• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Taklampa

Skäreläjan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
13114
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 130 Hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Aviano 725
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Inredning
Hej!
Är det någon som bytt glödlampa i taklampan på sin Bürstner med den här lampmodellen?



Frågan är nu: Hur får man ner den från taket? Har provat att se om det är någon typ av "bajonettfattning", men nej. Måste man skruva loss alla de skruvar som syns...? Det verkar inte som om det lossar mer än den nedersta "skärmen", så det har jag inte brytt mig om.
Komma emellan med fingrarna till fästet i taket verkar inte vara lösningen heller...?
Kan någon...?
Tack på förhand
Skäreläjan
Tjörn
 

prokuratoren

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026
Hei, jeg bytta på min, lampen ser lik ut, men jeg har en 05 modell. Lampen var festet med et bajonettfeste, men satt ganske hardt, men løsnet ved noe maktbruk

Mvh Prokuratoren
 
F

F.d. 50542

Guest
Hej !

Det är bajonet jag har en 04 och den ser lika ut som din, den satt hårt nästan så att man trodde att lampan skulle gå sönder.
 

Skäreläjan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
13114
Medlemskap
2024
Nu så!
Tusen tack för hjälpen, Prokuratoren och Viking69!
Det var mycket riktigt bajonettfattning, men inte på det sättet jag trodde!
Fästet sitter i den inre klara delen, och satt till att börja med mycket hårt fast - har tydligen aldrig varit isärtagen sedan fabriken monterade den...?

Jag tänker lägga in några bilder, ifall det är någon mer som har liknande lampa som denna, och också vill/behöver byta glödlampa...

(Nu skall vi se hur man lägger in bilder, bara...?)









Nu har jag funnit en gammal tråd om samma spörsmål, möjligen kan även den vara till hjälp...
http://www.husbilsklubben.se/forums/t35576/

Men återigen ett stort tack för hjälpen!

PS Om man har ner sin armatur- passa på att smörja lite på "plasthakarna" i fattningen! Använd INTE 5-56 eller liknande, då lukten inte går att bli av med! Jag använde Vaselin, och det funkar utmärkt!
(Det har väl alla husbilsägare med i bilen...?!:D:D )
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Jag har en likadan, min satt ordentligt också.
Är det någon som bytt denna och till vad?
Denna modell har orsakat mig mycket smärta i huvudet :mad: lite för vass, skär in fint i skalpen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Lyser katastrofalt dåligt också..


Har bytt våran till en rund träplatta med 3 spottar, satte in ledlampor och kopplade så jag kan få en lampa av tre att lysa om jag vill.

Först sparade jag den gamla om någon ville ha original armaturen vid en försäljning, men jag kastade den tillslut för ingen kommer återmontera in den i bilen igen.

http://www.campingvaruhuset.se/lyra-trio-guld-med-brytare-p-1704-c-426.aspx
 
Toppen