• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta ut hastighetspuls till farthållare

K

Krukmakarn

Guest
Har en Fiat Ducato 2001 med 2,8 jTD motorn. Har varit i kontakt med ing.firman Sjöberg om deras farthållarsats f.o.m 2002. Vad som saknas på min är en 18-polig kontakt på hastighetsmätaren för att få ut hastighetspulsen (min har mekanisk wire) Alla andra kontakter på gas, koppling och broms stämmer med deras kopplingssats, Har någon stött på problemet och funnit en lösning
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
På min första husbil monterade jag själv en farthållare. Givaren till den var magneter som fästes runt ena drivaxeln innanför hjulet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja som Gunnar skriver så kan man säkert fixa till pulserna med en lös givare som ger rätt sorts pulser, och en magnet eller flera magneter på en drivaxel beroende på hur många pulser per tidsenhet/hastighet som funkar bäst och under förutsättning att inte enheten är direkt anpassad för X antal pulser som givaren till en viss bil och hastighetsmätare ger, men så brukar det inte vara.
Har inte firman någon universalsats för hastighetspulser till bilar utan elektronisk hastighetsmätare färdig på hyllan.
(Jag tror mig ha sett en pulsgivare som monteras genom att man skruvar loss hastighetsmätarkabeln vid växellådan, skruvar dit givaren/adaptern och sedan skruvar dit hastighetsmätarkabeln i den, Men det var rätt länge sedan, och var säkert lite modellanpassat.)

M.v.h. JANKRO.

Ps. Här har du en firma till som har rätt många farthållare att välja på om du scrollar nedåt.
PDQ Farthållare - Biltillbehör
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Går det inte att koppla till W uttaget på generatorn.?
Så gjorde jag med min första bil och W uttaget fattades men en bilelektrisk firma lödade dit
ett sådant åt mig
Läste fel det gällde ju en farthållare inte en varvräknare :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vad som gäller för en bil med hastighetsmätarwire är en analog farthållare. Det finns några stycken i länken som JANKRO visade. Det är t.o.m rea på en del av dom.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, då det blir olika pulstakt beroende av vilken växel som ligger i som kan krångla till det, och troligen alldeles för snabba pulser till många farthållare med motorns höga varvtal i förhållande till hjulens varvtal.

M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Angående farthållare igen, skall ju vara en analog sådan
Det borde finnas två firmor som säljer sådana. PDQ eller Sjöberg o Co
Har någon erfarenhet av någon av dessa.
PDQ verkar inte vara så intresserade av att sälja en sådan ?
Är det krångligt att montera ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ganska rejält tilltaget pris på PDQ, såg att några hade monterat Waeco tillsammans med originalspak från MB? :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
4B8DEF8C-7B21-4DDB-A6D6-78257B72EB16.jpeg
Det verkar vara kört med monteringen. Ingen kan svara på vilken kabel som skall vara referenspunkt för hastigheten. Har en induktionsgivare på växellådan som det går fyra kablar från men vilken? PDQ vet inte,mercedes kan inte svara på det, ja vem skall jag fråga? Givaren var bytt 2012 av gamla ägaren på auktorised Mercedes verkstad. Får väl försöka sälja skiten och ge upp.
Bilden visar den gamla givarens kablar isärklippt
 
Toppen