• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tappat nyckel

Bo och Berit Larsson

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
9204
Medlemskap
2022
Tappat nyckel till locket för vattenpåfyllning, någon som vet hur man får bort det låsta locket.
Jag har ett nytt lock med lås,så det gör inget om locket går sönder.
Tacksam för råd.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tror inte det fungerar så lätt på insticklåsen som sitter på de allra flesta hb... De har inte samma system som på filmen... Ett insticklåsen har inga "tappar" som på filmen. De har "ringar" som måste hamna i rätt läge för att öppna låset. Säkert mycket svårare att "dyrka" upp.... Tror du måste borra ut det......
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hugg sönder plasten i låset, själva yttre locket, med ett stämjärn e.dyl. och ta sedan t.ex. en polygrip och förstör själva låsmekanismen. Skall du inte behålla locket kan du ju ta i ordentligt och göra småsmulor av det.

MVH
Hans
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
har märkt i mellan åt att cylinderlåset har velat åka med ut från tanklocket till vatten påfyllningen i början när vi köpte h-bilen. så det sitter säkerligen inte så hårt fast. så jag brukar sätta ett finger på låscylinder när jag drar ut nyckeln varje gång. H
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag borrade ett 5mm hål genom vredet på skymd plats och en bit in i inre delen sedan var det bara att vrida om med borren som spärr. Sedan tog jag isär vredet och inre delen. Det var för trasigt för att reparera.
Jag spärrade vredet och inre delen så att det går att använda locket "olåst".
Hålet smälte jag för på insidan med lödkolven.
Låset fungerar ju på mitt lock så detta kan jag flytta över om jag köper ett nytt nu när jag vet hur det fungerar på insidan. :)
 
Toppen