• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankar kring Globetrotter XLI. Inkluderar en liten röstning.

Dethleffs Globetrotter XLI. Håller vad den lovar?

  • Absolut, jag/vi är mer än nöjda

    Röster: 21 75,0%
  • Bra men inte mer

    Röster: 0 0,0%
  • Så där, har sina brister

    Röster: 4 14,3%
  • Nej för guds skull. Finns mycket annat som är mera värt pengarna

    Röster: 3 10,7%

  • Totalt antal röstande
    28
  • Omröstning stängd .

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Hejsan alla.
Då var vi med ny bil, denna gång också en Dethleffs dock aningen större.
Vi har köpt oss en globetrotter XLI 7870 skillnaden från 7850 är att vi har en tvåsoffors dinette vilket gör 6 bälten.
Var extremt nöjd med vår 5841 ( helintigrerad )som vi hade innan, också 6 bälten .
Men den blev lite liten då vi avverkar 1 månad per år nere i Europa samt helger i mellansverige under säsong.
Förra året hade vår dotter med sig en kompis när vi var i Kroatien vilket resulterade i 2 st 15åriga tjejer samt en 12årig son.
Så i år ska vi banne mig få plats trotts att kompisar är med.

Har sökt här på forumet men inte hittat mycket om vad ni med liknande bilar tycker om storleken och kvalité.

Så skriv gärna en rad och skryt lite om era bilar.


Tack på förhand.

 
Senast ändrad:

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Jätte trevlig bil våran rullar nu på 6e året.
synpunkter vi saknar lite större toalett mjukt innertak samt dubbelglas i sidorutorna fram
då vi kör året runt,
Annars är vi helnöjda :)
/ Bengt
 

Leif N

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
25539
Medlemskap
2024
Vi köpte våran 7850 -12 i höstas , hann bara med 2 nätter i bilen innan avställning. Gillar verkligen utrymmena i bilen samt för att inte tala om lastutrymmet !! kan hålla med ang toa´n men där är man ju inte så länge :)
/ Leffe
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Hur gör ni med era bilar på vintern?
Jag har haft min gamla på uppställningsplats inomhus med en min temp på 10 grader.

Vår nya har jag bredvid garaget, har kopplat el och har ställt den på 10 grader (Alde:n).
Behöver man det eller är det bara låta den stå kall och jäklig?
Får för mig att luftfuktigheten ökar invändigt när den står kallt och man vill ju inte ha någon lukt eller påväxt i bilen.

Mvh Andreas
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Ser att du är från Strängnäs då har ni inte så långt till Malmköping.
Har du testat deras camping? Vi brukar helg campa där lite då och då, lagom avstånd på fredagseftermiddag när man kommer hem från jobbet och en superfin camping.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kollade med hygrometer på min förra husbil. (med Alde)
Jag höll 10 grader och låg alltid under 50-60% relativ fuktighet.

Jag gör samma nu med vår nya bil.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
@Leif N det måste ni/du testa. Mariefred var ok också men inte mer i mitt tycke.
Hade kamrater som tog båten dit och vi åkte husbil, var spännande att det gick å kombinera.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Kollade med hygrometer på min förra husbil. (med Alde)
Jag höll 10 grader och låg alltid under 50-60% relativ fuktighet.

Jag gör samma nu med vår nya bil.

Har en sorbtionsavfuktare som jag tänkte ställa in där någon gång i veckan så det blir riktigt torrt och fint.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Är jag hemma ställs vår av och står i kallförråd Tömt på vatten o all el bortkopplad, tömmer också allt när det gäller textiler o annat sedan 3-4 torrbollar brukar ordna saken.
Vår är en 2013 och vi har haft den sedan ny några mindre reklamationer ( mest justeringar) samt ett lyktglas som sprack vilket verkar vara vanligt på denna årsmodellen. Annars inga problem, fick dock påpekande på sista besiktningen att oljetråget börjat rosta, vilket besiktningsmannen sa var mycket vanligt. Det kan man nog tycka vara dåligt på en så pass ny bil. Men vi får se vad de säger när vi kommer hem till Sverige i april.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Våran står utomhus utan el etc.
vi tömmer vatten slår spolarvätska i vattenlåsen. sen låter vi solpanelerna sköta resten vilket dom gör
utan problem ligger normalt på 12,6-12,9 V på bodel samt start batteri
sen når vi skall åka tar vi herm bilen slår på värme och sätter in en avfuktare (230 V) från Jula
som tar han om all fukt har aldrig haft problem med dålig lukt etc.
men utan avfuktaren ser bilen ut som ett fönster i en blomsterbutik´Dvs dyngsurt.
/ Bengt
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
@annette.bengt @Kaj o Gisela.p @Leif N

var ute i bilen nu och tänkte att den skall bli varm tills i morgon när jag ska fixa lite.
Höjde Alde till 22c fortfarande på 1KW sedan slog jag också på gasolen i panelen och vred på ventilen längst till vänster i översta lådan i köket.
Innebär detta att jag också slår på varmvattenberedaren? det går inte att sätta den på noll i Aldepanelen för bilen är tom på vatten, så jag inte har sönder något.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Det är lugnt
du bränner inte beredaren. Systemet är tillverkat så att du kan kör värme i bilen utan ha vatten i tanken
jag fyller aldrig på vatten innan bilen är uppe i normal temp.
Brukar dock sätta en kupé värmare i bagaget när jag värme upp bilen
mest för att slippa all kondens
/ Bengt
 
F

F.d. 54455

Guest
Om det på fabriken kunde öppna ögonen och se hur fel det är med vita hjulhus och kjolar på en silvrig bil. Jag har folierat om min bil men svårt att få det att hålla. Ärligt talat så ser det för djävligt ut.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Har inte tänkt på det, men när du nämner det så ser jag att det ser lite latjo ut.
//Andreas
 
Toppen