• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takgenomföring solcell - genom ventil

F

F.d. 54577

Guest
Någon som gått in genom en ventil och kan delge monteringsbilder/erfarenhet av detta?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Vet inte om det riktigt är samma sak men jag drog in solcellskablarna genom/via ramen till främre takluckan på vår plåtis.
Borrade ett hål per kabel ett par cm upp i den yttre ramens baksida för att komma lite högre än eventuell väta.
Invändigt gick det sedan att lägga/dölja kabeln i den inre täckramen, gå runt till främre där jag borrade hål och drog ut kabeln o sedan vidare till platsen för regulatorn (i förvaringsutrymmet ovanför förarplatsen.
Har någon bild på det men kan just nu inte ladda upp pga fel på hemsidan.
 

Kjell Hallström

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Avesta
HBK-Nr
1570
Medlemskap
2024
Hej,jag har dragit 2st lösa kablar från solcellen genom en takventil.
Det genom att vidga med en mejsel i plastgallret.Övre kåpan på ventilens översida
gick att lyfta av så att kablarna kunde dras i en båge över kanten på ventilen och ned i
klädgarderoben,därefter montera överdelen tillbaka som sitter med plasthullingar.
Så inget borrat och påverkat..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok. jag tänker nog inte så :). Jag har sett så mycket slarv utfört av en del firmor så jag gör det också hellre själv än låter någon annan pilla på mina bilar, men vill nog då ändå göra det med delar och genomföringar som finns tillgängliga så det blir/ser så original ut som möjligt.
Hoten om att man måste utföra allt på en verkstad till orimliga priser annars gäller inte garantier håller det verkligen i alla lägen.
Om man har gjort ett proffsigt hål med proffsigt köpta delar och monterat genomföringen fram på takets vänstra sida. Kan då en firma säga att fuktgarantin inte gäller om bakre nedre toaluckan på husbilens högra sida inte är tät. Om de kan det så ............ finns det inte ord för vad man bör tycka om det.

Men ok. genomförningarna var bara för att visa olika bra alternativ för att göra monteringen smidig och enkel. Den med skruvlock och gängat rör genom taket är rätt bra. Då kan man klippa bort alla klumpiga skarvdon som sitter original på sladdarna och koppla samman allt inne i dosan i stället.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen