• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Törs man åka till Göteborg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Hederliga hantverkare och vanligt folk trakasseras av Polisen för innehav av fickkniv. Själv har jag "burit kniv" i hela mitt liv men inte för att skada mina medmänniskor eller att försvara mig utan för att det är ett väldigt praktiskt redskap som jag använder flera gånger varje dag till olika ändamål.

Barnen i vissa områden i städerna springer omkring och dödar folk med automatvapen. Polisen har dom "under övervakning" säger dom.

Snacka om att "sila mygg och svälja kameler"!

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Vissa områden i Sverige börjar likna den anarki som råder i Jemen med ständiga krig mellan olika klaner.
När jag var där i början på 80-talat var det nästan ingen som inte var beväpnad med kniv och pistol när de lämnade hemmet.
När jag skulle åka med en jemenitisk kontakt till en verkstad var det första han gjorde att stoppa en 9mm pistol i byxlinningen.
Sverige, vart är du på väg????
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

För 35 år sedan bodde jag 200m från vårväderstorget som nu är uppe och omtalas. Redan då var det ett slitet område med stora sociala problem. Nu har den som föddes där vuxit upp och vissa finns fortfarande kvar i hopplöshet i detta getto. Gängen har tydligen helt tagit kontroll över dessa statsdelar.
I tyskland finns det en lag som gör det straffbart att vara medlem i illegala organisationer och det leder till långa straff om man grips. Är man inte medborgare utvisas man efter avtjänat straff. Vi behöver liknande lagar också här för nu står polisen maktlös då de måste bevisa vem som gjort vad exakt. Att klara det i en miljö där ingen vågar vittna är mycket svårt. Medlemskap i gängen skulle räcka för några år bakom galler som ev. utvisning. Nu börjar det helt urarta och vi är på väg mot något som liknar inbördeskrig mellan rövarna på våra gator. Det är bara ett par veckor sedan vi hade ett gängrelaterat trippelmord 7 mil norr om göteborg. Det får nog fn vara nog nu.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Ser ut så i Sverige idag bara att vänja sig. Kanske skulle dom svenska tillverkarna börja tillverka skottsäkra bilar eftersom vi har värsta kriminaliteten i Europa just nu.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Det dök upp en liknande tråd om Malmö i vintras, http://www.husbilsklubben.se/forums/t55114/, och jag finner dessa trådar ganska tröttsamma. Självklart vågar man åka till såväl Malmö och Rosengård som till Göteborg och Biskopsgården.

Jag tror att det handlar om den egna attityden. Om jag möter människor med respekt och trygghet så tror jag att jag blir bemött på samma sätt. Att inte våga åka till Biskopsgården är nog mer grundat på rykten och dålig bild från media än utifrån hur det egentligen är. Rör mig frekvent i såväl Rosengård, som andra utsatta platser i och med mitt jobb och har aldrig känt mig hotad eller haft anledning att dra ner på besöksfrekvensen i dylika områden. Tar mer än gärna med familjen för att visa på mångfalden i Sverige och hoppas att fler skulle vilja göra samma sak.

Skottlossningarna handlar nästan uteslutande om att kriminella grupperingar gör upp. Vanligt folk är inte intressant att skjuta på. Min ståndpunkt är istället att det är bra om vanligt folk vågar ha lite ryggrad, fortsätta att leva som vanligt och inte vika ner sig. Framför allt ska vi inte stigmatisera problemtyngda områden/städer genom slarvigt formulerade inlägg på diverse internetforum. Det bästa vi kan göra att är nog att besöka Rosengård, Rinkeby, Biskopsgården och bete oss precis som vanliga människor. Inte minst som support till alla de helt vanliga människor som bor där utan att begå några som helst brott.

Jag är egentligen mycket mer bekymrad över den ekonomiska brottslighet som oftast ligger till grund för resten av kriminaliteten. Tyvärr har vi en syn på skatte- och bokföringsbrott som inte ligger långt efter den liberala syn vi har på fortkörningsbrotten. Detta skriver jag inte för att förminska mördarnas gärningar men vi bör ha i åtanke att varenda flaska smuggelsprit, varenda smuggelcigarrett och varenda billig bilreparation vi kan komma över på inte helt okända adresser i våra storstäder någonstans har sitt ursprung i dessa gänguppgörelser. Jag är däremot övertygad om att skatte- och bokföringsbrotten i våra mer bemedlade områden kostar samhället än mer än vad den gängrelaterade brottsligheten gör. Min uppmaning blir; åk till Rosengård eller Biskopsgården. Köp en Falaffel mot kvitto (fullt möjligt). Prata med folket som bor där. Du kommer att uppleva det som om du är utomlands fast du är hemma i Sverige. Till saken här att det är lika trevligt och tryggt som på vilken turistort som helst.



Vilket svammel. Så du menar att polisens rädsla att åka in i dessa områden är helt ogrundad. Säpo kom med en rapport i höstas där de pekade ut 55 områden runt om i landet där polis och räddningstjänst inte gärna kör in. Har dom fel ?? De områden du nämner ingår där. Ett sådant område finns till och med i lilla Alvesta där jag bor. En otäck utveckling av vårt stolta fädernesland tycker jag. Är det bra att uppleva sig som utomlands när man är hemma i Sverige ?? Du får fråga Säpo vad de grundar sin rapport på. Kolla vad som hände i Göteborg igår kväll. Detta är bara början
:swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Jag bor i Lilla Edet och de enda skott jag hört är andra måndagen i oktober, då det är älgjakt. Jag är glad att jag inte bor i Biskopsgården och får höra vinande rikorsetter runt huvudet med jämna och ojämna mellanrum. Men det börjar komma närmare, för ett par veckor sedan Uddevalla.
Jag är skrämd för utvecklingen, är detta bara början på något ännu värre?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Jag har,tidigare, argumenterat för min tro att våldet mestadels drabbar buset internt. Som privatperson behöver man vanligen inte oroa sig för sin säkerhet om man inte uppträder gravt berusad på "fel" ställe.
Tydligen dax att revidera min uppfattning, åtminstone vad gäller delar av Göteborg....
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Ser ut så i Sverige idag bara att vänja sig. Kanske skulle dom svenska tillverkarna börja tillverka skottsäkra bilar eftersom vi har värsta kriminaliteten i Europa just nu.

Befinner oss i södra Spanien och man undrar om man törs ta
sig hemåt? Inget roligt att vara Svensk längre !!:wub::wink:
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Läser någon av våra sk. politiker detta?
Det är alldeles för sorgligt hur det blivit i vårt land!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen