• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta bort Solpanel ? Lägre förbrukning ?

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag funderar på att ta bort solpanelen från min bil.
Men jag har lite funderingar för och nackdelar.
Bakgrund:
Vi använder mest bilen på camping då vi har barn som vill kunna leka och en grusplan i södra Europa är inte så mycket för oss. Övernattar ibland där det inte finns el men det är oftast bara en natt.
På Camping eller ställplats väljer vi till EL mest för att driva kylskåpet. när jag köpte bilen var redan solpanelen installerad.
Vi använder bara bilen på sommaren. På camping i Spanien så står vi ju oftast under ett solskydd å då ger panelen ändå inget. så då får den vanliga laddaren hålla batteriet vid liv.

Varför jag nu överväger att ta bort den är dels att spara vikt och även kanske förbättra aerodynamiken? Som systemet är kopplat idag så ger det ström även till bildelen under körning vilket kanske väger upp det ökade luftmotståndet?
Jag har även tänkt minska ner batteribanken från 2 till 1 batteri i bodelen.

Kanske blir bilen lite trevligare att köra om man får bort lite taklast ?
Uppskattningsvis väger solpanelen 25kg inkl monteringsdetaljer. (en gammal panel i aluram och glas)
Vägde dessutom batterierna till 32kg st så det borde ju gå att banta 50kg utan att minska komforten nämnvärt till vårt användande av bilen.

eller tänker jag helt fel ?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Minskningen av luftmotståndet bör blir försumbart, även om det minskar.

Beroende på hur du ligger till med lastvikt är det ju ansenlig minskning, ett batteri + solpanelen.
Låter vettigt att ta bort detta.
 
Toppen