• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta sig till Tyskland....

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Hej, vi funderar på att åka till södra Tyskland och Österrrike till sommaren. Vilket är det smidigaste sättet att ta sig till Tyskland? Jag tänker på faktorer som ekonomi, restid, mil på vägarna. Vi är inne på att åka Rödby-Puttgarden men det finns ju alternativ såsom Trelleborg-Sassnitz och även Kiel färjan. Vi har ju stor husbil som är nästan 7 m lång så jag kan tänka mig att Kiel färjan inte är billig att nyttja för ändamålet. Vi bor i Göteborg förresten. Synpunkter från andra som rest uppskattas. /Anders
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
När vi ska till Österrike och Kroatien kör vi alltid Trelleborg-Sassnitz. Kostar ca 2000 kr tor lite beroende på säsong. Vi bor i Skaraborg och har 40 mil till Trelleborg.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Kielfärjan har ju fördelen att man kommer fram utvilad efter övernattning i hytt, men kostar ju därefter. Man slipper ju transportsträckorna i Sverige och Danmark vilket ju ger lägre bränslekostnad som ju kompenserar en del av färjepriset.
Trelleborg-Sassnitz har fördelen att den tar bara drygt 4 timmar vilket ju är bra när man måste ha kyl/frys avstängd på färjan. Från Sassnitz ner genom östra Tyskland tycker jag det går smidigare på motorvägarna.
Rödby-Puttgarden är ju smidigt eftersom det är täta avgångar och snabb överfart vilket inte kräver så mycket planering.

/L E
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.032
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har tittat på dagtur i början av Maj, 900kr inkl hytt,priserna varierar mycket har man möjlighet att välja avresedag finns en del att spara.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
När jag läster om priser till Tyskland tror jag inte ni kan föreställa vad det blir för oss. Färjan tar ca 28 timma det är 900 km lång resa.
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Åker du österut i Tyskland: Trelleborg-Sassnitz
Åker du västerut: Öresundsbron,stora bältbron,lilla bältbron och ner mot Flensburg.
Exempel: från svenska sidan på öresundsbron, dvs där du betalar för ditt fordon, och till Flensburg, enbart 34 mils körning. Innebär med rast knappt 4 timmars körning. Du kan köra precis när du vill, pausa när du vill. Passar man på att köra utanför rusningstrafiken, Köpenhamn mm så går körningen i regel galant. Beroende på vilket fordon,och om man har brobizz, 1000 kr plus. Enkel.
mvh
Fincan
 
Toppen