• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta bort taksäng?

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Hej
Undrar om det finns någon som har skruvat bort taksängen i en helintegrerad bil och satt dit skåp i stället. Det vore ju mer användbart än en säng och snyggare också.
 
C

chiva

Guest
Hej, ja jag har "nästan" gjort det. Men jag gav upp när jag såg att stålramens fyrkantsrör var helsvetsade och gick ner till golvet både i stolpen vid vindrutan och vid stolpen bak framdörren.
Jag funderade lite på vinkelslipen, men fegade ur och monterade tillbaka allt "möget" igen!

Min bil är en Knaus -01 helintegrerad. Kanske andra modeller är enklare. Har aldrig använt den sängen. Såg en likadan bil i Tyskland utan säng, med skåp istället. Mycket mer rymd och takhöjd. Skulle även kunna tänka mig utan skåp.
Men en vacker dag kanske vinkelslipen åker fram!
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Vi bestilte ny bobil med skap istedet for senkeseng. Forrige bobil var med senkeseng.
Angrer ikke et sekund, mye mer romfølelse og ståhøyde helt bort til de fremste skapene.
Bobilen er registrert for 4 personer, sittegruppen kan gjøres om til seng.
Øverste bilde er vår bobil, nederste er fra samme modell med senkeseng.
IMG_0231.JPG
IMG_0778.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
N+B, Carthago og Concorde har alle bæringen av frontsengen i selve veggen så det er ingen ekstra ramme. Noen få bolter på hver side og hele sengen er løs, problemet kan være å få lirket den ut døren, på fabrikken løftes den inn før frontruten settes inn.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
När vi bytte bil 2014 var jag inne på att köpa en helintrigerad bil utan taksäng. Kollade på olika modeller. I något fall ville de ha ett pris tillägg på 4-5000 kr men flera handlare varnade mig för svårigheterna att byta bil framöver då bilar utan främre taksäng sjunker betydligt mer i pris. Konstigt tycker jag. Jag har träffat många som aldrig använt främre sängen till annat än garderob!!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om fabriken kan/kunde leverera din bilmodell med skåp i stället för säng som tillval, borde ju skåpen gå att köpa som reservdel.

Enklast (och bäst) är nog att låta fabriken göra ombyggnationen.

Pålle
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har inte tagit bort sängen själv. Det är byggt så från Frankia fabriken. I vår förra Frankia I 820 GD hade vi en säng som användes 1 natt på 5 år. :msn_quest:

Nu har vi en Frankia I 8400 GD. Vi är helnöjda med full ståhöjd och en massa extra skåp. Dessutom slipper vi släpa på den extra vikten. En annan fördel är att i mittenskåpet fram sitter TV:n som sänks ner under skåpet. Vi kan med andra ord titta på både TV och utsikten samtidigt. :msn_laugh:

Frankia 8400 interiör 007.jpg
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
På Carthagofabriken i Aulendorf gav jag frågan. Enligt verkstadschefen bygger de om med skåp,pris ca 6000 euro.Han avrådde att göra själv, utan föreslog återförsäljare. Jag tror det blir dyrare att göra det i Sverige. Men ska man göra något större jobb i Aulendorf, som detta, gäller det nog att boka tid. Men de är bra där.
 
Toppen