• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömningsventil för gråvatten läcker - hjälp!

F

F.d. 20629

Guest
Hej

Står i Varberg och är nybakad husbilsägare. Det mesta har vi fått koll på men nu läcker tömningsventilen till gråvattnet, rakt ut på marken. Lite småpinsamt. Det är en vagn från -07 med en manuell tömning från sidan av bilen. En spak som dras rakt ut. Spaken drar ut en stopplatta några cm upp i röret på tanken. Har varit där o känt efter och det verkar som om det sitter en gummipackning med ett spår i för plattan. Har rensat spåren så gott jag kommer åt men det droppar rätt friskt. Någon som känner igen konstruktionen, har tips om hur det avhjälpa och var man kan få tag på ev reservdelar om de behövs?

Vet att Vincents finns i Varberg men osäker på om de har reservdelar om det skulle behövas. Bilen är en Elnagh Baron 37.


All hjälp emottages tacksamt!!
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Tömningsventil för gravsten läcker - hjälp!

Hej! Kan tänkas att Getteröns marinaTel 0340-16805 har eller VarbergsHusvagnsservice AB Tel 0340-31120.

Lycka till

sanddammaren
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tömningsventil för gravsten läcker - hjälp!

Du kan montera isär hela härligheten i form av en rördel (som i sin tur är ansluten till tanken) med fyrkantig fläns, en fyrkantig mellandel med själva ventilen och en ny rördel med fyrkantig fläns. Det hela sitter ihop med fyra skruvar i fyrkantflänsarnas hörn. Skruvar du isär detta så kan du plocka isär själva skjutventilen och göra ren den och sedan montera ihop allt igen. Smörj gärna med lite siliconefett.

Dessa skjutventiler finns i lite olika storlekar men tycks vara uppbyggda på samma sätt (att döma av de bilder respektive verkliga ventiler jag sett).
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tömningsventil för gråvatten läcker - hjälp!

Väldigt trevligt att höra att någon bekymrar sig om att gråvattenventilen läcker. En eloge för detta. Kolla så att inte smuts gör att tätningen läcker. Ett tips är att torka av det som skall diskas med hurhålspapper innan man diskar.

Bennie
 
F

F.d. 20629

Guest
Sv: Tömningsventil för gråvatten läcker - hjälp!

Tack Bennie, ( och andra för goda tips). Känns ju pinsamt med en rejäl pöl under och vid sidan om bilen, som det blir efter ett tag när man som vi gör nu, står på asfalt. Ska försöka åtgärda på plats, annars blir det vid hemkomst om några dagar.
 
Toppen