• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takreglar ta hål i tak

kingolsson

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
6275
Medlemskap
2026
Hej jag ska sätta in en köksfläkt i husbilen och behöver ta hål i taket. Hur är ett husbilstak uppbyggt som sandwich konstruktion. Eller reglar. Jag har det tjockare taket på 8 cm. Om det är reglar brukar man följa vist mönster. Som man bygger hus då håller man sig till 600 mm eller 1200mm mått mellan reglarna. Finns det någon sådan regel vid husbilsbygge. Jag har en regelsökare men den är inte så bra får flera utslag nära varan. Jag vet vad första och sista takregel sitter. Tänkte om man kan mäta sig till regeln. så man inte sågar sönder den om nu är en regel som mätaren hittar
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Takreglar ta hål i tak

Vi hade en fläkt med direktutsug i en av våra husvagnar, när vi startade fläkten på vintern, tömde den vagnen på värmen, nu har vi en kolfilterfläkt i husbilen fungerar alldeles utmärkt
 

kingolsson

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
6275
Medlemskap
2026
Sv: Takreglar ta hål i tak

Efter som vi använder bilen bara på sommaren så är det inga problem att den drar ut värmen. Och jag har hittat en köksfläkt som går i samma still som köket på skroten. Som suger bra det blir en röd ring i handen när jag kopplar motorn på batteriet. Så vi får se hur bra den fungerar när allt är inkopplat.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Takreglar ta hål i tak

Det finns nog inga standardmått mellan reglarna. På min husbil sitter det golvreglar med 40 cm, 30 cm och 15 cm mellanrum. Så du får ta upp ett hål mellan några reglar.
Lycka till
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Takreglar ta hål i tak

Eftersom det inte finns någon standard för regelavstånden och du därmed inte kan veta säkert var de finns så borra ett litet hål och stick in en cykeleker eller liknande och känn i alla riktningar om det finns en regel nära. Om du inte har otur och borrar rakt i en regel så är det ju bara att flytta centrum på hålet framåt eller bakåt om det behövs.
Som tidigare nämnts bör du ju även undersöka så det inte finns kablar som kan skadas innan du gör slutgiltiga hålet.
// Göte J
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Takreglar ta hål i tak

Det finns regelsökare och ledningssökare i bygghandeln eller låna av någon byggkille. Tänk bara på att slå på så mycket el du kan även 12volt. För det indikerar inte för kabeln om det inte finns "kräm" i kabeln
Lycka till.
// Tommy
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Takreglar ta hål i tak

Känner du ingen som har en värmekamera (brandkåren har) Dra på full värme ett par timmar, i kyligt väder, och fota utifrån. Då syns nog både reglar och kablar.
bosse b

Tommys förslag är nog säkrare när det gäller elen.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Takreglar ta hål i tak

Så här brukar jag göra har gjort ett par gånger och nån gång har jag stött på en elkabel
1. När du väl hittat positionen för hålet enligt Göte J förslag.
2. Borra upp hålet i den storlek du vill ha. Här måste du vara väldigt noggrann !
Borra bara så djupt genom innertaket absolut inte djupare än tjockleken på innertaket. Tanken är att aldrig borra djupare än innertaket och då kan du aldrig skada nån kabel om det skulle finnas någon där. Brukar var Max 3 mm. Ta loss den biten du borrat loss av innertaket
Du kommer nu se isoleringen och ta en liten skruvmejsel karva ur isoleringen. Om det finns en elkabel just där är det väldigt enkelt att trycka den åt sidan i isoleringen. När hålet är klart från isolering och kablar så fortsätt med resten av hålet genom yttertaket. Har alltid fungerar för mig i 4 olika bilar. Ibland har det funnits en kabel där men det var lätt att skjuta den åt sidan och fortsätta med resten.
 

kingolsson

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
6275
Medlemskap
2026
Sv: Takreglar ta hål i tak

Det låter vettigt. Jag har pratat med en snickare på jobbet. Han brukar för borra med en mm borr och känna sig för. Så jag ska nog göra så och ta det lugnt. Ta inne taket först och karva bort isoleringen. Det hade inte jag tänkt på. Tack för alla idéer det alltid lika roligt att lägga ut en fråga här och få bra svar och idéer.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Takreglar ta hål i tak

En fläkt behöver nog ett hål på 60 mm och med ett hål på 1 mm så är det lätt att missa en kabel. Jag råder dig till att hitta plats för hålet enligt Göte's råd först med ett 1 mm hål så böjer du en cykeleker el något annat lämpligt med en vinkel på c:a 30 mm om hålet färdigt skall var t.ex 60 mm och snurrar runt den så att du inte stöter på någon regel. Om inte, sök ny position för hålet. Sedan gör som jag skrivit tidigare. Du måste givetsvis kolla så att det finns plats för hålet på utsidan men det förstår jag givetsvis.
Ta det försiktigt och lycka till
 
Toppen