• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta bort kåda

F

F.d. 55508

Guest
Hej, är det någon som har tips på hur man får bort kåda på husbilen? Vi var nere i Italien i somras och fick kåda på tak och front på vår plåtis. Har provat olika medel att tvätta med men klibbet är kvar.
Tacksamma för förslag...

Mvh Sven-Arne och Maria
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Använd vanlig såpa (gul eller grön kvittar) går även bra att tvätt hela bilen med.

Skulle det vara svårt att få bort på vissa ställen så ta rödsprit på en trasa, det brukar klara att ta bort det.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hej! Vill bara höja ett varnande finger mot att använda såpa vid rengöring av en bil. Går bra om det absolut inte utsätts för solsken och på en solvarma bil. Hade en vän vars elever, som en rolig grej, tvålade in hela hennes bil med löddrande såpvatten i solsken. Resultatet blev en omlackering av hela bilen. Själv använder jag ren bensin får att få bort kådan och lägger sedan på ett lager bilvax. Bra eller dåligt, vem vet, men det har i alla fall fungerat i drygt 40 år för mig.
Staffan
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Mitt tips är också lacknafta. Enligt kemins lagar så löser lika ämnen lika. Kåda är ju ett kolväteprodukt som kommer ur barrträd och innehåller bland annat terpentin. Därför borde kanske terpentin användas för att lösa upp kådan, men då den är allergiframkallande så är det bättre att använda terpenens motsvarighet framställd ur mineralolja, det vill säga lacknafta. Lacknafta är vidare ett avfettningsmedel, så använd därför bara på fläckarna och en efterbehandling med bilvax är att rekommendera.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Jag har användt terpentin mot kåda. som Jokin skrev så kommer produkten från barrträd. Har även använt det på kådafläckar på markisen. Har en burk kvar. Det går inte åt mycket.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
............Går bra om det absolut inte utsätts för solsken och på en solvarma bil. Hade en vän vars elever, som en rolig grej, tvålade in hela hennes bil med löddrande såpvatten i solsken. ................
Staffan
Självklart skall man inte låta något rengöringsmedel sitta kvar på husbilen, oavsett vilket.

Terpentin och såpa kommer från samma grundmaterial, barrträd (tallolja – biprodukt vid pappersmassaframställning),
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Lite värme hjälper till att mjuka upp kådan om den inte fått sitta för länge på bilen.
Jag har också använt riktigt smör för att ta bort kådan på markisen med bra resultat.
Precis som Magnus, ett knep från min mor.

Krister.
 
Toppen