• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tele2 mobilt bredband

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Tele2 mobilt bredband

Nu har jag skaffat en adapter, Lightning - HDMI och testat att köra med iPad via WiFi/router och iPad-bilden via HDMI-kabel på en TV.
Tog ut SIM-kortet ur iPad för att bli övertygad om att trafiken går via routern.
Visa bilaga 130017

Det fungerar, dataförbrukningen är ca 340MB/tim. Därmed kan signalen förstärkas genom att en extern antenn är kopplad till routern.
Perfekt.
Visa bilaga 130018

Hej, ville bara få en ytterligare klarhet i dina fina experiment, för att tex Svtplay ska fungera inom eu måste man inte ha en vpn lösning i bakgrunden för det ska fung?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Hej, ville bara få en ytterligare klarhet i dina fina experiment, för att tex Svtplay ska fungera inom eu måste man inte ha en vpn lösning i bakgrunden för det ska fung?

Jag testade detta i somras.
Det verkar som om anslutningen till Tele2 gick till en svensk stad, kommer inte ihåg vilken. Det innebar att anslutningen var inom Sverige även om jag var i Danmark, Tyskland som var fallet för mig.
Var det svar på din fråga?
 
4

4 JO

Guest
Sv: Tele2 mobilt bredband

Vissa saker går att se på SVTPlay utanför Sverige men mycket är låst till inom landets gränser.
Streamingtjänsterna ser vilket IP-nummer du har när du surfar på webben. Med hjälp av detta kan de till 99% avgöra i vilket land du befinner dig i.
Det i särklass bästa är att använda en VPN-tjänst där du kan välja en Svensk anslutning.
Själv använder jag en tjänst från Hotspot Shield, www.hotspotshield.com, som jag tycker funkar riktigt bra.
Förutom att komma åt Svenska tjänster så tycker jag att det är ett stort plus att kunna ansluta sig till HBO och Netflix t.ex med ett Amerikanske IP-nummer och få ett helt annat utbud än vad som finns i Sverige.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 mobilt bredband

Med de nya roamingreglerna, får man ett utländskt eller ett svenskt IPnummer? Någon som kan kolla...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Så lenge en benytter en svensk operatør og denne sin APN er det tvungen svensk gateway til internet. Rutingen fra der du er og til APN skjer uten synlige ipadresser så i praksis er APN en form for VPN.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Tele2 mobilt bredband

Kom hem i mitten av november från 1,5 månad i Italien och Frankrike framför allt, där jag suttit och arbetat.
Jag har HBK's avtal med Tele2 med de APN-inställningar som gäller för dem.
Hela tiden blev jag tilldelad IP-nummer som motsvarade det land jag var i och t.ex SVTPlay fungerade inte.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Tele2 mobilt bredband

Vissa saker går att se på SVTPlay utanför Sverige men mycket är låst till inom landets gränser.
Streamingtjänsterna ser vilket IP-nummer du har när du surfar på webben. Med hjälp av detta kan de till 99% avgöra i vilket land du befinner dig i.
Det i särklass bästa är att använda en VPN-tjänst där du kan välja en Svensk anslutning.
Själv använder jag en tjänst från Hotspot Shield, www.hotspotshield.com, som jag tycker funkar riktigt bra.
Förutom att komma åt Svenska tjänster så tycker jag att det är ett stort plus att kunna ansluta sig till HBO och Netflix t.ex med ett Amerikanske IP-nummer och få ett helt annat utbud än vad som finns i Sverige.

Hej, använder du den fria m reklam eller måste man köra bet vers?
 
4

4 JO

Guest
Sv: Tele2 mobilt bredband

I den fria versionen kan du bara välja Amerikansk IP om jag inte minns fel men jag tror att du kan testa med alla funktioner aktiverad under 7 dagar eller nåt sånt.

Som svar på din fråga: Jag använder Elite-versionen.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tele2 mobilt bredband

Kom hem i mitten av november från 1,5 månad i Italien och Frankrike framför allt, där jag suttit och arbetat.
Jag har HBK's avtal med Tele2 med de APN-inställningar som gäller för dem.
Hela tiden blev jag tilldelad IP-nummer som motsvarade det land jag var i och t.ex SVTPlay fungerade inte.
Märkligt, när jag var i Italien o Österrike i juni/ juli, då fungerade allt precis som hemma. Inga begränsningar som tidigare år.
Dessutom fick jag en räkning från Tele2 då jag skickat MMS till ett annat EU land. De ansåg att det var skickat från Sverige, därav avgiften.
Kunde ju bevisa att det var skickat från Italien så jag slapp betala.

Kanske de senare under året kommit på att de skulle ändra några inställningar?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Mulig at rettighetsinnehaverne har oppdaget hullet og krevet endring. Det er først i 2017 at det er blitt noe volum slik at hullet ble godt synlig. Ser et par muligheter for endring uten for store endringer. Enkleste er å ignorere apn settingen og bruke lokal operatørs apn direkte. Dette kan verifiseres ved å benytte et oppslag som gir operatørens namn. testmy.net og speedtest.net finner dette direkte.
 
Toppen