• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankar kring Globetrotter XLI. Inkluderar en liten röstning.

Dethleffs Globetrotter XLI. Håller vad den lovar?

  • Absolut, jag/vi är mer än nöjda

    Röster: 21 75,0%
  • Bra men inte mer

    Röster: 0 0,0%
  • Så där, har sina brister

    Röster: 4 14,3%
  • Nej för guds skull. Finns mycket annat som är mera värt pengarna

    Röster: 3 10,7%

  • Totalt antal röstande
    28
  • Omröstning stängd .
F

F.d. 54455

Guest
Kolla mi sida, någonstans har jag före och efter foliering, Det bleb skillnad som nat och dag, samma när det gäller sidofolieringen, den är för kort på 7850 och ger därför inte det rätta erkännandet till bilen, har gjort om det med men är inte riktigt nöjd, ska nog göra klart det i somma och sedan blir den fin. Just nu original ser den ut som en tattar termos.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Hittar inte användarnas bilder på nya sidan. Du får gärna lägga upp här eller förklara hur jag hittar dina bilder.
//Andreas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
ALDE pannan har varmvatnbeholderen ikke direkte kontakt med varmeelement eller brennkammer.. Den ligger inne I tanken for oppvarming av sirkulasjonen.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Ok skönt att höra.
Man vill inte ha sönder något innan man ens börjat campa.
//Andreas
 
F

F.d. 50176

Guest
Köpte 2010 föregångaren dvs Esprit men långbäddar istället.

Överlag en bra husbil, men kvalitén är "så där" för de här pengarna vi pratar om. Mest småsaker, men småsaker är störande i längden.
Men vi har trivts i bilen och har haft många härliga dagar och som sagt det är "småsaker" vi stört oss på!
Tror ni kommer bli mycket nöjda med ert inköp :)
- Det blir alltid trångt, vi har med oss 2 tonåringar + 2 hundar i 50kg klassen st. Det blir trångt haha!

Byter bilen i år mot en liknande i längd/size men Frankia istället, kostar 100k förvisso mer än Globetrottern men kvalitén och känsla är klart högre.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Köpte 2010 föregångaren dvs Esprit men långbäddar istället.

Överlag en bra husbil, men kvalitén är "så där" för de här pengarna vi pratar om. Mest småsaker, men småsaker är störande i längden.
Men vi har trivts i bilen och har haft många härliga dagar och som sagt det är "småsaker" vi stört oss på!
Tror ni kommer bli mycket nöjda med ert inköp :)
- Det blir alltid trångt, vi har med oss 2 tonåringar + 2 hundar i 50kg klassen st. Det blir trångt haha!

Byter bilen i år mot en liknande i längd/size men Frankia istället, kostar 100k förvisso mer än Globetrottern men kvalitén och känsla är klart högre.

Jag tittade också en del på Frankia och Niesmann men det blir ganska dyrt.
Skulle varit fint med något byggt på Mercedes, men detta får duga åt oss.
//Andreas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Midt mellom Fiat og MB chassi i pris ligger Iveco Daily som er litt lettere enn MB ved samme totalvekt og som finnes med totalvekt opp til 7500 kg mot MB maks 5 tonn.
 
F

F.d. 50176

Guest
Andreas.
Jag är helt säkert du/ni kommer bli supernöjda! Som sagt vi har mest stört oss på småsaker, jag är väl rätt grinig med sådant... hade vart betydligt billigare att inte lida av denna psykiska åkomma...
(ett exempel på småfel är att ALLA! skåpluckor har släppt i gångjärnen, dessa är skruvade med mikroskopiska små skruvar utan plugg... Så skruvar ramlar ut och luckorna är lösa. Visst det fixas lätt med lite förstärkning och trälim samt en skruvmejsel men ändå, 1,3 miljoner och behöva ha med trälim haha)

Valde Fiat även till Frankian, men är ändå de cirka 100-150k dyrare än Dethleffs Globetrottern vi jämförde med. Kändes som det var läge prova något annat. Sommaren får utvisa om valet var rätt.


Ang. vinterförvaringen så har jag bara tömt vattensystemet/toaspolning (glöm inte varmvattenberedaren och vattenpumpen) och ställt kranarna öppna (finns en säkring under förarstolen för "Pumpe" dra ur den bara så går inte pumpen). Ett missöde, glömde lägga duschslangen ned på golvet varvid blandaren frös sönder en vinter... 3500kr fattigare så lärde jag mig det...
Aldrig kört avfuktare och aldrig haft problem med fukt heller.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Vill tacka för alla svar.

Men den måste ju finnas en hel drös med tanter och gubbar som åker dessa bilar här på forumet, och har åsikter om vad som kan förbättras.
Jag vill veta ALLT :).
I detta nu så har både jag och min fru (Katarina) skrivit för C1 och klarat det på första försöket utan plugg, och i början på April ska vi köra upp:msn_fingerscrossed:.
Jag är så sugen på att använda åbäket som står utan för köksfönstret, det minsta ni kan göra är väl att ge mig lite tips om vad som behövs ses över eller förbättras så jag stillar min husbilshunger lite:D.
Bara så ni vet är jag inte främmande för lite radikala förändringar så som enklare ombyggnationer, om stripning mm (Se tidigare inlägg med gamla bilen).
Jag jobbar till vardags med inredningssnickerier mm så verktyg och tålamod finns det gott om.

Mvh. Andreas
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Kom på en sak ni inte få glömma kan inte se om er bil är nyare än 2012
från modell -13 är där ett plast golv i bagaget tidigare ett trägolv om ni hart en gummi matta
plocka bort den då det bildas kondens under vilket leder till fukt.
våran rök för flera år sedan då jag upptäckte att det rann vatten under mattan vintertid.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Tack för tipset.
Vår är av årsmodell 2013 så det är plast och ingen matta här inte.

Har ni gjort någon lösning i garaget?

Mvh Andreas.
 
F

F.d. 50176

Guest
>Andy.T
Kom på där ang. Garaget. Nu vet jag inte vilken typ av tätning det är på den modell ni har i garagedörrarna. Men våran så tätade inte dörrarna ordentligt efter några år. Fick köpa ny tätningslist mellan dörren och karmen så att säga. Service killarna sa det inte var helt ovanligt fenomen.

Åkte på flera gånger att plocka ur allt ur garaget och torka ur, då slagregn såg till det kom in en hel del vatten i utrymmet... framförallt om jag slarvat så bilen stod lite snett (vattnet från taket rann ner över höger/vänster lucka bak).
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hur gör ni med era bilar på vintern?
Jag har haft min gamla på uppställningsplats inomhus med en min temp på 10 grader.

Vår nya har jag bredvid garaget, har kopplat el och har ställt den på 10 grader (Alde:n).
Behöver man det eller är det bara låta den stå kall och jäklig?
Får för mig att luftfuktigheten ökar invändigt när den står kallt och man vill ju inte ha någon lukt eller påväxt i bilen.

Mvh Andreas

Hej!

Kanske lite sent svar men what the heck.
Vi har vår bil stående I ett garagetält på vår tomt. Har el inkopplad (laddning av batterier) men väljer att ha värmen avstängd (vill inte locka in moss och annan ohyra).

Vi har dock en liten absorptionsavfuktare (i stället för torrbollar) som kräver 230V. Den genererar (tyvärr) lite värme när den går (inga mängder men dock).

I övrigt tömmer vi bilen på all mat och dyligt som också kan locka moss samt på allt som kan frysa sönder.

That´s it.

Mvh!
// Niklas
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Hej igen.
Vill bara säga att vi nu kört ca 700 mil med bilen.
Har varit i kroatien, kört över dolomiterna (alperna) denna resa varade en månad.
Vi har också helgcampaten hel del, och jag har bara gott att säga om bilen (super nöjd).

Skulle det vara något så är det väl att den är något stor för 55mil serpentinvägar i alperna och den får inte riktigt plats när man väljer att övernatta på parkeringar, men i det stora hela så är känslan en fullträff.

Mvh Andreas.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi har också skaffat en XLi fast en 2016. Har campat hela livet fast i husvagn men sadlade om inför detta året och är helnöjda. Initialt tog vi en vinterresa ned till franska alperna för skidåkning vilket fungerade över förväntan. Oron för att hyttdelen skulle vara kall var obefogad även om en skandinavisk husvagn är något bättre. Därefter har vi rullat småtripper under hela våren med ett belåtet flin över ansiktet. Sommarsemester ned till gardasjön och dess trånga campingar. Det är bara att konstatera att trots lång husbil så är det sååå mkt smidigare än tidigare med husvagnsliv.
Bilen har hållit samman fantastiskt bra och mina farhågor blev inte bekräftade. Snickerierna i Dethleffs håller bättre klass är än alla svenska husvagnar vi haft genom åren.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Vi har också skaffat en XLi fast en 2016. Har campat hela livet fast i husvagn men sadlade om inför detta året och är helnöjda. Initialt tog vi en vinterresa ned till franska alperna för skidåkning vilket fungerade över förväntan. Oron för att hyttdelen skulle vara kall var obefogad även om en skandinavisk husvagn är något bättre. Därefter har vi rullat småtripper under hela våren med ett belåtet flin över ansiktet. Sommarsemester ned till gardasjön och dess trånga campingar. Det är bara att konstatera att trots lång husbil så är det sååå mkt smidigare än tidigare med husvagnsliv.
Bilen har hållit samman fantastiskt bra och mina farhågor blev inte bekräftade. Snickerierna i Dethleffs håller bättre klass är än alla svenska husvagnar vi haft genom åren.

Hej.
En undran är hur den fungerar på vinterväg?
Vi tänkte köra Alperna (Österrike) i vinter, men efter att jag åkte där nu på semestern så vågar jag inte köra där på vintern, vissa ställen hade så mycket som 15% lutning och serpentin på det.
Mvh Andreas.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Nu var vi nere till franska Les Arcs under påsken och vägarna var i stort sett fria från snö. Sista milen fram till Persey-Vallandry var dock rejält branta, men vi tyckte det fungerade bra ändå. Vi bodde på en camping som hette Camping Les Lanchettes. Liten men charmig camping på 1800m höjd där en charmig familj tog väl hand om vårt svenska sällskap. Skidbuss direkt vid campingen för färd ca 5 min till backsystemet.IMG_4259.JPG
En annan favorit är ju annars Italien och Canazei där vi bott på camping Marmolada. Campingen ligger mitt inne i Canazei med kabinbanan på andra sidan gatan. Vägen till Canazei är smidigare utan samma stigning som i Frankrike.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Har aldrig värme på under vintern..andra husbilen nu en Adria Sonic... och har inte haft något problem. Helt torrt i alla delar.
Låter bli att täcka in den med press också för att ha ett fuktfritt klimat i bilen.
Startar den ett par ggr mest för att flytta bilen för att ändra trycket på däcken..vet inte om det är nödvändig.
 
Toppen