• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

takgenomgång

F

F.d. 55850

Guest
Hej. skall montera sog system med skorsten på toan någon som har ett bra förslag på genomgång för 25mm rör genom taket?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: takgenomgång

Är själv på gång att göra något liknande, eventuellt under nästa vecka. Tror du kommer att få bra svar om du talar om vilken bil du har och även bifogar en bild eller två.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: takgenomgång

Har en Knaus 700i sky 2015 skall gå med slangen bakom kylskåpet och genom skåpet ovanför kylen sätter fläkten endera bakom kylen eller i skåpet. det är så trångt vid kassetten så jag har gjort en special anslutning vid ventilationshålet på kassetten,det blev bra.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: takgenomgång

Vilka är fördelarna med att montera så? (ja det är en uppriktig fråga)

Min SOG går ut under bilen och jag har faktiskt inte tänkt på att det skulle vara någon skillnad, ett alternativ för att slippa att ta fler hål än nödvändigt i taket.
(min monterades av tidigare ägare).
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: takgenomgång

Har en Knaus 700i sky 2015 skall gå med slangen bakom kylskåpet och genom skåpet ovanför kylen sätter fläkten endera bakom kylen eller i skåpet. det är så trångt vid kassetten så jag har gjort en special anslutning vid ventilationshålet på kassetten,det blev bra.

Du kanske kan lägga ut en bild på din specialanslutning?

Ingår det inte en takgenomföring i SOG-satsen?

Hälsar Kjell
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: takgenomgång

Hej. skall montera sog system med skorsten på toan någon som har ett bra förslag på genomgång för 25mm rör genom taket?
-----------------------------------------------------------
Hejsan, jag brukar föreslå två saker som är tillverkade för att sitta just på ett husbilstak. Dels Trumaskorsten eller en ventilationsventil.
Vet inte vilken som är bäst. Bäst i det här sammanhanget betyder ju bäst att montera och att vatten inte blåser in i ventilen.
Båda har ju lite större hål än du behöver men det gör det enkelt att med en mjuk gummiring anpassa storleken till din slang eller rör och med en rostfri skruv indragen från sidan genom skorstenen och in i slangen/röret från din fläkt, och då på ett enkelt sätt få delarna att hänga samman.
Personligen så tycker jag att Trumaskorstenen vinner i kvalité, men ventilen är lite mera tät för sidvind och regn.

ladda ned.jpg

ladda ned (2).jpg

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: takgenomgång

Jankro Hej har tittat på dessa är inne på samma linje med ventilen och svarva en tätning mellan ventilröret och mitt rör
--------------------------------------
Ja det verkar nog funka bra just eftersom de är tillverkade för att sitta på ett husbils/husvagnstak.
Som tätning så kan man även använda någon dm. av rörisolering med lämplig ytter och innerdiameter och så den rostfria skruven genom det hela från sidan. Om man dessutom masserar in rörisoleringens gavel på uppsidan med silikon så kan man vara säker på att inget vatten rinner ner i bilen, även om några droppar kan ta sig ner i själva ventilationsröret.

M.v.h. JANKRO.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: takgenomgång

Jag har ordnat en självdragsventilation av själva kassetten, fungerar utmärkt. Takgenomföringen är en bordgenomföring av plast från Biltema. Det gör faktiskt inget om det regnar några droppar in i kassetten! Jag har således ingen sk SOG-ventilation.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: takgenomgång

Det är en sådan som sitter på vårt tak med motorn (inte mycket tjockare än röret), sittande strax under taket. Kan tyvärr inte ta bild då den sitter bakom kylskåpet. Strax efter det att jag skrev om ljudet (oljudet) som jag var trött på, speciellt på nätterna, jag tog ut kylskåpet och isolerade motorn med tunt skumgummi. Det blev lite bättre men skulle tagit ändå lite mer när skåpet redan var ute... Om en vecka ska kylskåpet ut igen då en BMV-702 batterimonitor ska monteras på väggen, då tar jag en bild på alltihop och isolerar ännu mer.

Ytterligare en fördel med tak-SOG är att man inte behöver några kol-filtrar. Odörer splittras i luften och enligt termodynamiken bör väl lyfta uppåt. Nackdelen kan bli baksug (om takluckan är öppen och det blåser från "fel" håll) så att lukterna hamnar i bodelen. Inte trevligt precis ; )
 
Toppen