• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor Frihet

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Tyvärr har man fel om sms skulle minska. Tvärtom så ansluter sig fler och fler tjänster till sms. Olika Internet tjänster, larm, paket försändelser m.m.

En global standard som säkerställer att rätt simkort får meddelandet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Har du någon källa på detta?
Jag är nämligen mycket tveksam till det du skriver.
Jag är även väl medveten om att flertalet andra appar används flitigt, främst av tonåringar. Men innan jag ser någon riktig fakta på att SMS nästan saknar användare, så tror jag att du skriver ut något som inte riktigt stämmer överens med verkligheten. När du väljer att avsluta den meningen med ett utropstecken så kan man bara tolka det som att du med bestämdhet säger att det är fakta.
Jag tror mer på att det är din egna tolkning av hur mycket SMS används.
Jag ser fram emot källan till ditt påstående.

IMG_9051.JPG
Jag har inte för vana att ange källan till fakta som är uppenbar!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Tyvärr har man fel om sms skulle minska. Tvärtom så ansluter sig fler och fler tjänster till sms. Olika Internet tjänster, larm, paket försändelser m.m.

En global standard som säkerställer att rätt simkort får meddelandet.

Jo, där har du säkert rätt men SMS mellan privatpersoner har minskat radikalt, enl. artiklar i fackpressen.
 

möllergren

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
23027
Medlemskap
2021
Sv: Telenor Frihet

Visa bilaga 121216
Jag har inte för vana att ange källan till fakta som är uppenbar!

Att ange en källa när man påstår sig komma med fakta är alltid lämpligt.
Och nu hänvisar du dessutom till ett flera år gammalt diagram. Fortfarande utan att ge en hänvisning till källan. Och utropstecken för att förstärka att du har rätt.

Som det länkades om tidigare i tråden så hittar du ett mer korrekt diagram här, på sidan 19.
http://statistik.pts.se/pts1h2016/download/STM%20f%C3%B6rsta%20halv%C3%A5ret%202016_slut.pdf
Och det diagrammet visar på en ökad användning av SMS.
Så jag förstår fortfarande inte hur man kan påstå att det nästan inte är någon som använder SMS längre. 6.8 miljarder skickade SMS under det första halvåret av 2016 påvisar något helt annat.
 

Bilagor

  • sms.png
    sms.png
    23,8 KB · Visningar: 1.357

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Tycker det är helt klart att Telenor frihet är på rätt spår!
Det är så jäkla skönt att bra köra på med sin vanliga lur o telefonnummer när man passerar genom Europas olika länder. Sedan 29.- för ett sim till routern är ju sjukt bra.

Fast det vore synd om alternativa fakta skall ta över tråden :)
SMS lever!
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Hej,

Jappe du som är i Frankrike mycket nu, hur funkar Telenor Frihet för dig,

Med vänlig hälsning,
Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

Det funkar bra på de flesta ställen. På den senaste ställplatsen var det lite trögt viss tid på kvällen men St. André ligger långt ute på vischan en bit norr om Lyon. Jag lyckades faktiskt komma förbi Lyon den här gången utan att hamna i tunneln.

Telenor Frihet har fungerat ganska utmärkt om man kan säga så.

Jappe

Psst! Nu har jag kommit hem.

me2.jpg

Jag står i Mehring, Zellerhof, om det skulle råka finnas finnas någon litteraturintresserad person i närheten. :D

me 1.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Efter alla skriverier har jag hittat en ny förändring hos Telenor Frihet på den fria roamingen. I varje fall i Spanien där jag befinner mig just nu.

Tidigare kunde jag roama mot minst tre olika operatörer.

Nu verkar Telenor endast ha avtal med Vodafone om man tittar på listan i min router. Det är ju faktiskt en stor försämring mot tidigare då man alltid hittade signal.

Operatörerna håller nog på att klumpa ihop sig och bilda samarbeten, samtidigt som man stöter bort konkurrenter. Man har en viss förståelse. Men jag tycker att man borde informera konsumenten om förändringen. Vodafone är ju inte "den vassaste kniven i lådan" i just Spanien.


Skärmklipp 2017-05-18 07.40.25.png

Ps! Kollade på mobilen att byta till Orange. Då fick jag en varning att datatjänster inte fungerade men att det går att ringa.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Litt bedre enn hva jeg trodde kom til å hende. Forhandlinger mellom bolag om roaming priser som er lavere enn maksprisen fra EU. Bra for kundene at de deler forhandlingene mellom telefon/sms og data.

Vodafone har et gammelt samarbeid med Telenor etter overtagelsen av det svenske nettet.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Hej, nu har jag haft det högsta värdet någonsin på mitt Telenor Simkort. Gjorde mätningen när vi var i Valdemarsvik.
 

Bilagor

  • fullsizeoutput_4b1.jpeg
    fullsizeoutput_4b1.jpeg
    146,5 KB · Visningar: 0
Toppen