Tanka diesel i Sverige

Tråd startad i 'Under Markisen' av Anne & Klas, 19 Juni 2019.

1. Anne & Klas

Anne & Klas HBK Medlem

Kommun:
    Tyskland
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    7412
    Hej
    Lite svårt för Tyskar att förstå hur man gör när man ska tanka här. Screenshot_20190619_194715_com.facebook.katana.jpg Bild från nätet

2. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    De som tror sig förstå engelska har det inte mycket lättare.

Google Translate, och liknande tjänster, har tagit brödfödan från många professionella översättare (med produktkännedom).

Prova att skriva en mening på svenska, maskinöversätta den (t.ex. via Google Translate) till annat språk, maskinöversätta resultatet till tredje språk, maskinöversätt resultatet till fjärde språk o.s.v. och sedan tillbaka till svenska.

Jämför sedan med vad du ursprungligen skrev in...

Pålle

Jan K, Bennsan, Kege och 6 andra gillar detta.
  3. ericssonc52

ericssonc52 HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27952
    är inte bensin pumpar lika världen över

4. 2stroke4ever

2stroke4ever HBK Medlem

Kommun:
    Falun
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18899
    står det på 3 språk på knappen man skall trycka på, hur skall tyskar och engelsmän annars veta var dom ska trycka

5. Dethleffskvalite

Dethleffskvalite HBK Medlem

Kommun:
    Lomma
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1035
    Screenshot_20190621-153004.png Screenshot_20190621-152748.png Roade mig med att installera Google översätt och tog foto på Svenska och Tyska texten.

Marianne & Ranko, PeterK, Chippen och 1 annan gillar detta.
  6. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
  7. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Ingen blir väl förvånad över att äv en det tyska ordet "Kürbis" betyder "pumpa".?

kjanpetosa och Anne & Klas gillar detta.
  8. Dethleffskvalite

Kommun:
    Lomma
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1035
    Det är inte lätt att vara turist och tanka. Ett företag har skapat en produkt som heter miles. Men när jag skall tanka så skall jag inte tanka miles utan diesel. I ett annat land kan där stå ON.
    Diesel miles.jpg Diesel ON.jpg

Weckman, brogu och PeterK gillar detta.
  9. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Färgen på pumphandtagen är väl standardiserad. Blått för etanol, grönt för blyfri & svart för diesel. Hur svårt kan det vara? Att det sedan finns varianter på dessa spelar mindre roll om man har slut & måste tanka. Håller man sig bara till färgen på handtaget så kan ju inget bli fel.

Stig, Leifw och brogu gillar detta.
  10. Esbjörn

Esbjörn HBK Ställplatsgrupp

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2497
    Man börjar tanka försiktigt, Blir man kletig om fingrarna, så är det diesel. Känns på lukten. Sen kan man fortsätta fylla

brogu gillar detta.
  11. Roffe S

Roffe S HBK Medlem

Kommun:
    Östersund
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    260
    Problem, blir det om man trycker in knappen för lastbil isf personbil
    Kan bli ett alldeles för hårt tryck.

Weckman gillar detta.
  12. Dethleffskvalite

Kommun:
    Lomma
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1035
    Enligt Bennsan så är man helt blåst i huvet om man tankar fel. Enligt försäkringsbolaget If så sker det 20000 feltankningar om året, och det är i Sverige på svenska av svenskar. Konstigt att landet går vidare när det finns så många dumma människor. Då blir det inte lättare som turist när man snurrar runt i Europa på främmande språk.
    Du kommer fram till en ny mack med kö och du har flera bakom dig som stressar men du skall ju bara rycka ett svart handtag.
    ON 1.jpg ON 3.jpg ON 2.jpg

Senast ändrad: 6 Juli 2019
    Kege, sandstroem, vippen och 12 andra gillar detta.
  13. Sommerbo

Sommerbo HBK Medlem

Kommun:
    Ulricehamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10580
    Jag bruka använda näsan och lukta på röret på pistolen. Det lukta inte gott men det funkar :swoon:

Chippen och Gösta Evén gillar detta.
  14. RobbeS

RobbeS HBK Medlem

Kommun:
    Kalix
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25202
    Jag tankade fel i tjänstebilen för inte så länge sedan, i Sverige på den mack jag alltid tankar på. Under den dagen hade jag först tankat upp min lilla golf med bensin och dessutom fruns bil med bensin vilket är helt rätt. Åkte sen och jobbade natt och skulle tanka upp tjänstebilen innan jag gick hem kl 9 på morgonen efter 9 timmars springande i skogen mitt i natten för att söka efter en suicidal person. Tog då av gammal vana och trög hjärna det gröna handtaget och fyllde tanken med frisk 95 oktanig bensin istället för diesel. Blev bärgare från mack till verkstad. Vet inte om jag är speciellt blåst men ibland blir det bara fel. Förresten så hittade hunden den suicidala personen innan det varför sent.

Kege, smålänningen, EssoJ och 6 andra gillar detta.
  15. Farfar

Farfar HBK Medlem

Kommun:
    Perstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27204
    Även jag har missat att tanka rätt vid ett tillfälle. Jag vet inte varför, men det var försent att ändra. Bärgare till verkstad. Så var det.

Gösta Evén gillar detta.
  16. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Det där med helt slut i huvudet får stå för Dethleffskvalite för så skrev inte jag. Jag noterar också att hans "bildbevis" inte är relevant eftersom det handlar om att Tanka diesel i Sverige.

Weckman, Chippen och Gösta Evén gillar detta.
  17. Kristian676

Kristian676 HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16927
    Och ändå är vi ett bra stort gäng med väldigt svenska personer som lyckats med konststycket att tanka bensin i dieseltanken. Det är ju bara att höra med några verkstäder så får man reda på att det inte är värst ovanligt. På en verkstad hade dom i perioder en person som knappt jobbade med annat. Så av nån anledning händer det. I Sverige. Av Svenskar. Det du!

18. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Jag tror inte att det beror på att pumparna är dåligt uppmärkta utan mer av stress, tankspriddhet, vana mm. Jag själv höll på att tanka fel ett par gånger när jag köpt min Opel Insignia som är en diesel, jag hade ju haft en Volvo V60 bensinare innan. Nu har jag 2 dieseldrivna fordon, Opel'n & HB'n så nu skall det äl inte bli fel.

19. Kristian676

Kristian676 HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16927
    Elbil borde lösa problemet.

20. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    El-bilar & i synnerhet eldrivna husbilar är inte överrepresenterade än på många år om ens så länge vi kör bil så att det kan inte vara aktuellt att diskutera dessa i en tråd som gäller fossila bränslen.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.