Är det någon som testat "Frihet" i Spanien alt Portugal? Det vore inte fel att kunna ha samma abonnemang (och fungerande) i vinter.

Sen borde väl övriga komma med erbjudanden under hösten, kanske.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Skönt att höra. Tänker satsa på en månad utan bindningstid när jag kör till Kroatien i september. Frågan är bara hur mycket jag behöver,
....ska använda det till mail, surf, FB en del FaceTime mm men inte till TV och filmer....vad tror ni?
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Jag har gjort av med 2.9 gb på ca tre veckor. Jag har då surfat ganska ohämmat på "vanliga" hemsidor, nyheter etc. Har inte laddat ner några filmklipp eller musik. Hade tagit i med 12 gb...
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Livibil:
Du har rätt, nu har jag inte bara rullat neråt på bilden utan också testat.
Det saknas möjlighet att markera något alternativ av abonnemangen på samma sätt som det går att markera något av alternativen med mobil+abonnemang.
Jag tar upp detta med Telenor.

Svar från Telenor Kundtjänst:
Vi har tittat på din bifogade länk och hur det ser ut om man vill köpa enbart abonnemang utan mobil och kan se att abonnemangen är listade men precis som du säger finns ingen direktlänk till de olika lösningar för de kunder som enbart vill ha våra abonnemang.

Vår hemsida är precis omgjord och omstrukturerad och det verkar som att det är något som blivit missat och vi har nu tagit detta vidare till de ansvariga för webbsidan.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Skönt att höra. Tänker satsa på en månad utan bindningstid när jag kör till Kroatien i september. Frågan är bara hur mycket jag behöver,
....ska använda det till mail, surf, FB en del FaceTime mm men inte till TV och filmer....vad tror ni?

Vi använde mycket surf och chatt, videosamtal och det gick bara åt c:a 3GB av de 12GB vi hade under 3 veckor.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Berör visserligen inte Telenor Fritid, men ska du vara i Kroatien en månad så hade jag köpt lokalt kort t.ex https://www.hrvatskitelekom.hr/visiting-croatia . Vi har använt det tillsammans med VIP:s 20gb under vår semester.

Har en tonåring med oss i husbilen så de första 20GB försvann på 2 dygn, bytte därefter till T-mobiles unlimited som får leverera ca 10-12GB / dygn. Finns att köpa i Konzum, Posten, i små kiosker typ TISAK.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

En liten fälttest ute i alvaret med Telenor Frihet. Är just nu i Moseldalen Sankt Aldegund. Förhållanden är ju inte det bästa i Moseldalen

Vi har ett abb på 3 simkort.

1 Routern med yttre mimo antenner.
2 Min 4 G mobil
3 Frugans 3 G mobil

1 Routern funkar hur bra som helst trots dålig signal. Vi får den utlovade surfen.

BBK_Resultat_2016.08.13_12.14.22.png

Provade att kolla nyheterna på SVT play utan problem och utan buffring

På mobilerna är det för dålig signal för att kunna surfa men det funkar att ringa på 2 G. Men vad gör det vi kopplar upp dom via routerns WiFi så funkar dom också.

I övriga Tyskland och Danmark inga problem, ibland försvinner 3 & 4 G på mobilerna längs autobahn men ingen lång stund.

Hej och välkommen till Tyskland.

Ringa/sms/mms: Ingår kostnadsfritt inom Tyskland och hem till Sverige.
Svara: Ingår kostnadsfritt.
Surf: Du använder kostnadsfritt den surfmängd som ingår i ditt abonnemang.

För övrig prisinformation se telenor.se/utomlands

Trevlig resa önskar Telenor


Jag känner att det mesta av mina Internetproblem nu är lösta.:) Är glad att jag satte yttre mobil antenner på taket. Det funkar klockrent tillsammans med routern.

Ska bli kul att testa i Frankrike på söndag...


Skärmklipp 2016-08-13 13.08.52.png

Ps! Satt och läste lite i Lilla Moselboka om ställplatser. Jag kan se att farbror Jappe har "glömt" att tala om vilka ställplatser som har 3 & 4G täckning. Skulle vara bra info.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

Moseldalen är lite speciell. Uppkopplingshastigheten varierar våldsamt beroende på vilken operatör man använder. Telenor Frihet har tydligen röjt undan många problem när det gäller Internetuppkoppling i Europa.

Jag har alltid haft problem i Moseldalen. Dyra och svåråtkomliga Deutsche Telekom fungerade bäst. Tidigare gällde vissa ställplatser som hade bra WiFi om man absolut ville ut på nätet. De finns med i boka.

Telenor Frihet tycks vara en kanonlösning för Europaresor med husbil!

Nu väntar jag spänt på hur det abonnemanget fungerar i Frankrike.

Jappe
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Intressant att du kunde köra svt-play utan buffring. Har du ställt in appen på begränsad hastighet?

En fråga till: kan man stand-bya abonnemanget? Eller är det så att man inte förlänger det vid månadsskiftet eftersom det är obundet? Och sedan kör igång det igen när man så önskar. Jag kan ju ringa till telenor och fråga om detta.

Det vore fantastiskt att ha ett surfabonnemang att använda i hela europa! Men månadspriset är ju aningen högt jämfört med Hallon som jag har nu, 149 kr för 20 Gb/mån.
 
Senast ändrad:

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Vi har använt telenor Frihet under sommarens semester i Tyskland, Italien, Slovenien, Österrike och Kroatien. Fungerat klockrent - har använt min telefon som router till övriga i familjen utan några som helst problem. Ungarna har surfat, kollat på youtube osv och spelat under tiden vi kört och det har inte laggat speciellt mycket (bara när vi inte haft den bästa täckningen uppe i alperna).

Eftersom det har fungerat så bra med Frihet och att slippa köpa simkort i varje nytt land man kommer till så ser jag verkligen fram emot nästa år när det ska gå att använda sitt vanliga abonnemang utomlands på samma sätt hemma.

hälsningar
Ika
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

1. Intressant att du kunde köra svt-play utan buffring. Har du ställt in appen på begränsad hastighet?

2. En fråga till: kan man stand-bya abonnemanget? Eller är det så att man inte förlänger det vid månadsskiftet eftersom det är obundet? Och sedan kör igång det igen när man så önskar. Jag kan ju ringa till telenor och fråga om detta.

Det vore fantastiskt att ha ett surfabonnemang att använda i hela europa! Men månadspriset är ju aningen högt jämfört med Hallon som jag har nu, 149 kr för 20 Gb/mån.

1. Har ingen app kör i PC:n

2. nej! Du måste säga upp abonnemanget om du inte vill ha det.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Fälttestet fortsätter.

Jag har upptäckt att router och mobilerna väljer inte automatisk bästa roamingpartnern.

Våra mobiler funkade ju inte Internet på, men när jag ändrade operatör manuellt fick jag helt plötsligt full sprutt i mobilerna. Så det betyder att om man inte kommer ut. Prova att roama mot någon annan operatör manuellt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Intressant att du kunde köra svt-play utan buffring. Har du ställt in appen på begränsad hastighet?

En fråga till: kan man stand-bya abonnemanget? Eller är det så att man inte förlänger det vid månadsskiftet eftersom det är obundet? Och sedan kör igång det igen när man så önskar. Jag kan ju ringa till telenor och fråga om detta.

Det vore fantastiskt att ha ett surfabonnemang att använda i hela europa! Men månadspriset är ju aningen högt jämfört med Hallon som jag har nu, 149 kr för 20 Gb/mån.

Jag fick till svar när jag tecknade mitt abonnemang att jag fick säga upp det om jag inte ville fortsätta. Alltså får jag aktivera och säga upp direkt om jag bara vill ha en månad. Om jag sen vill använda ytterligare en månad längre fram måste jag teckna nytt abonnemang. Denna gången slapp jag anslutningsavgifter på 250kr men om man inte lyckas med det blir det en ganska dyr månad.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

SirMcLain! Hör av dig när du kommit in i Frankrike. Det är det jobbigaste landet i Europa när det gäller Internetuppkoppling. Jag har betalat dyrt de gånger jag har lyckats köpa kontantkort i det landet. Senast jag var i Frankrike lyckades jag inte med att köpa ett sim-kort alls, trots besök hos de största bolagen. Man skyllde på allt möjligt mellan himmel och jord. Bom stopp!

Otroligt spännande! Har Telenor lyckats öppna Frankrike för oss turister? Jag väntar spänt på rapport!

Jappe
 
Toppen