• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta sig till Tyskland....

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Och kommer man från nordost, så är nog H-H-färjan bästa valet. Om det sedan är bättre med Stora Bält än Rödbyfärjan kan väl vara en smaksak.
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Hej, vi funderar på att åka till södra Tyskland och Österrrike till sommaren. Vilket är det smidigaste sättet att ta sig till Tyskland? Jag tänker på faktorer som ekonomi, restid, mil på vägarna. Vi är inne på att åka Rödby-Puttgarden men det finns ju alternativ såsom Trelleborg-Sassnitz och även Kiel färjan. Vi har ju stor husbil som är nästan 7 m lång så jag kan tänka mig att Kiel färjan inte är billig att nyttja för ändamålet. Vi bor i Göteborg förresten. Synpunkter från andra som rest uppskattas. /Anders
Vi tar alltid Kielfärjan från Göteborg. Inte billigaste alternativet. Helt perfekt att komma iland utvilad kl:900 och sedan fortsätta söderut och slippa rusningstrafiken i Hamburg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Och kommer man från nordost, så är nog H-H-färjan bästa valet. Om det sedan är bättre med Stora Bält än Rödbyfärjan kan väl vara en smaksak.
Den färjan är svindyr. Fick betala nästan en tusenlapp för 20 minuter förra året.
 
F

F.d. 22252

Guest
Åker alltid med Finnlines natt malmö travemunde, där får man riktig HBK rabatt! De andra ger bara rabatt på den dyrare flexibiljetten så man får i praktiken ingen rabatt bara en billigare flexibiljett vilket man förmodligen inte behöver. Sen är det inga problem med sjögång även om det blåser färjan smyger ju hela tiden nästan i lä av kusten blåser nästan alltid västligt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Går du med i husbilsklubben så tjänar du in medlemskapet på första rabatten du får. Jag brukar gå in och testa med en beställning utan att fullfölja och sen väljer jag lite olika veckodagar då kan man hitta riktigt billiga priser, jag har även blivit med i finnlines och tt line så jag får hela tiden mail med erbjudande och det kan man spara mycket pengar på. Sista blijetten malmö- travemunde natt med hytt och sex meter husbil kostade 880kr bra hytt med tv och dusch på en färja är det gratis bastu och liten pool.
Rostock är ju bra om man ska rakt ner och vill slippa hamburg. Jag har parkerat i hamnen ganska nära centrum.
 

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Går du med i husbilsklubben så tjänar du in medlemskapet på första rabatten du får. Jag brukar gå in och testa med en beställning utan att fullfölja och sen väljer jag lite olika veckodagar då kan man hitta riktigt billiga priser, jag har även blivit med i finnlines och tt line så jag får hela tiden mail med erbjudande och det kan man spara mycket pengar på. Sista blijetten malmö- travemunde natt med hytt och sex meter husbil kostade 880kr bra hytt med tv och dusch på en färja är det gratis bastu och liten pool.
Rostock är ju bra om man ska rakt ner och vill slippa hamburg. Jag har parkerat i hamnen ganska nära centrum.
Ok, skall testa det du säger. Tack för nyttig info.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Går du med i husbilsklubben så tjänar du in medlemskapet på första rabatten du får. Jag brukar gå in och testa med en beställning utan att fullfölja och sen väljer jag lite olika veckodagar då kan man hitta riktigt billiga priser, jag har även blivit med i finnlines och tt line så jag får hela tiden mail med erbjudande och det kan man spara mycket pengar på. Sista blijetten malmö- travemunde natt med hytt och sex meter husbil kostade 880kr bra hytt med tv och dusch på en färja är det gratis bastu och liten pool.
Rostock är ju bra om man ska rakt ner och vill slippa hamburg. Jag har parkerat i hamnen ganska nära centrum.

Instämmer helt i ditt svar, kan bara rekommendera finnlines, ifall man ej vill ta broarna.
mvh
Fincan
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Det är svårt att generellt optimera ekonomi, restid, mil på vägarna eftersom det beror på fordon årstid, tid på dygnet och var man bor och om man ser på eventuellt tid ombord som behövlig vila eller inte.
Efter att jag och andra har räknat på olika resvägar från Malmö, så kom vi fram till att Trelleborg- Rostock faktiskt ligger bra till oavsett om man skall öster-, söder - eller västerut.

Det som tidsmässigt talar för Puttgarden är de täta avgångarna. Men det är ett vågspel om man inte bokat och tvingas vänta några eller flera avgångar. Och så är det förutom Öresundsbron dyrast.
Den säkrast kortaste tiden är faktiskt att köra över båda broarna trots att det är dryga tio mil längre. Dessutom billigast. Inte minst då Caravan Club tidigare hade avtal om gratis BroBizz.

Trots att vi har lästa inlägga på HBK och gjort ett antal provbokningar på TT och Stena, så är vi osäkra på om det verkligen är så mycket att tjäna på att boka och betala i förväg.
Det beror bland annat på man inte vet vad det kostar att inte boka innan man står framför ”luckan”.
Någon som har fört statistik?
//Conny
 
F

F.d. 22252

Guest
Det som mest talar för Rostock är att man kan undvika Hamburgområdet beroende på vilken tur man har med stau, har klarat mej bra förbi där men många berättar om timtals köer och det sliter rätt mycket på bilen också är det en gammal bil kan man få problem med kylningen. Sen måste man alltid se till att vara ordentligt upptankad när man kör på de stora vägarna utifall det blir några olyckor ofta blir det en smäll till efter den första eller någon bil som lägger av i kön och svårt att bärga när det är stopp. Själv har jag räknat på alla vägarna och anser att malmö travemunde är den bästa om man nu inte ska neråt kroatien. Google maps är bra att torrsimma med då kan man se hur långt det blir att köra och broarna blir väldigt dyra när man räknar från en fast punkt i tyskland till en fast punkt i södra sverige, många mil blir det och dieseln är dyr numera i både tyskland och frankrike.
Bokar man inte i förväg finns det ju en viss risk att bli akterseglad och roligare början på en semester än att tillbringa okänt antal timmar i ett hamnområde finns ju. Snål kan man vara men inte dumsnål och inte alltid man har tur.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jag bokar ALLTID max 1dygn innan ut / inresa och bäst är några timmar före. Oftast kanonpriser och aldrig blivit nekad plats. Dock försöker jag undvika torsdag kväll - måndag morgon. Och skulle man bli kvar på kajen e ju inte de hela världen man e ju ändå hemma.:music-icon:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Jag bokar ALLTID max 1dygn innan ut / inresa och bäst är några timmar före. Oftast kanonpriser och aldrig blivit nekad plats. Dock försöker jag undvika torsdag kväll - måndag morgon. Och skulle man bli kvar på kajen e ju inte de hela världen man e ju ändå hemma.

Hej,
Att priserna skulle droppa närmare avgången kände jag inte till så jag kollade väldigt många både på TT och speciellt Stena där man både kan bläddra dag för dag eller se en hel månad åt gången.
Rak upp och ner verkar det som bokningspriserna sjunker först en vecka fram i tiden.
Priser några timmar före avgång kan man av naturliga skäl bara kolla en i sänder och det gav inte heller något belägg för att det generellt skulle vara som du skriver.
Är det något jag missat?
//Conny
PS
Hur väljer man mellan TT och Stena?
DS
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Vi bokar alltid med tt-line Trelleborg -Rostock (bästa priserna ),ock där händer det ibland att du får åka med Stena-line för dessa samkör ibland men Stena har ett högre pris på samma resa . Bästa med TT-line är att du betalar per meter efter bil 6 meter
Leffe
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Hej,
Att priserna skulle droppa närmare avgången kände jag inte till så jag kollade väldigt många både på TT och speciellt Stena där man både kan bläddra dag för dag eller se en hel månad åt gången.
Rak upp och ner verkar det som bokningspriserna sjunker först en vecka fram i tiden.
Priser några timmar före avgång kan man av naturliga skäl bara kolla en i sänder och det gav inte heller något belägg för att det generellt skulle vara som du skriver.
Är det något jag missat?
//Conny
PS
Hur väljer man mellan TT och Stena?
DS
Kanske bara är tur. Men så har jag gjort dom senaste 15 - 20 åren och i de flesta fall jag kommer ihåg så har de varit kanon priser.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Hej, vilken/vilka linjer är det du åkt och är det under semesterperioden eller före/efter?

/CG
oftast trelleborg - sassnitz och ibland trelleborg-rostock jag åker mestadels slutet aug - slutet maj c,a 10 ToR . Detta några gånger med husbussen 11 meter och resten cheva van 5.70 meter.
 
Toppen